Wersja do druku

Udostępnij

W sobotę 9 czerwca (drugi pokaz – 10 czerwca) o godz. 19.00 w komunie//warszawa (ul. Lubelska 30/32) druga premiera taneczna (po Leszku Bzdylu, opowiadającym o swoim doświadczeniu pracy z Henrykiem Tomaszewskim) w cyklu RE/MIX spektakl Ramony Nagabczyńskiej sięgający po słynną choreografię amerykańskiej artystki, Trishy Brown – RE//MIX Akumulacja© Trisha Brown. Prezentację poprzedzi wstęp Jadwigi Majewskiej.

W edycji 2012 RE//MIXów szczególnie widoczny jest taniec współczesny. To rezultat współpracy komuny// warszawa z Instytutem Muzyki i Tańca. W tym roku połowa zaplanowanych RE// MIXów to spektakle taneczne. Trzy z nich (projekt Ramony Nagabczyńskiej, Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa i Izy Szostak) to efekt wspólnego konkursu. Druga ścieżka taneczna wpisuje się w kierunek, który przyjął Instytut, czyli przypominanie najbardziej znaczących dla polskiego tańca współczesnego osobowości. Dlatego pojawi się m.in. twórczość Henryka Tomaszewskiego w przetworzeniu Mikołaja Mikołajczyka ( prezentacja Leszka Bzdyla obdyła się 14 kwietnia br. ). W przyszłym roku planowane jest sięgnięcie także do postaci Conrada Drzewieckiego. Jak zauważyła Joanna Szymajda, recykling, szukanie korzeni, jest trendem bardzo wyraźnym w tańcu europejskim.

Ramona Nagabczyńska o swoim projekcie otwierającym edycję RE//MIX 2012


Zaczynając pracę nad remiksem odkryłam, że wszystko to, co robimy dziś w tańcu, w jakiejś mierze zawsze odnosi się do Trishy Brown. „Akumulacja© Trisha Brown” jest więc moim powrotem do źródła. Wyzwanie polega na tym, że ruchu nie można po prostu zsamplować, ruch jest przystosowany do każdego ciała inaczej. To coś zupełnie innego niż np. skrechowanie dzieła muzycznego, w którym można wykorzystać gotowe elementy oryginału. Dlatego zajęłam się ideą akumulacji, która jest związana z przyrostem znaczeń. Eksploruję strukturę samego ruchu. Badam, gdzie w tej strukturze, którą zaproponowała kiedyś Trisha, jest miejsce na inspirację dla mnie jako współczesnej choreografki i tancerki.



Więcej o spektaklu Akumulacja© Trisha Brown :
Wiedza jest produktem akumulacji doświadczeń osobistych i zbiorowej historii kulturowej. Każdy spektakl jest spektaklem pamięci. Łacińskie słowo inventario określało zarówno inwencję, jak i inwentarz- pojęcia dla wielu intuicyjnie przeciwstawne, a jednak nierozerwalnie ze sobą powiązane. Twórczość, poznanie, odbiór- agentem każdego z tych procesów jest akumulacja.

Interesuje mnie jak, w kontekście historycznym, zmienia się percepcja widza oraz jak zmienia się nastawienie do tworzenia artysty, którego twórczość jest osadzona w kontekście zdefiniowanym przez dotychczasowy dorobek danej dziedziny. W związku z dostępnością wielkiej ilości mediów oraz tendencją do ciągłego powiększania i polepszania, dziś pojęcie akumulacji musi wzbudzać zupełnie inne skojarzenia niż w latach 70., kiedy Trisha Brown tworzyła pierwsze prace oparte na akumulacji. Pragnę zwrócić uwagę na ten fakt oraz potwierdzić, że dorobek przeszłości jest źródłem bez dna, a nie hamującym ograniczeniem.Ten spektakl będzie akumulacją cytatów.

