23 lipca 2023 roku w Termach Karakalii w Rzymie zaprezentowany został balet Bolero Maurice’a Ravela w choreografii Krzysztofa Pastora i wykonaniu Baletu Opery Rzymskiej, przy wsparciu asystenckim Simonetty Lysy.

Wersja do druku

Udostępnij

Wydarzenie to odbyło się na zakończenie Wielkiej Gali Tańca, którą rzymski zespół i zagraniczni goście uświetnili doroczny letni festiwal operowy Caracalla Festival 2023.

Wiodące partie baletowe wykonali pierwsi tancerze rzymskiego zespołu, Rebecca Bianchi i Claudio Cocino. Autorką scenografii była Tatyana van Walsum. Orkiestrą Opery Rzymskiej dyrygował Alvise Casellati.

Oficjalna premiera tego baletu we Włoszech odbędzie się we wrześniu w Teatro Costanzi w Rzymie (Wieczór współczesnych choreografów: Krzysztof Pastor, Christopher Wheeldon, Goyo Montero; 19–24 września 2023 roku). Natomiast w Polsce widzowie będą mogli go (wznowienie baletu) oglądać w ramach wieczoru baletowego Bolero + w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego, z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej. Poza tym spektaklem publiczność obejrzy dwa inne przedstawienia w choreografii Krzysztofa Pastora, takie jak Moving Rooms (wznowienie) z muzyką Alfreda Schnittkego i Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Kilar Concerto z muzyką Wojciecha Kilara (prapremiera).

Terminy prezentacji tryptyku (Teatr Wielki – Opera Narodowa): 15–16 grudnia o godz. 19.00 i 17 grudnia 2023 roku o godz. 18.00; 27–28 marca o godz. 19.00 i 28 kwietnia 2024 roku o godz. 18.00)

Twórcy o tryptyku baletowym Bolero +:

Są balety, które umykają z repertuaru niezauważalnie, wracalibyśmy na nie chętnie, gdyby nie to, że schodzą z afisza wypierane przez nowe tytuły. Dotyczy to zwłaszcza żelaznej klasyki akademickiej, ale również współczesnych tryptyków choreograficznych. Z tym zjawiskiem mierzą się właściwie wszystkie zespoły na świecie i wznawiają z czasem te pozycje, które wydają się najcenniejsze lub cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Takiej zasadzie stara się hołdować również Polski Balet Narodowy. W tym sezonie wraca więc z przedstawieniami Bajadery według Mariusa Petipy, ale proponuje także tryptyk baletowy zatytułowany Bolero+, wypełniony w całości pracami Krzysztofa Pastora. To dwa jego hity, Moving Rooms i Bolero oraz nowość – balet Kilar Concerto, wywodzący się z jego wcześniejszych szkiców choreograficznych do wybranych części Koncertu na fortepian i orkiestrę Wojciech Kilara.

Ekspresyjna choreografia Moving Rooms powstała w 2008 roku dla Holenderskiego Baletu Narodowego. Jej areną są klarownie rysowane i stale zmieniające się przestrzenie świetlne, a tkanką muzyczną – wirtuozowski Koncert klawesynowy Henryka Mikołaja Góreckiego, poprzedzony fragmentem pierwszego Concerto Grosso Alfreda Schnittkego. Balet od razu zrobił furorę w Amsterdamie, a potem zaprezentowany został z sukcesem przez holenderski zespół podczas występów gościnnych w Rosji i Chinach. Był także jedną z pierwszych zagranicznych prac Krzysztofa Pastora, jaką przeniósł on na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i stał się prawdziwym przebojem repertuarowym Polskiego Baletu Narodowego. Pokazywaliśmy go z powodzeniem na obu naszych scenach, gościnnie w innych polskich teatrach, a także w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Houston, w Czechach, Finlandii i dwukrotnie na Litwie. Uwielbiają go tańczyć nasi artyści, bo choreografia nie tylko eksponuje ich kunszt techniczny, ale też dopuszcza indywidualną ekspresję, ujawniając ich osobowości. Dzięki temu przez cały czas potęguje zbiorowe emocje, a w finale podrywa widzów z miejsc i kończy się długotrwałą owacją.

W swoich autorskich baletach nasz choreograf bardzo chętnie sięga do czystych form muzycznych, które wzorem swych holenderskich mistrzów obrazuje na scenie neoklasycznym, ale zawsze bardzo ekspresyjnym językiem tanecznym. W takich przypadkach jego abstrakcyjne z pozoru kompozycje choreograficzne pełne są jednak nastojów, podtekstów, relacji i emocji. Nie tylko wypełniają scenę tańcem, ale proponują oryginalną interpretację muzyki. Tak jest również w przypadku pierwszego Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara. Choreograf upodobał sobie ten utwór, bo sięgał już do jego części trzykrotnie – najpierw w swoim balecie Dracula, a potem realizując koncertowe wersje taneczne Preludium i Toccaty. Nie dotykał jeszcze środkowej części Corale, dlatego postanowił teraz zebrać swoje dotychczasowe prace w całość, by pełną formą muzyczno-choreograficzną Kilar Concerto oddać hołd kompozytorowi w dziesiątą rocznicę jego śmierci.

Całość pierwszego u nas tryptyku autorskiego Krzysztofa Pastora wieńczy efektowne Bolero Ravela, które w wersji choreograficznej naszego artysty zyskuje coraz szersze powodzenie. Jego balet powstał w 2012 roku na zamówienie Holenderskiego Baletu Narodowego, a cztery lata później znalazł się także na naszej scenie. Tańczą ją również narodowe zespoły baletowe Litwy i Łotwy, a od 2023 roku wchodzi do repertuaru Baletu Opery Rzymskiej.

Wieczorem baletowym Bolero+ chcemy również odnotować przypadające w tym sezonie 15-lecie Polskiego Baletu Narodowego jako zespołu baletowego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pracującego w nowej formule organizacyjnej i artystycznej. Mamy wszyscy z tego tytułu wiele satysfakcji po obu stronach naszej teatralnej rampy. 

Więcej informacji o wydarzeniu: link
Więcej informacji o Festiwalu: link

Więcej informacji o Wieczorze współczesnych choreografów:
link
Więcej o tryptyku baletowym Bolero +: link

Zdjęcie

Na zdjęciu: Rebecca Bianchi i Claudio Cocino w „Bolerze” w choreografii Krzysztofa Pastora, w Termach Karakalli, 2023. Fot. Fabrizio Sansoni / Teatr Wielki – Opera Narodowa

Zdjęcie

Scena w Termach Karakalli nocą, 2023. Fot. Simonetta Lysy / Teatr Wielki – Opera Narodowa

Zdjęcie

Polski Balet Narodowy „Bolero” – chor. Krzysztof Pastor. Fot. Ewa Krasucka / Teatr Wielki – Opera Narodowa

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close