Wersja do druku

Udostępnij

Rozpoczął się IX edycja Maat Festival – „Ciało narodowe”. Przez cały rok 2017 w Lublinie wspólnie z zaproszonymi artystami będziemy przyglądać się ich procesowi pracy studyjnej, aby na koniec roku spotkać się w wspólnej przestrzeni prezentacji.  Maat Festival jest pierwszym rezydencyjny festiwalem w Polsce, który zapewnia zaproszonym tancerzom laboratoryjne warunki pracy.

 

Od organizatorów:

 

IX edycja festiwalu jako platformy rezydencyjnej ma na celu zbadanie związków pomiędzy ciałem performera/tancerza a wszystkim tym, co klasyfikować możemy jako „narodowe”, podejmując  próbę określenia statusu artysty. Narodowe ciało artystów to tkanka/matryca, skupiająca w sobie zarówno to, co lokalne, jak i to, co nie da się uchwycić w cyfrowej fali ery „post”. Czy „kolekcja narodowa” kształtowana będzie w przyszłości z rozbitych pryzmatów różnych pól i linków dotyczących naszej globalnej zbiorowości, pozbawionych mitotwórczego etosu bohatera? Oddajmy ciała naszym narodowym artystom! Spotkajmy się!

 

Pierwszą rezydentką IX Maat Festival – „Ciało narodowe” jest Anita Wach, która w dniach 4-14 kwietnia 2017 pracowała w studio nad koncepcją swojej pracy: Peer to peer (tytuł roboczy).

 

Punkt wyjścia: inspiracja książką francuskiego filozofa Michela Serres „Pasożyt”. Performer, widz (host, parasite): performera widzę jako gospodarza „nosiciela” – nośnik”, dawcę i jako tego, którego się żywi – pasożyta. Wchodzi on w te role płynnie, zamiennie, podobnie jak widz, który nastawiony wyłącznie na odbiór w rezultacie oddaje najcenniejsze, co posiada – świadomą uwagę. Gospodarzem jest zarówno widz, jak i performer, obydwoje pasożytują na tej ryzykownej relacji, próbując zachować swoją niezależność w sytuacji fizycznej bliskości. Ważny jest też kamuflaż, kostium – performer jako „czarna skrzynka” z zapisem wydarzeń, jak ciasto urodzinowe z niespodzianką, pudełko prestidigitatora, baba w babie, rzecz w rzeczy, organizm zbudowany z tysięcy innych organizmów, nawóz dla uczty podczas której wszystko ulega spożyciu i przetrawieniu.

 

Anita Wach

 

ANITA WACH: Tancerka, choreografka, performerka i nauczycielka tańca współczesnego. Wieloletnia tancerka w Śląskim Teatrze Tańca Jacka Łumińskiego (1996-2003). Na początku 2004 roku dołączyła do zespołu warszawskiego Teatru Bretoncaffe realizując wspólnie projekty Slam.in, Slam.out (2004) oraz Taniec śniącego ciała (2006), Tańcząc Sarę Kane (2007), Manifest jaszczurki(2007), Topinambur”(2008), Dion.Is.Us (2009), Ja, Agaue  (2010). Stypendystka Fundacji Pro Helvetia, Mobile Academy (2006) oraz ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego(2011). Rezydentka Centrum Choreograficznego PACT Zollverein Essen (udział w projekcie Ewy Jaros Yi-Ya).

 

Brała udział w polsko-izraelskim projekcie improwizacyjnym Blind date współorganizowanych przez Art Stations Foundation (2008). Autorka projektów solowych: Inch 1,5 (zrealizowany w ramach programu rezydencyjnego Solo Projekt w Poznaniu, 2006) performansu V z premierą w Warszawie, improwizowanego solo on/off” prezentowanego podczas Maat Festival oraz Mute zrealizowanego w ramach programu rezydencyjnego Maat Festival w 2013 roku. Współautorka spektakli: weast.com, którego prapremiera odbyła się podczas Warszawskiej nocy tańca (współpraca z Ewą Jaros, 2008) oraz w/restless ( współpraca z Magdą Tuką, Marcinem Cecko, Pawłem Smagałą, koprodukcja Fundacji Ciało/Umysł i Open Latitude, 2012).

 

Współpracuje z międzynarodowym kolektywem Via Negativa w Lubllanie, z którym zrealizowała dwa solowe spektakle Oops (koprodukcja z Modul Dance i Art Stations Foundation, 2012) oraz 100 toastów (koprodukcja z Maat Festival, 2015), oraz współtworzyła spektakle: Casablanca Therapy (2010), Shame (2011), „Just the beginning”(2012) oraz So on and so forth). W 2016 roku objęła opieką choreograficzną spektakl Dziewiąta (produkcja: Via Negativa, koprodukcja: Ja Ja Ja Ne Ne Ne). Inicjatorka działalności kolektywu Kwartet Patetyczny,  w ramach , którego zrealizowała spektakl gloria! oraz współzałożycielka duetu artystycznego TukaWach (2013).

 

 

Maat Festival „Ciało narodowe”

idea/koncept, kurator programu: Tomasz Bazan

produkcja: Joanna Kolstrung  i Arkadiusz Sławek  

współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz

Zrealizowano z środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 Centrum Kultury w Lublinie (miniaturka)

 

 

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close