Wersja do druku

Udostępnij

Ruszają pokazy spektakli projektu Wieczory dziadowskie. Tryptyk Polskiego Teatru Tańca, realizowanego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla Tańca 2018. W czwartek 5 kwietnia 2018 roku o godzinie 19.00 w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie odbędzie się pokaz przedstawienia Niech żywi grzebią umarłych w choreografii Aleksandry Dziurosz i reżyserii Tomasza Szczepanka. Spektakl to współczesna reinterpretacja Dziadów Adama Mickiewicza, zrealizowana w formie agonu z choreografią Dziady_kopia.doc Tomasza Bazana i Goryczą Kai Kołodziejczyk.

 

Kolejny pokaz spektaklu Niech żywi grzebią umarłych w ramach projektu odbędzie się w piątek, 27 kwietnia 2018 o godzinie 19.00 w Krakowskim Centrum Choreograficznym – Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie.

 

Projekt Wieczory dziadowskie: Tryptyk

Projekt Wieczory dziadowskie: Tryptyk zakłada wielokrotną prezentację trzech tytułów, których premiery miały miejsce w maju 2017 roku w ramach cyklu premier Wieczory dziadowskie, zaprezentowanych w formie agonu. W efekcie powstały trzy odmienne realizacje wokół jednego tematu, z którym zmierzyli się zaproszeni do Polskiego Teatru Tańca choreografowie: Kaya Kołodziejczyk, Tomasz Bazan oraz Aleksandra Dziurosz w duecie z reżyserem Tomaszem Szczepankiem. Temat Dziadów Adama Mickiewicza, ukazany w różnych odsłonach, stworzył unikalną platformę twórczej rywalizacji, oferując widzom szansę zwielokrotnionych doznań artystycznych, estetycznych i intelektualnych rozwiązań, jednocześnie zapraszając ich do dyskusji wokół współczesnych reinterpretacji wybitnego dzieła i tradycji.

 

Projekt zakłada prezentację trzech spektakli z repertuaru Polskiego Teatru Tańca w ramach sześciu wieczorów spektaklowych w miejscowościach: Koszalin, Wałbrzych, Białystok, Świdnica, Siedlce, Kraków.

 

Spektakle, które będą prezentowane podczas projektu to: Dziady_kopia.doc w chor. Tomasza Bazana, Niech żywi grzebią umarłych w chor. Aleksandry Dziurosz, Gorycz w chor. Kai Kołodzieczyk.   

 

Spektakle prezentowane będą na następujących scenach: Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku, Świdnicki Ośrodek Kultury, Centrum Kultury i Sztuki im. Andrzeja Meżeryckiego w Siedlcach, Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie.

 

Harmonogram prezentacji:

05.04.2018 | g. 19.00 | Niech żywi grzebią umarłych | Koszalin | Bałtycki Teatr Dramatyczny im. J. Słowackiego w Koszalinie 

27.04.2018 | g. 19.00 | Niech żywi grzebią umarłych| Kraków | Nowohuckie Centrum Kultury

21.09.2018 | g. 19.00 | Gorycz | Świdnica | Świdnickie Centrum Kultury

24.09.2018 | g. 19.00 | Gorycz | Siedlce | Centrum Kultury i Sztuki im. Andrzeja Meżeryckiego

26.09.2018 | g. 19.00 | Niech żywi grzebią umarłych | Białystok | Opera i Filharmonia Podlaska-Europejskie Centrum Sztuki

03.10.2018 | g. 19.00 | Dziady_kopia.doc | Wałbrzych | Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego

 

 

Niech żywi grzebią umarłych

Powstał jako owoc współpracy duetu artystycznego: choreografki prof. Aleksandry Dziurosz, pomysłodawczyni i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, obecnie Zastępcy Dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, oraz reżysera teatralnego Tomasza Szczepanka. Autorką muzyki elektronicznej, która stanowi warstwę dźwiękową spektaklu jest Aldona Nawrocka – kompozytorka, improwizatorka i pianistka.

 

Spektakl to współczesna reinterpretacja Dziadów Adama Mickiewicza, zrealizowana w formie agonu z choreografią Dziady_kopia.doc Tomasza Bazana i Goryczą Kai Kołodziejczyk. Powstał jako owoc współpracy duetu artystycznego: choreografki prof. Aleksandry Dziurosz, pomysłodawczyni i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, obecnie zastępcy dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, oraz reżysera teatralnego Tomasza Szczepanka. Autorką muzyki elektronicznej, która stanowi warstwę dźwiękową spektaklu jest Aldona Nawrocka – kompozytorka, improwizatorka i pianistka.

 

Inspiracją dla twórców była romantyczna tradycja, zwłaszcza Dziady część 2 Adama Mickiewicza i moment interakcji zbiorowości żywych z osobą nieżyjącą. Jak społeczność radzi sobie z faktem śmierci na poziomie emocjonalnym, religijnym, moralnym? Jak wyglądają i przebiegają ludzkie – indywidualne i zbiorowe – rytuały żałoby? Jak zachować zmarłych w pamięci, jednocześnie pozwalając im odejść i skupiając się na dalszym życiu? Co zrobić, aby przezwyciężyć ból po stracie, znajdując oparcie w żywych? To najistotniejsze pytania, jakie stawiają sobie współautorzy spektaklu, szukając odpowiedzi we własnym doświadczeniu, obserwacji życia codziennego, a także refleksji antropologicznej i  naukach społecznych.  

 

Premiera przedstawienia odbyła się  26 maja 2017 roku w Poznaniu, w ramach projektu choreograficznego Wieczory dziadowskie. Tryptyk.

 

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

 

Projekt Wieczory dziadowskie. Tryptyk realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla Tańca 2018.

 

 

 Scena dla tańca 2017 (miniaturka)IMIT (miniaturka)

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close