Wersja do druku

Udostępnij

Rok 2016 jest rokiem kultury polskiej w Brazylii. Z tej okazji Art Stations Foundation wspólnie z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Festiwalem VIVADANÇA w Salwadorze realizują projekt artystyczno-badawczy poświęcony twórczości polskiej choreografki Yanki Rudzkiej, pionierki tańca współczesnego w Brazylii. Projekt będzie jednym z centralnych punktów Międzynarodowego Festiwalu VIVADANÇA 2016, jednego z najważniejszych wydarzeń dotyczących sztuk scenicznych w Brazylii. Częścią projektu jest dwudniowe seminarium (28-29 kwietnia),  poświęcone osobie i twórczości Yanki Rudzkiej. Ta polska tancerka w latach 50. przebywała w Brazylii. Jej wpływ na kształtujący się w tym okresie nowoczesny taniec brazylijski jest nie do przecenienia. Jednak jej indywidualna historia oraz specyfika jej twórczości pozostają w dużej mierze nieznane.  Seminarium ma na celu przeanalizowanie historii Rudzkiej zarówno w szerszej perspektywie tańca tego okresu, jak i śladów pamięci o niej.

 

W piątek i sobotę, 29 i 30 kwietnia o godz. 20.00 w  Teatro Vila Velha w Salwadorze odbędą się premierowe pokazy projektu Yanka Rudzka: ZACZYN, będącego efektem  trzytygodniowej rezydencji łączącej w choreograficznej praktyce 9 polskich i brazylijskich tancerzy. Inspiracją dla pracy stały się artystyczne zainteresowania Yanki Rudzkiej, stąd za punkt wyjścia dla choreograficznych  poszukiwań posłużył  podstawowy słownik tradycyjnych niestylizowanych tańców obu  krajów (polskiego oberka i samby de pé) oraz towarzyszące im narracje.

Choć na pierwszy rzut oka tak skrajnie odmienne,  praktykowane i analizowane także  w perspektywie etnograficznej (etnochoreologicznej), ujawniają  wiele paraleli,  inspirując ekscytującą  choreograficzną podróż. Projekt kładzie nacisk przede wszystkim na spotkanie obu środowisk stawiając proces ponad końcowy produkt-spektakl. Choreografia  zgłębia  i jednocześnie celebruje wspólnotowość  oraz, często pomijany  we współczesnej praktyce choreograficznej, ekstatyczny i transformacyjny wymiar tańca.  

 

//We meet in the practice. And we practice the meeting.
Repeating the gestures, we delve into  the  presence.
And transform the future.
We’re leavening.//

 

***

Prezentacjom będą towarzyszyły prowadzone przez polskich choreografów warsztaty i lekcje mistrzowskie otwierające szansę wymiany doświadczeń i nawiązania długofalowej współpracy pomiędzy środowiskami artystycznymi obu krajów.

Podczas VIVADANÇA zobaczyć będzie też można inne produkcje Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk: Niżyński. Święto snów (nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszego spektaklu w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014) w choreografii Sławomira Krawczyńskiego, Anny Godowskiej i Tomasza Wygody (27 kwietnia); Śmierć 24 klatki na sekundę, Agaty Siniarskiej oraz spektakl Polska Agaty Maszkiewicz (obie prezentacje 28 kwietnia).

 

Program seminarium

Teatr Ruchu – Szkoła Tańca Uniwersytetu Federalnego Bahia (UFBA)

 

28 kwietnia 2016

godz. 9.00
Historia tancerki dwóch kultur – Yanka Rudzka między Polską, a Brazylią
Uczestnicy: profesor Lucia Mattos (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), profesor Maria Claudia Alves Guimarães (Uniwersytet Federalny Pernambuko)

 

godz. 10.00
Ślady pamięci – kilka słów o choreografiach Yanki Rudzkiej
Uczestnicy spotkania: profesor Lia Robatto(Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), profesor Maciej Rożalski (Uniwersytet Federalny Recôncavo CECULT UFRB)

 

29 kwietnia 2016

 

godz. 9.00
Historia tańca ekspresjonistycznego w Polsce i Brazylii
Uczestnicy: profesor Carmen Paternostro (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), Anna Królica (Polska)

 

godz.10.00
Dziedzictwo Yanki Rudzkiej a taniec współczesny w Bahia
Uczestnicy: profesor Lia Robatto (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), profesor Dulce Aquino (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA), profesor Marta Saback (Uniwersytet Federalny Bahia UFBA)

 

godz. 10.00
Erudycyjne i popularne – awangarda w Bahii
Uczestnicy: profesor Antônio Risério

 

Seminarium poprowadzi dr Maciej Rożalski (Uniwersytet Federalny Recôncavo CECULT UFRB).

 

***

Projekt Yanka Rudzka: ZACZYN

 

pomysł: Joanna Leśnierowska

kompozycja: Janusz Orlik/Joanna Leśnierowska

we współpracy z tancerzami

taniec: Anderson Danttas, Uandson Glauber, Sinha Guimaraes, Korina Kordova, Agnieszka Kryst, Janusz Orlik, Jônatas Raine, Paweł Sakowicz, Neemias Santana

dramaturgia i światło: Joanna Leśnierowska

pejzaż dźwiękowy: Janusz Orlik

wsparcie badawcze: Maciej Rożalski

realizacja techniczna:  Łukasz Kędzierski

grafika: Michał Łuczak

produkcja:  Fernanda Veiga

koordynacja projektu: Mikołaj Maciejewski

 

Więcej informacji o Yance Rudzkiej w tekście dra Macieja Rożalskiego na culture.pl:

http://culture.pl/pl/tworca/yanka-rudzka

 

Strona Festiwalu:

www.festivalvivadanca.com.br

 

Projekt finansowany ze środków Instytutu Adama Mickiewicza.

 

Logo culture.pl (oryginał)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close