
Projekt plakatu: Michał Szota, http://szota.biz/p/
W ramach przeglądu „Mistrzowie Polskiego Tańca” w czwartek 23 kwietnia o godz. 17.00 Sopocki Teatr Tańca zaprasza do Teatru na Plaży w Sopocie (al. Mamuszki 2) na spotkanie i debatę Taniec sztuką demokratyczną. O różnych koncepcjach zaangażowania artysty i tancerza. Gośćmi specjalnymi spotkania będą Joanna Szymajda, Andrzej Morawiec, Monika Grzelak, Katarzyna Pastuszak i Hanna Raszewska. Rozmowę z gośćmi-ekspertami poprowadzi Piotr Wyszomirski – krytyk, teoretyk i producent wydarzeń kulturalnych, redaktor portalu Pomorze Kultury i „Gazety Świętojańskiej”. WSTĘP WOLNY.
O godz. 19.00 w tym samym miejscu W&M Physical Theatre (dawniej: Gdański Teatr Tańca) pokaże spektakl Waiting Rooms in Heaven w choreografii Wojciecha Mochnieja, przygotowany we współpracy artystycznej z Melissą Monteros. Po prezentacji, o godz. 20.00, odbędzie się spotkanie z twórcami.
Biogramy gości debaty:
Joanna Szymajda – zastępca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca
Doktor nauk humanistycznych, pracę doktorską Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990 obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Absolwentka studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Université Lyon II.
Autorka tekstów naukowych i krytycznych o tańcu współczesnym, publikowanych na łamach m.in. „Dialogu”, „Teatru” i „Didaskaliów” oraz „Opcji”. Pracowała m.in. jako kuratorka projektów tanecznych, np. w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, oraz koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł.
Andrzej Morawiec – choreograf, tancerz i pedagog tańca współczesnego.
Absolwent OSB w Bytomiu i Konserwatorium w Sankt Petersburgu, dr Uniwersytety Muzycznego w Warszawie. Tańczył w zespole baletu Opery Śląskiej i Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu, a gościnnie w Gdańskim Teatrze Tańca i Kieleckim Teatrze Tańca. Twórca i choreograf Tom Bombadil Dance Company. Nauczyciel tańca w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku, a od 2002 wykładowca tańca współczesnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
Monika Grzelak – tancerka międzynarodowej klasy „S” w stylu latynoamerykańskim, choreograf, trenerka i sędzina tańca towarzyskiego Polskiej Federacji Tańca.
Wicemistrzyni świata w mambo, mistrzyni Polski w salsie i mambo. W latach 2001-2009 prowadziła Studio Tańca i odnoszącą znaczące sukcesy formację the Salsa Kings w Gdyni. Od 2009 roku jest liderką Akademii Tańca i Ruchu „Dance avenue” w Gdańsku. Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego.
Jako choreograf i tancerka posiada również doświadczenie teatralno-filmowe , pracowała przy realizacji filmów fabularnych: Huśtawka w reżyserii Tomasza Lewkowicza (2009 ) oraz Kochaj i tańcz w reżyserii Bruce’a Bruce Parramore’a i choreografii Jarosława Stańka (asystentka choreografa, tancerka, 2009).
Jako tancerka występowała w spektaklu tańca 12 Ławek Jarosława Stańka w Teatrze Muzycznym w Gdyni (2006), a jako choreografka i autorka ruchu scenicznego – w przedstawieniu Posprzątane w Teatrze Wybrzeże (reż. Giovanni Castellanos, 2006).
Od 2007 roku związana z Sopockim Teatrem Tańca, z którym jako tancerka i współchoreografka zrealizowała spektakle D-KOD-R (2007), 3 x Noir Danse (2009) i Natura (2010/2011).
Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, do 2014 roku kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak).
Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. W 2010 wraz z Teatrem Amareya założyła Gdańską Szkołę Butō działającą przy Klubie Winda – Gdański Archipelag Kultury, gdzie z Amareya prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące butō. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk oraz w Polsce i za granicą. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi, tworzy także spektakle solowe.
