
grafika: 123RF
W ramach projektu Przewodnik taniec Fundacja Performa zaprasza na niekonwencjonalny wykład online, w którym Iwona Olszowska – wśród traw – opowie o metodzie BMC® i jej zastosowaniu w pracy tancerza. Premiera nagrania (wykonanego z krakowskiego Kopca Kraka) już dziś – 19 sierpnia o godz. 12.00.
Link do wykładu:
Choreografka i performerka wprowadzi nas w zagadnienie pracy ciała i umysłu, która sama w sobie jest przygotowaniem anatomicznego ciała do spójności, wyrazistości, ekspresji, znalezienia osobowości, więc może stanowić – w szeroko rozumianym tańcu – punkt wyjścia do treningu tancerza. Ma zastosowanie przy tworzeniu choreografii, ale także w improwizacji, rozwija bowiem umiejętności performera w kontekście pracy z zestrajaniem, zmianą, reagowaniem.
Podczas wykładu usłyszymy o metodologii i sposobach uczenia BMC®, poruszone będą także wątki somatyzacji i ucieleśnienia oraz możliwości wykorzystania BMC® do pobudzania wrażliwości – poprzez wnikanie w systemy ciała, wzorce, zmysły i odruchy czy embriologię.
Metodę Body Mind Centering® stworzyła Bonnie Bainbridge Cohen. (Więcej informacji o metodzie i jej autorce: www.bodymindcentering.com/about/bonnie-bainbridge-cohen/).
Iwona Olszowska jest certyfikowaną edukatorką metody Somatic Movement Educator w oparciu o Body Mind Centering®. Jej pierwsze spotkanie z tą metodą miało miejsce wiele lat temu w Bytomiu, podczas Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego, gdzie brała udział w zajęciach prowadzonych przez Wendella Beaversa. Już wtedy uległa zauroczeniu tym sposobem odczuwania i poruszania ciała. Wówczas szkolenie w systemie Somatic Movement Edcuator można było zrealizować tylko w USA. Na szczęście z czasem metoda została spopularyzowana i aktualnie szkolenie w tym zakresie można odbyć również w Europie.
Iwona Olszowska wykorzystuje Body Mind Centering® także w swojej praktyce artystycznej, co można zauważyć choćby w spektaklu Natura ruchu – Święta geometria. Body Mind Centering® wydaje się być metodą łączącą wszystkie aspekty, które od początku zajmowały ją w tańcu: organiczność działań tancerzy, świadome połączenie anatomii, emocji i ruchu człowieka. Jej droga artystyczna jest różnorodna, ale można wskazać etap, kiedy tworzyła w oparciu o pracę procesową, czego przykładem jest performans Bones Mind Moving – Moving Bones Mind z wykorzystaniem metody BMC® i anatomii kości. Uwzględniał on również wprowadzenie widza w stan „mind” pozwalający mu na bardziej somatyczny odbiór. Podczas pracy nad spektaklami istotną część stanowią tzw. somatyczne rozgrzewki, które dają potencjał do szukania ruchu, a następnie istoty konkretnych scen.
Z kolei performans przygotowany przez Olszowską dla Tedex Kraków – TEDex Concert for Organs powstał jako performatywna reprezentacja i ucieleśniony sposób wykorzystania BMC® w tańcu. Część prezentacji dla Tedex stanowi fragment jej wcześniejszego spektaklu Koncert na organy. (Polecamy, spektakl do obejrzenia na: http://tedxkrakow.com/archive/en/videos/226-a-concert-for-organs.html).
***
Przewodnik taniec proponuje subiektywne oprowadzanie po nowych i znanych przejawach tańca współczesnego, performansu i nowej choreografii. Ta współczesna platforma jest kształtowana przez pryzmat kuratorskich fascynacji i poszukiwań.
Platformę Przewodnik taniec kreuje duet kuratorski, czyli Anna Królica i Adam Kamiński.
Kuratorzy: Anna Królica, Adam Kamiński
Organizator: Fundacja Performa
Tekst: Anna Królica
Partner: Stowarzyszenie JEST Człowiek
www.fundacjaperforma.com
Projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci.