Wersja do druku

Udostępnij

W nadchodzącym sezonie na publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej czeka aż sześć premierowych tytułów, w tym dwa widowiska baletowe: dyptyk Exodus / Bieguni-Harnasie z muzyką Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego oraz balet Dracula w choreografii Krzysztofa Pastora. Taneczna adaptacja powieści grozy Brama Stokera miała swoją prapremierę przed trzema laty w australijskim Perth, polscy widzowie zobaczą ją w 2022 roku.  

 

Poza spektaklami premierowymi zaprezentowanych zostanie wiele pozycji, które pojawiły się już w repertuarze w ubiegłych sezonach, m.in.: Korsarz, Dziadek do Orzechów i Król Myszy, Mayerling oraz Burza. Bilety na spektakle i wydarzenia nowego sezonu zaplanowane do końca 2021 roku będą dostępne już od 22 czerwca. Natomiast sprzedaż biletów na wydarzenia prezentowane od stycznia do czerwca 2022 rozpocznie się w październiku.

 

O spektaklach:

 

Druga w kolejności premiera Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w nadchodzącym sezonie to wieczór baletowy w dwóch częściach: Exodus / Bieguni-Harnasie w choreografii Anny Hop i Isadory Weiss.

 

Exodus Anny Hop stworzony do muzyki Wojciecha Kilara to realizacja wizji monumentalnego przedstawienia choreograficznego, które w warstwie filozoficznej odnosi się do pojęcia fatum ciążącego nad ludzkim losem. Zbiorowość, będąca bohaterem spektaklu, w wyniku wciąż tych samych błędów popełnianych przez ludzkość uwięziona zostaje w kręgu nieuchronnej powtarzalności. Inspirowana społecznościami ptaków i owadów warstwa ruchowa znakomicie oddaje złożony z jednostek organizm. Warstwa wizualna nawiązuje do crush artowych prac Bogusława Lustyka oraz do Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego.

 

Koncepcja dramaturgiczna Izadory Weiss, autorki choreografii, a także kostiumów do spektaklu Bieguni-Harnasie, opiera się na śmiałym połączeniu prozy Olgi Tokarczuk z muzyką Karola Szymanowskiego. Artystka sięga po epizod zatytułowany Bieguni z noszącej ten sam tytuł powieści Tokarczuk i łączy go z IV Symfonią Koncertującą i Harnasiami kompozytora. Bieguni z opowiadania Tokarczuk to w dużym skrócie współcześni harnasie. Ludzie wolni. Spektakl oparty jest na ciągłym ruchu i nieustannym dążeniu do wolności.

 

Wartościami łączącymi obie części dyptyku są: muzyka polska oraz motyw wędrówki i poszukiwania swojego miejsca w świecie. Premiera 13 listopada, kolejne spektakle: 14, 16 i 17 listopada.

 

Z kolei ostatnią premierą sezonu 2021/22 będzie spektakl baletowy w choreografii Krzysztofa Pastora – Dracula z muzyką Wojciecha Kilara.

 

Dracula stał się sensacją baletową roku 2018. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth. Polscy widzowie zobaczą go w 2022 roku.

 

Baletowa adaptacja powieści grozy Brama Stokera Dracula (1897) i jej Oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli opiera się na starannie opracowanej partyturze Michaela Bretta, na którą składają się różne utwory polskiego kompozytora. Z teczki z jego muzyką filmową zaczerpnięto tematy z Ziemi obiecanej, Trędowatej, Kroniki wypadków miłosnych, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, Zazdrości i medycyny. Zaś z dorobku muzyki autonomicznej – fragmenty Kościelca 1909, V Symfonii AdwentowejKoncertu na fortepian i orkiestrę. Opowiada historię człowieka prześladowanego przez groźne fatum, które zdjąć z niego może tylko miłość.

 

Dracula w choreografii Pastora to wzruszający kostiumowy spektakl o uczuciu, którego nie pokona nawet śmierć. Otrzymał nominację do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii Najlepsze przedstawienie baletowe i trzykrotnie nagrodzono go w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję i realizację spektaklu, kostiumy oraz aranżację muzyczną.

 

W 2021 roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pojawią się jeszcze dwa widowisko baletowe Korsarz w choreografii wybitnego Manuela Legrisa z muzyką Adolphe’a Adama (30 września, 1, 2, 3 października) oraz cieszący się od wielu lat niesłabnącą popularnością spektakl Dziadek do Orzechów i Król Myszy w choreografii Toera van Schayka i Wayne’a Eaglinga z muzyką Piotra Czajkowskiego (18-19, 21-23, 28 i 29 grudnia). W drugiej części sezonu ponownie zaprezentowane zostaną: Mayerling w choreografii Kennetha MacMillan z muzyką Ferenca Liszta oraz Burza Krzysztofa Pastora.

 

Sprzedaż biletów oraz więcej informacji o sezonie 2021/22 na stronie: https://teatrwielki.pl/.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close