Hanna Raszewska – absolwentka Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego (2006) oraz Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2011).
W 2011 roku ukończyła szkolenie na warsztatach choreologicznych w Instytucie Choreologii w Poznaniu prowadzone przez prof. dr. hab. Roderyka Langego i mgr Urszulę Loba-Wilgocką.
Jest wykładowczynią przedmiotów „teorie tańca” i „teoria tańca” (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) oraz historii tańca XX i XXI wieku (Mazowiecki Instytut Kultury). Od 2010 regularnie bierze udział w polskich i międzynarodowych konferencjach naukowych, gdzie wygłasza referaty i uczestniczy w dyskusjach – dotychczas były to m.in. konferencje Polskiego Forum Choreologicznego czy European Laban Platform. Publikuje artykuły naukowe, recenzje, wywiady, teksty informacyjne i in. na łamach m.in. „Studia Choreologica”, taniecPOLSKA.pl , „Pulse Dance”, „nietak!t. inne strony teatru”, teatralny.pl. Prowadzi warsztaty z szeroko rozumianego pisania o tańcu i teatrze.
Jest członkinią Polskiego Forum Choreologicznego i Stowarzyszenia Strefa Otwarta oraz Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca, a także założycielką i liderką Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. Działa w sektorze pozarządowym nie tylko w ramach członkostwa w organizacjach, lecz również na polu dialogu między organizacjami a władzami miejskimi; od 2012 roku uczestniczy w pracach Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca w Warszawie.
Uważa, że praktyka taneczna, bezpośrednie doświadczanie ciałem różnych rodzajów ruchu jest nieodzownym elementem warsztatu teoretyka tańca. Od 2004 roku uczestniczy w warsztatach i stałych kursach, od różnorodnych technik tańca scenicznego przez szeroką gamę tańców etnicznych po jogę czy sztuki walki. Nie będąc artystką, pobieraną w ten sposób naukę tańca i różnorodnych typów ruchu traktuje jako wzbogacenie zestawu narzędzi rozumienia tańca, którymi posługuje się w pracy teoretycznej.
***
O spektaklu Waiting Rooms in Heaven
Poszukiwanie w materii fizycznej opierało się na koncepcji retrospekcji, patrzenia wstecz. Jak piszą twórcy, spektakl stanowi fuzję myśli wynikającej z ich doświadczenia, podróży życia i pracy artystycznej. Jako taki, zaczyna nowy rozdział w rozwoju zespołu, mówiąc profesjonalnym głosem dojrzałych artystów. W Waiting Rooms in Heaven całe ciało jest zaangażowane w ruch, łącznie z oddechem, głosem, a nawet ze światłem i dźwiękiem po to, by uzyskać pełnię wrażeń wizualnych i doświadczeń emocjonalno – cielesnych dla widowni.
Choreografia: Wojciech Mochniej we współpracy artystycznej z Melissą Monteros
Wykonanie: Laura Henely, Serenella Sol, Rufi O. Rodriguez, Melissa Monteros i Wojciech Mochniej
Koncepcja świateł i scenografii: Wojciech Mochniej
Reżyseria świateł: Steve Isom
Muzyka: Wojciech Mochniej z wykorzystaniem: Taylor Deupree, Alva Noto & Blixa Bargeld, Aleksandra Bilińska
Czas trwania: 50 min.
Więcej: http://wmdance.com/
***
Do pobrania:
Program na:
www.facebook.com/mistrzowiepolskiegotanca
Bilety:
na oddzielny wieczór: 30 zł normalny, 20 zł ulgowy
karnet (na wszystkie spektakle festiwalu): 140 N, 90 ulgowy
na poszczególny warsztat z wybranym Mistrzem: 30 zł
na cykl warsztatów (z Wszystkimi Mistrzami): 200 zł
Rezerwacje na spektakle i warsztaty:
Na spektakle można też kupić bilet elektroniczny na stronie: www.teatrnaplazy.pl