Wersja do druku

Udostępnij

 W ramach  projektu Przewodnik taniec Fundacja Performa, we współpracy ze Stowarzyszeniem „JEST Człowiek”, zaprasza do obejrzenie spotkania online z Erykiem Makohonem, choreografem i tancerzem, założycielem Krakowskiego Teatru Tańca. Rozmowa dotyczy antropologii teatru, opierającej się na badaniach preekspresywnych form zachowania scenicznego. Eugenio Barba, twórca tego pojęcia, posługuje się terminem „aktor”, ale rozumie je jako aktor, tancerz i śpiewak, jako kobietę i mężczyznę,  a słowo „teatr” jako „teatr i taniec”. Jego perspektywa łączy doświadczenie europejskie z tradycją teatru azjatyckiego i wskazuje na ciekawą zależność, którą ujawniają badania transkulturowe; ukazuje, że można wyodrębnić powracające zasady związane z obecnością twórcy na scenie, jak: zastosowanie do ciężaru ciała, równowagi, posługiwanie się kręgosłupem i oczami przez aktora. Wszystkie te zasady tworzą preekspresywne napięcie psychofizyczne. Więcej o tym, jak można z nich korzystać podczas tworzenia choreografii, treningu aktora-tancerza dowiedzieć się można z rozmowy z Erykiem Makohonem, a także z publikacji:

 

Eugenio Barba, Ziemia popiołu i diamentów. Moje terminowanie w Polsce oraz 26 listów Jerzego Grotowskiego do Eugenia Barby, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i poszukiwań teatralno-kulturowych, Wrocław 2001.

 

Eugenio Barba, Nicola Savarese, Sekretna Sztuka Aktora. Słownik Antropologii Teatru, Instytut  im. J. Grotowskiego, Wrocław 2005 

Eugenio Babra, Canoe z papieru. Traktat o Antropologii Teatru, Instytut im. J. Grotowskiego, Wrocław 2007.

 

Spotkanie dostępne jest pod linkiem

 

Eryk Makohon – choreograf, tancerz, pedagog tańca, założyciel Krakowskiego Teatru Tańca i wykładowca w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie od 2012 roku prowadzi zajęcia praktyczne, między innymi wykorzystując podstawy antropologii teatru, także stały wykładowca grup adeptów Krakowskiego Teatru Tańca.

 

Jego zainteresowanie antropologią teatru rozpoczęło podczas studiów teoretycznych na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest autorem pracy dyplomowej Konstantin Stanisławski, Eugenio Barba, Jerzy Grotowski. Metody pracy – próba przeniesienia na grunt tańca.

 

Więcej o Eryku Makohonie można przeczytać w naszej bazie Ludzi tańca: https://www.taniecpolska.pl/ludzie/181

 

 

Przewodnik taniec proponuje subiektywne spojrzenie i daje możliwość wirtualnego wędrowania po nowych przejawach tańca współczesnego, performansu i nowej choreografii. Ta współczesna platforma jest kształtowana przez pryzmat kuratorskich fascynacji i poszukiwań, a kreuje ją duet kuratorski: Anna Królica i Adam Kamiński. Ich drogi przecięły się w 2008 roku we Wrocławiu przy okazji Wibracji tanecznych. Każdy z nich prowadził indywidualnie projekty kuratorskie, ulegając rozmaitym fascynacjom w obszarze tańca, teraz chcą odsłonić kulisy swojej pracy i działań. Jako kuratorski duet pracują razem od czterech lat, wspólnie tworząc projekty.

 

Kuratorzy: Anna Królica, Adam Kamiński

Organizator: Fundacja Performa

Partner: Stowarzyszenie JEST Człowiek

www.fundacjaperforma.com

 

 

Fundacja Performa_logo (miniaturka)

 

Projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci.

 

Przewodnik taniec - logo projektu (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close