Choreografia i wykonanie: Ramona Nagabczyńska
Muzyka: Alexander Zekke
Projekcje: Miguel Nieto

sobota 9 i niedziela 10 czerwca, g. 19.00

Warszawa, ul. Lubelska 30/32

bilety: 15 zł normalne, 10 zł ulgowe

Premiera kolejnej propozycji tanecznej już 23 czerwca (drugi pokaz: 24 czerwca): Alex Baczynski-Jenkins: RE//MIX Balet Triadyczny czyliJak budować do potęgi trzeciej? (Oskar Schlemmer). Zapraszamy!

Jakie są RE// MIXy 2012?


Cykl jest niezwykły pod jeszcze innym względem: mnogości wydarzeń – zauważyła Magda Grudzińska, kuratorka tegorocznej edycji. Warto też podkreślić, że cykl RE// MIX w całości składa się z premier. Od 2010 roku wyprodukowaliśmy ich jedenaście, w tym roku powstanie kolejnych dziewięć. komuna// warszawa to jedyny w Polsce niezależny teatr, który nie tylko prezentuje swoje prace, ale jest też producentem przedstawień innych artystów. Cechą tego projektu jest także elastyczność: gust organizatorów nie jest decydujący w doborze tematów, przetwarzani mistrzowie nie zawsze też są związani w sposób bezpośredni z teatrem czy tańcem. Np. w tym roku wśród remiksowanych twórców jest Laurie Anderson i John Cage. Nie zawsze są też oni oczywistymi mistrzami, jak choćby w przypadku Weroniki Szczawińskiej, dla której Lidia Zamkow jest zapomnianą kobiecą postacią ze świata teatru, reżyserką wydobywaną z zapomnienia. Zdarza się, że remiks jest próbą zmierzenia się z głęboką fascynacją jakimś twórcą, tak jak w przypadku Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, dla których taką postacią jest Dario Fo. Ponadto zaproszona przez nas Akademia Ruchu wystąpi w podwójnej roli – będą przygotowywali własny remiks, ale będą też sami remiksowani przez teatr Strefa Ciszy.

Na podstawie materiałów po konferencji prasowej w dniu 5 czerwca 2012.

kontakt: kuratorka projektu Magda Grudzińska (komuna// warszawa), 506 113 573, kontakt@komuna.warszawa.pl

program RE // MIX 2012

więcej informacji:komuna.warszawa.pl
9-10 czerwca –Ramona Nagabczyńska: RE//MIX Akumulacja© Trisha Brown
23-24 czerwca –Alex Baczynski-Jenkins: RE//MIX Balet Triadyczny czyliJak budować do potęgi trzeciej? (Oskar Schlemmer)
8-9 września –Weronika Szczawińska: RE//MIX Lidia Zamkow
29 -30 września –Akademia Ruchu: RE//MIX John Cage „Przeludnienie i sztuka”
13-14 października –Wojtek Ziemilski: RE//MIX Laurie Anderson „Stany Zjednoczone”
20-21 października –Iza Szostak: RE//MIX Merce Cunningham
27-28 października –Mikołaj Mikołajczyk: RE//MIX Tomaszewski – Mikołajczyk… w poszukiwaniu własnego JA
17-18 listopada –Monika Strzępka & Paweł Demirski: RE//MIX Dario Fo
9 grudnia –Teatr Strefa Ciszy: Autobus RE//MIX (Akademia Ruchu)

Do tej pory odbyły się następujące remiksy:

2010
Wojtek Ziemilski:The Poor Theatre, Wooster Group
Łukasz Chotkowski:Tkacze, Frank Castorf
Marcin Liber:Mtm/ La Fura Dels Baus. Remix z pamięci
komuna// warszawa:Kartagina, Akademia Ruchu

2011
komuna// warszawa:Majakowski
Marcin Cecko i Krzysztof Garbaczewski:Miron Be.
Kaya Kołodziejczyk:KK o ATDK
Paweł Passini i neTTheatre:KUKŁA – Kantor//RE//MIX
Weronika Pelczyńska:Yvonne Yvonne
Zbigniew Szumski/Teatr Cinema:Pina Bausch

//

cykl odbywa się dzięki wsparciu finansowemu Urzędu m. st. Warszawy w ramach projektu „Teatr jako przestrzeń publiczna” oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close