
fot. materiały organizatora
W najbliższy piątek, 21 sierpnia o godz. 20.00, w ramach wieczoru tańca w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, na teatralnym kanale YouTube, odbędzie się premiera online spektaklu Krystyna in flamenco mood w choreografii i wykonaniu Katarzyny Myrdy. Tym samym – po przerwie spowodowanej obostrzeniami związanymi z pandemią – wracają prezentacje spektakli tańca w legnickim teatrze realizowane w ramach projektu Wczorajsze jutra – kontynuacja. Spektakl, który zobaczymy w piątek, to refleksja nad ciałem w szeroko pojętym stanie cierpienia. Flamenco rozumiane jest tu jako metafora, cielesność, kultura, język, muzyka, charakter, siła gestu, a przede wszystkim emocjonalność.
O spektaklu:
Jestem Milagros. Noszę czerwone spódniczki i tańczę w kolorowych dyskotekach do białego rana, wrzeszcząc „mi corazón” i „cambio dolor”. Jestem wtedy głośna i wszechobecna w swoim bólu.
Jestem Krystyną-kobietą pokorną, wrażliwą, wyrozumiałą, o kojącym dotyku i niezłomnym spokoju. Kobietą mądrą. Kobietą żoną. Kobietą Polką. Kobietą obecną.
[…]
To podążanie w kierunku skrajności oraz zawłaszczenie bohaterki „Pętli” Marka Hłaski na potrzeby własnych poszukiwań i scenariuszy. To moja ciekawość względem kobiecej emocjonalności i siły. To moje ciało jako filtr, przez który przechodzą pytania odnośnie do tego, co buduje mnie jako kobietę, artystkę, człowieka.
Koncepcja, choreografia, taniec: Katarzyna Myrda
Muzyka: Ángel Canales, Sara Baras i Isaac Albéniz (flamenco)
Czas trwania: 6 min
Wydarzenie: FB
O projekcie Wczorajsze jutra – kontynuacja:
Główną ideą projektu jest ponowne spotkanie tańca z publicznością na scenie teatru dramatycznego. Spotkanie teatru i tańca, zdarzeń, myśli, kreacji przeplatających się z przeszłością i dniem dzisiejszym. Ponowne spotkanie, które jest kolejnym zaproszeniem do jutra. Głównym tematem tegorocznego programu jest relacja. Podczas 4. wieczorów tańca na jednej z ważniejszych scen teatralnych zaprezentowane będą spektakle, które zgłębiają i ukazują wielowymiarowość relacji, różne jej aspekty związane z bliskością i oddaleniem, tożsamością człowieka w kontekście upływającego czasu. Spektakle podróżujące po wymiarach kobiecości, niekiedy spoglądające na świat z przymrużeniem oka, czy też filozoficzne i z dystansem rozważania o tańcu.
Założeniem partnerów jest kontynuacja obecności tańca na scenie teatralnej, na której doszło już do owego spotkania. Program ma na celu budowanie stałej publiczności dla tańca i rozwijanie stałej współpracy z teatrem jako partnerem i miejscem dla tańca.
Spektakle są współorganizowane przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2020.
Organizator: Eferte Fundacja Rozwoju Tańca
Koordynacja: Marlena Rita Bełdzikowska
Partner: Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
Katarzyna Myrda – (ur. w 1992 roku) tancerka, choreograf, promotorka sztuki. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi na Wydziale Wokalno-Aktorskim, kierunek: choreografia i techniki tańca (studia stacjonarne II stopnia). Absolwentka Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na Wydziale Artystycznym, kierunek: taniec, specjalizacja: choreograf. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, kierunek: kulturoznawstwo, specjalizacja: promocja sztuki (studia stacjonarne II stopnia). Aktualnie współtwórca projektu Listy ruchem pisane… w ramach programu Kultura w sieci. Autorka solo Krystyna in flamenco mood, które podczas konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC! 2019 zdobyło I nagrodę od Anny Godowskiej, I nagrodę od Assena Assenova, Grand Prix oraz nagrodę rzeczową od Organizatora. Choreografia została także zakwalifikowana do ścisłego finału międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest 2019 w Gdańsku, do finału Międzynarodowego Festiwalu Solo Duo Dance Festival Budapeszt 2019 oraz zdobyło wyróżnienie w konkursie Tradycja. Transgresje podczas festiwalu Scena Otwarta 2018 w Tarnowie. Solo zostało także zaprezentowane podczas „The Wall Series” vol. 7 oraz vol. 10 w Berlinie oraz na licznych festiwalach w Polsce. W sezonie 2017/2018 uczestniczka programu ACTA – Actor Training in a Globalised World w Copenhagen International School of Performing Arts oraz University of Malta. Pomysłodawczyni oraz tancerka spektaklu Dual Fusion (reż. Paweł Grala), którego premiera została zrealizowana podczas łódzkiej edycji Dotknij Teatru 2018. W 2016 roku rezydentka Krakowskiego Centrum Choreograficznego oraz laureatka III miejsca na konkursie choreograficznym Sense of Move w Tarnowie za miniaturę spektaklu Bagaż (choreografia oraz wykonanie: Katarzyna Myrda, Agnieszka Janicka). Choreograf /tancerka w spektaklach: Ruska dyskoteka, Bagaż, Moja droga Krystyno, Nie rób scen (o mężczyznach), Słowiańskie wianki od Kupałki (twórca: Anatoliy Ivanov), a3 (chor. Jacek Owczarek). W latach 2011-2015 uczestniczka zajęć łódzkiej Pracowni Fizycznej. Edukacja warsztatowa (wybrane): David Zambrano, Jose Agudo, Peter Jasko, Noa Paran, Roser Lopez Espinosa, Uri Ivgi, Johan Greben. Założycielka Stowarzyszenia Artystycznego PoruszaMY, z którym na przełomie lat 2017-2018 zrealizowała ogólnopolskie projekty jako ich pomysłodawczyni, promotorka, performerka oraz choreografka.