Wersja do druku

Udostępnij

7 maja 2019 roku w foyer Teatru Wielkiego w Łodzi odbyła się konferencja prasowa poświęcona zbliżającym się  XXV Łódzkim Spotkaniom Baletowym, które rozpoczną się w najbliższą sobotę 11 maja i trwać będą do 23 czerwca. Uczestniczyli w niej dyrektor do spraw artystycznych Teatru Krzysztof Marciniak, kierownik łódzkiego zespołu baletowego Wojciech Domagała, jak również twórcy spektaklu Silence/Cisza inaugurującego tegoroczne Spotkania – choreograf Ivan Cavallari, kierownik muzyczny Michał Kocimski oraz tancerze: Lydia Boutfeux i Dominik Senator

 

XXV Łódzkie Spotkania Baletowe to wyjątkowe wydarzenie dla Teatru, który świętujące jubileusz Festiwalu oraz jego pięćdziesięcioletnią tradycję. Krzysztof Marciniak w swoim wystąpieniu odniósł się do działalności pierwszej dyrekcji instytucji, jak również do imponującej listy wybitnych choreografów, którzy od 1968 roku przez kolejne dekady prezentowali na scenie Wielkiego spektakle, wyznaczające nowe trendy w rozwoju sztuki choreograficznej, tanecznych form scenicznych i współczesnego teatru tańca. Aby uświetnić ten wyjątkowy dla kultury, nie tylko Łodzi, ale całej Polski,  jubileusz, do udziału w XXV edycji biennale zaproszono zespoły taneczne światowego formatu.

 

W maju festiwalowa publiczność będzie miała okazję podziwiać, oprócz Silence/Ciszy Cavallariego,  Balletto del Teatro dell’Opera di Roma w romantycznym balecie La Sylphide – jedynym widowisku klasycznym w tegorocznym repertuarze Spotkań. Dwukrotnie zaprezentuje się doskonale znana widzom biennale izraelska grupa Kibbutz Contemporary Dance Company. Tancerze Ramiego Be’era zaprezentują dwa z trzech najnowszych swoich spektakli repertuarowych: Horses in the Sky oraz Mother’s Milk. W czerwcu zaś Teatr Wielki gościć będzie Ballet Flamenco Sara Baras ze spektaklem Sombras, którego motywem przewodnim jest ludowy taniec hiszpański la farruca, australijski Sydney Dance Company reprezentujący w ab [intra] nurt baletu współczesnego oraz, jak zaznaczył Wojciech Domagała, zespół szczególny – The Tokyo Ballet.

 

Japońscy artyści przypomną podczas Spotkań spektakularną choreografię Maurice’a Béjarta The Kabuki. Tym samym historia Festiwalu zatoczy koło – pierwszym wybitnym zagranicznym zespołem tanecznym goszczącym na łódzkiej scenie Teatru Wielkiego w 1970 roku był prowadzony przez Béjarta Ballet du XXe Siélce. Zachwycona publiczność podziwiała wtedy między innymi słynne Bhakti. To dzięki obecności na II Łódzkich Spotkaniach Baletowych Béjarta wraz z jednym z najważniejszych zespołów tanecznych II połowy XX wieku Festiwal odniósł niebywały sukces artystyczny i frekwencyjny i zaczął się dynamicznie rozwijać. Jego obecni organizatorzy chcą w ten sposób złożyć hołd wybitnemu twórcy światowej choreografii.

 

Nawiązaniem do tradycji Spotkań jest również spektakl Silence/Cisza Teatru Wielkiego w Łodzi, inaugurujący wielkie święto tańca, którego światowa premiera odbędzie się 11 maja. Podczas pierwszej edycji Spotkań to właśnie gospodarze jako pierwsi prezentowali swój program taneczny. Do tego zwyczaju powracano podczas biennale wielokrotnie. Jak zauważył Krzysztof Marciniak, Silence/Cisza to wyjątkowe wydarzenie artystyczne zarówno ze względu na połączenie wykonywanej na żywo muzyki symfonicznej z tańcem, jak i niezwykły temat przewodni baletu, inspirowany biografią jednego z największych geniuszów muzycznych wszechczasów – Ludwiga van Beethovena.

 

Z wielką atencją wypowiadał się Marciniak o możliwości współpracy Teatru z Ivanem Cavallarim, który od 2017 roku związany jest jako dyrektor artystyczny i choreograf z Les Grands Ballets Canadiens, a dla łódzkiego zespołu stworzył oryginalny trzyczęściowy spektakl baletowy. Cavallari również podzielił się ze słuchaczami swoimi refleksjami na temat pracy nad Ciszą. Intencją artysty była przede wszystkim chęć ukazania poprzez formę baletu symfoniczno-narracyjnego idei człowieczeństwa, a także kwestii życia i śmiertelności, jakie zapisane są w genialnych partyturach Beethovena. Odnosząc się do różnych aspektów życia kompozytora i traktując je jako rytuał przejścia, Cavallari dążył we współpracy z łódzkimi tancerzami do uchwycenia w choreografii jej idealnej harmonii z muzyką – białymi i czarnymi nutami, których zespolenie w kompozycjach Beethovena jest symbolem perfekcji.

 

Choreografia została podzielona na trzy części, z czego pierwsza będzie miała charakter narracyjny, a dwie pozostałe przede wszystkim taneczny i symboliczny. W spektaklu pojawią się też postacie, które w znaczący sposób wpływały na życie mistrza, między innymi jego rodzice oraz ukochane kobiety –Josephine i Julietta, przede wszystkim zaś sam Beethoven wyobrażony w trzech tanecznych kreacjach, jako Człowiek-Kreator-Geniusz. Jak zapewniali tancerze, Silence/Cisza będzie spektaklem pełnym magii.

 

XXV edycja Łódzkich Spotkań Baletowych to ważna część polskiej historii upowszechniania sztuki baletowej i aktualnych osiągnięć choreograficznych  zarówno w balecie klasycznym, jak i różnorodnych nurtach tańca współczesnego. Doceniając pracę i osiągnięcia swoich poprzedników organizatorzy tak konstruują program biennale, aby znalazły się w nim spektakle, które zapisały się już w historii tańca jako dzieła ikoniczne oraz te najnowsze, opracowane i wykonane na najwyższym poziomie, cieszące się też uznaniem publiczności na całym świecie. Dyrekcja Teatru Wielkiego w Łodzi zaprasza wszystkich miłośników sztuki tańca do wspólnego celebrowania wyjątkowego święta, jakim będzie dwudziesta piąta edycja Festiwalu.

 

Opracowanie: Anna Banach

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close