Wersja do druku

Udostępnij

Od 15 grudnia 2020 od godz. 19.30 do 16 grudnia do końca dnia teatr teatr L’Avant Scene Cognac we Francji zaprasza na premierę spektaklu Same Same and Different Agaty Maszkiewicz. Praca ta miał zostać po raz pierwszy pokazana w marcu, ale z powodu pandemii nie było to możliwe. Jak zapowiada sama artystka, nie będzie to transmisja na żywo, ani dokumentacja spektaklu, ale forma stworzona specjalnie na potrzeby prezentacji w sieci. Spektakl będzie można oglądać na stronie: http://www.avantscene.com/

Agata Maszkiewicz o projekcie:

W początkach pracy nad najnowszym spektaklem, którego tytuł zmieniał się wielokrotnie, znajomy podsunął mi fragment tekstu Rolanda Barthesa:

Statek Argo [], w którym Argonauci wymieniali po kawałku każdączęść, ażw końcu otrzymali zupełnie nowy statek, nie zmieniając jego nazwy i kształtu []; ze źródła nic nie pozostaje: Argo jest przedmiotem niemającym innej przyczyny poza swojąnazwą, innej tożsamości poza swojąformą[1].

Wraz z grupą współpracowników, którzy również zmieniali się w trakcie procesu pod wpływem różnych okoliczności, postanowiliśmy wykorzystać tę metaforę w praktyce: w Same Same and Different to my, Argonauci (twórcy), proponujemy widzom podróż na statku Argo (spektakl), stopniowo wymieniając wszystkie elementy składowe argo przedstawienia. Tytuł nawiązuje do tajskiego powiedzenia: same same but different (A: Czy to prawdziwy Rolex? B: Taki sam, tylko inny) w humorystyczny sposób wyjaśnia zasadę zaproponowanej przez nas gry: ten sam spektakl to jednocześnie wiele różnych początków, rozwinięć i zakończeń, a także wiele „innych” spektakli w jednym.

Konsekwentne zastępowanie poszczególnych elementów nowymi to otwarcie się na różnorodność. Ten sam spektakl zawiera w sobie wiele stylów, gatunków, form estetycznych i rodzajów reprezentacji. Te mieszają się ze sobą, wymieniają, bądź zastępują, tworząc nieoczywiste kombinacje i kwestionując zasady klasyfikacji. Ta reakcja łańcuchowa staje się wyzwaniem zarówno dla performerów, jak i dla widzów: wystawia na próbę upodobania estetyczne, przyzwyczajenia, a także zdolność tworzenia znaczeń w sytuacji nieustannej wymiany konstruowanych na scenie obrazów. Kalejdoskop bawi, ale bywa przytłaczający. Nieskończony potencjał możliwości zachwyca, ale i przydusza. Poczucie ślepego zaułka jest stale obecne, podobnie jak pytania: czego oczekujemy, przychodząc na spektakl? Jaką rolę odgrywają estetyczne preferencje? Jaka jest rola widza, a jaka twórców? Kto i co tworzy teatr? Po co? Co go może zastąpić?

choreografia, pomysł: Agata Maszkiewicz

wykonanie, twórcy: Agata Maszkiewicz,Vincent Tirmarche, Antoine Tirmarche

światło: Henrie Emanuel Doublier

muzyka: Antoine Tirmarche

kostiumy: Sofie Durnez

wideo: Vincent Tirmarche

współpraca artystyczna: Olivier Normand, Christophe Demarthe.Valerie Oberleithner

produkcja: L’Avant Scene Cognac

koprodukcja: L’Avant Scene Cognac, Acziun by Muzeum Susch/Art Stations Foundation CH, Culture Scapes Switzerland, OARA (region Nowej Akwitanii);

rezydencje : La Métive/Moutier-d’Ahun, Le Vivat/Armentières, L’Avant-Scène Cognac, La Manufacture CDCN Bordeaux Nouvelle-Aquitaine, aux Eclats/ La Rochelle, PACT Zollverein/Essen, Art Stations Foundation/Poznan, Acziun by Muzeum Susch/Art Stations Foundation CH

ze wsparciem finansowym: DRAC Nouvelle Aquitaine;departament Charente;


[1] Roland Barthes, Roland Barthes, przeł. Tomasz Swoboda, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011, s.56.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close