Tegoroczna, V edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki, odbędzie się w dniach 12 – 21 maja 2017 roku. Zobaczymy 14 spektakli zrealizowanych przez artystów z 10 krajów, w tym 6 polskich produkcji. W koprodukcji festiwalowej powstaje spektakl niesfornej gwiazdy niemieckiej sceny tańca Constanzy Macras i jej zespołu DorkyPark.
Festiwal Tańca Współczesnego KRoki został powołany do życia w marcu 2013 roku jako jedna z najważniejszych imprez w nowo powstałym Małopolskim Ogrodzie Sztuki. KRoki sprawiły, że krakowska publiczność miała szansę zapoznać się z nowym myśleniem o choreografii, a scena przy Rajskiej stała się miejscem otwartym na eksperyment i bliski kontakt z widzem. Od początku za program festiwalu odpowiedzialne były kuratorki: Jadwiga Majewska i Katarzyna Bester.
Idea V edycji
V edycja Festiwalu Kroki pod hasłem Skonfliktowani? ma na celu prezentację spektakli, które diagnozują stan współczesnej ludzkiej wspólnoty. Czy zawsze jesteśmy ze sobą tak samo? Czy coś się ostatnio zmieniło? Co znaczy „my” w świecie zdominowanym przez „ja”? Wspólnie z widzami, poprzez ciało i ruch tancerzy, spróbujemy rozpoznać „wspólnotowość” na poziomie społeczeństw, narodów, zespołów, grup, rodzin, par. Ogniska konfliktów i płaszczyzny porozumienia, napięcia społeczne i wzajemne pojednania – polityczna retoryka globalnych konfliktów odsłania rzeczywistość zakorzenioną w ciele, w zmysłach, w intymnym kontakcie.
Przygotowując tegoroczny program festiwalu, myślałam o tym, że jego tytuł mógłby być symbolicznym i realnym zaproszeniem skierowanym do artystów z tych miejsc na ziemi, w których wybuchały i wybuchają konflikty. Ale też i z takich, które okazały się miejscami schronienia, nowym domem dla uciekających przed atakami i wojną. Czy jesteśmy tylko widzami, niewinnymi obserwatorami, czy może również dojrzałymi świadkami? Czy umielibyśmy być za siebie współodpowiedzialni? Czy jesteśmy zdolni do tworzenia prawdziwych wspólnot? I wreszcie: czy tańcem możemy doprowadzić do refleksji, poruszyć sumienia i w efekcie – wywołać zmianę? – zastanawia się Jadwiga Majewska, kuratorka tegorocznej edycji KRoków.
Program
Podczas dziesięciu festiwalowych wieczorów zostanie pokazanych 14 spektakli: 6 spektakli grupowych, 6 spektakli solowych, duet i spektakl dla najmłodszych widzów. Festiwal będzie się odbywał na kilku scenach:na Scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki, na Scenie Miniatura Teatru Słowackiego, oraz w Domu Rzemiosł (dawny Lamus) przy ulicy Radziwiłłowskiej. Zobaczymy produkcje choreografów z Australii, Wenezueli, Brazylii, Argentyny, Izraela, Ukrainy, Egiptu i Polski.
Podczas tegorocznej edycji wyjątkowa silna będzie reprezentacja polskich artystów. Twórcy festiwalu chcą, by KRoki prezentowały najnowsze projekty zarówno zagranicznych, jak i rodzimych artystów oraz produkcje powstające w wyniku międzynarodowej współpracy. W tym roku polscy tancerze wystąpią pod m.in. pod kierunkiem Rosalind Crisp oraz Davida Zambrano. Będzie można zobaczyć też koprodukcję Festiwalu: spektakl Constanzy Macras i jej zespołu DorkyPark. Ceniona choreografka z Argentyny, pracująca na co dzień w Niemczech, zaprosiła do współpracy egipskiego choreografa i performera Adhama Hafeza.
Electrodomestics – zdarzenie sceniczne przekraczające granice gatunków i, podobnie jak cała twórczość tej niezwykłej artystki, nie dające się łatwo zdefiniować. Tworząc rodzaj kabaretowo-estradowego show, odgrywanego w domowych warunkach, niesforna performerka i zaskakująca kreatorka czerpie ze wszystkich możliwych estetyk i języków współczesnych sztuk performatywnych, umiejętnie łącząc ze sobą przeciwieństwa. W zaproponowanej przez nią zabawnej rewii złożonej z tańców i piosenek czai się bowiem tragiczna wizja współczesnego świata.
W kilku spektaklach wykorzystana zostanie muzyka na żywo, Marcin Masecki zagra na pianinie w koncercie-spektaklu Mazurki, do któregozatańczą Ilona Trybuła, Małgorzata Haduch, Marysia Zimpel i Paweł Grala. Muzycy będą towarzyszyć tancerzom także w Elektrodomestics Constanzy Macras oraz w Bataille i świt nowych dni Anny Godowskiej i Sławomira Krawczyńskiego. Najlepsi polscy performerzy wystąpią w pokazach solowych, zobaczymy: Aurorę Lubos, Leszka Bzdyla i Annę Steller.
Festiwal otworzy hipnotyzujący spektakl szwajcarskiej grupy Cie Alias pod dyrekcją Brazylijczyka Guilherme Botelho. Wystąpią z brawurowym Antes, w którym ukazany jest powrót istoty ludzkiej do czasów, gdy zdawała się wartością samą w sobie, a potencjalne konflikty eliminowała konieczna do przetrwania współpraca. Z kolei lęki i frustracje współczesnego społeczeństwa rozczytają przez strony erudycyjnych pism George’a Bataille’a Anna Godowska i Sławek Krawczyński w przedstawieniu Bataille i świt nowych dni. Na koniec australijska choreografka, mistrzyni choreograficznej improwizacji Rosalind Crisp w swoim Back to Bone rozbierze taniec na czynniki pierwsze. Bohaterem spektaklu staną się nie tyle same gesty i kroki, co kluczowa w praktyce choreograficznej i tanecznej Rosalind uważność – zdolność do pozostawania zawsze w „teraz”, do śledzenia inicjujących poszczególne ruchy impulsów i twórczego wykorzystywania nawet najmniejszych zmian zachodzących w ciele.
Bezpośrednie odniesienia do ognisk zapalnych na świecie i dokumentalną wnikliwość znajdziemy w dwóch pracach: Archive Arkadiego Zaidesa, izraelskiego choreografa urodzonego na Białorusi, oraz w Witajcie/Welcome polskiej choreografki i performerki Aurory Lubos. Natomiast Leszek Bzdyl wraca do swojego performansu u Strategia sprzed trzynastu lat, by odczytać go w zmienionych okolicznościach i pokazać jako Strategia (mimowolna reaktywacja). Natomiast UJĘ(Ci) to wyjątkowy duet Wojciecha Mochnieja i Iris Heitzinger – artystów, którzy spotkali się ponownie na scenie po wielu latach. Projekt UJĘ(Ci) koncentruje się na przedstawieniu relacji i różnych jej odcieni. Trzy intymne sola: Adi Weinberg Living Leaving, Anny Steller Solove i Daniela Belkina Leaning on dopełniają całości krajobrazu, pozwalając widzom przejść łagodnie z makro do mikro świata.