
Na zdjęciu: Bohater naszych czasów. Fot.Pierce Jakckson.
Rok 2016 jest rokiem kultury polskiej w Brazylii. Z tej okazji Art Stations Foundation wspólnie z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Festiwalem VIVADANÇA w Salwadorze realizują projekt artystyczno-badawczy poświęcony twórczości polskiej choreografki Yanki Rudzkiej, pionierki tańca współczesnego w Brazylii. Projekt będzie jednym z centralnych punktów Międzynarodowego Festiwalu VIVADANÇA 2016, jednego z najważniejszych wydarzeń dotyczących sztuk scenicznych w Brazylii. Częścią projektu jest dwudniowe seminarium (28-29 kwietnia), poświęcone osobie i twórczości Yanki Rudzkiej. Ta polska tancerka w latach 50. przebywała w Brazylii. Jej wpływ na kształtujący się w tym okresie nowoczesny taniec brazylijski jest nie do przecenienia. Jednak jej indywidualna historia oraz specyfika jej twórczości pozostają w dużej mierze nieznane. Seminarium ma na celu przeanalizowanie historii Rudzkiej zarówno w szerszej perspektywie tańca tego okresu, jak i śladów pamięci o niej.
W piątek i sobotę, 29 i 30 kwietnia o godz. 20.00 w Teatro Vila Velha w Salwadorze odbędą się premierowe pokazy projektu Yanka Rudzka: ZACZYN, będącego efektem trzytygodniowej rezydencji łączącej w choreograficznej praktyce 9 polskich i brazylijskich tancerzy. Inspiracją dla pracy stały się artystyczne zainteresowania Yanki Rudzkiej, stąd za punkt wyjścia dla choreograficznych poszukiwań posłużył podstawowy słownik tradycyjnych niestylizowanych tańców obu krajów (polskiego oberka i samby de pé) oraz towarzyszące im narracje.
Choć na pierwszy rzut oka tak skrajnie odmienne, praktykowane i analizowane także w perspektywie etnograficznej (etnochoreologicznej), ujawniają wiele paraleli, inspirując ekscytującą choreograficzną podróż. Projekt kładzie nacisk przede wszystkim na spotkanie obu środowisk stawiając proces ponad końcowy produkt-spektakl. Choreografia zgłębia i jednocześnie celebruje wspólnotowość oraz, często pomijany we współczesnej praktyce choreograficznej, ekstatyczny i transformacyjny wymiar tańca.
//We meet in the practice. And we practice the meeting.
Repeating the gestures, we delve into the presence.
And transform the future.
We’re leavening.//
***
Prezentacjom będą towarzyszyły prowadzone przez polskich choreografów warsztaty i lekcje mistrzowskie otwierające szansę wymiany doświadczeń i nawiązania długofalowej współpracy pomiędzy środowiskami artystycznymi obu krajów.
Podczas VIVADANÇA zobaczyć będzie też można inne produkcje Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk: Niżyński. Święto snów (nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszego spektaklu w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014) w choreografii Sławomira Krawczyńskiego, Anny Godowskiej i Tomasza Wygody (27 kwietnia); Śmierć 24 klatki na sekundę, Agaty Siniarskiej oraz spektakl Polska Agaty Maszkiewicz (obie prezentacje 28 kwietnia).
Program seminarium
Teatr Ruchu – Szkoła Tańca Uniwersytetu Federalnego Bahia (UFBA)
28 kwietnia 2016
godz. 9.00
Historia tancerki dwóch kultur – Yanka Rudzka między Polską, a Brazylią
Uczestnicy: profesor Lucia Mattos (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), profesor Maria Claudia Alves Guimarães (Uniwersytet Federalny Pernambuko)
godz. 10.00
Ślady pamięci – kilka słów o choreografiach Yanki Rudzkiej
Uczestnicy spotkania: profesor Lia Robatto(Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), profesor Maciej Rożalski (Uniwersytet Federalny Recôncavo CECULT UFRB)
29 kwietnia 2016
godz. 9.00
Historia tańca ekspresjonistycznego w Polsce i Brazylii
Uczestnicy: profesor Carmen Paternostro (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), Anna Królica (Polska)
godz.10.00
Dziedzictwo Yanki Rudzkiej a taniec współczesny w Bahia
Uczestnicy: profesor Lia Robatto (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), profesor Dulce Aquino (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), profesor Marta Saback (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA)
godz. 10.00
Erudycyjne i popularne – awangarda w Bahii
Uczestnicy: profesor Antônio Risério
Seminarium poprowadzi dr Maciej Rożalski (Uniwersytet Federalny Recôncavo CECULT UFRB).
***
Projekt Yanka Rudzka: ZACZYN
pomysł: Joanna Leśnierowska
kompozycja: Janusz Orlik/Joanna Leśnierowska
we współpracy z tancerzami
taniec: Anderson Danttas, Uandson Glauber, Sinha Guimaraes, Korina Kordova, Agnieszka Kryst, Janusz Orlik, Jônatas Raine, Paweł Sakowicz, Neemias Santana
dramaturgia i światło: Joanna Leśnierowska
pejzaż dźwiękowy: Janusz Orlik
wsparcie badawcze: Maciej Rożalski
realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
grafika: Michał Łuczak
produkcja: Fernanda Veiga
koordynacja projektu: Mikołaj Maciejewski
Więcej informacji o Yance Rudzkiej w tekście dra Macieja Rożalskiego na culture.pl:
http://culture.pl/pl/tworca/yanka-rudzka
Strona Festiwalu:
Projekt finansowany ze środków Instytutu Adama Mickiewicza.