Wersja do druku

Udostępnij

Ostatni w tym roku przegląd trójmiejskich spektakli tanecznych odbędzie się 28 grudnia (o godz. 17.00) w Klubie Scena w Sopocie podczas festiwalu Metropolia Jest OKEY! Festiwal ten, w dużej mierze poświęcony prezentacji corocznych dokonań rodzimej, trójmiejskiej ceny muzycznej, już po raz czwarty umożliwia także zapoznanie się z dorobkiem artystów tańca i performansu.

Tegoroczne prezentacje to przede wszystkim spektakle tancerzy młodych, kształtujących swój styl i język scenicznego wyrazu. Część z nich kształci się pod okiem doświadczonych choreografów – jak jest w wypadku najnowszego spektaklu Sopockiego Teatru Tańca zatytułowanego Wild Project . Przedstawienie skupia zarówno tych bardziej doświadczonych, jak i tych jeszcze nieopierzonych tancerzy pod jedną, spójną i dynamiczną choreografią Joanny Czajkowskiej. Inspiracją do powstania spektaklu była m.in. psychologiczna teoria instynktów Williama McDougalla.

Inni tancerze, jak Tatiana Kamieniecka, są wciąż częścią zespołów, w których wyrośli (Dada von Bzdülöw), jednak coraz częściej poszukują też własnej, scenicznej i ruchowej, niezależności. Ciekawy i odważny, pełen twórczych poszukiwań język ruchu Kamieniecka pokazała w solowym spektaklu Wieloryb, który powstał w ramach konkursu „rezydencja/premier”a w gdańskim Klubie Żak. Kolejnym projektem, tym razem stworzonym wspólnie z Katarzyną Wolińską, wychowanką Pracowni Fizycznej Jacka Owczarka i autorką solowego Sin Deep, jest Best F(r)iends. Spektakl powstał z inspiracji scenariuszem Persony Ingmara Bergmana. Podejmuje temat jednostkowej osobowości i jej rozdwojenia, dotyka relacji człowiek-społeczeństwo i relacji z „ja”, a szczególnie jego nieznaną stroną. Muzykę do spektaklu na żywo wykonuje Paweł Osiński.

Są też tacy, którzy swoją niezależność wyrażają pod szyldem własnego zespołu – jak Dzikistyl Company. Podczas Dnia Tańca na Metropolii odbędzie się premiera ich najnowszego spektaklu, Streetwise. Jego twórcami i wykonawcami są Wioleta Fiuk i Partryk Gacki. Zainspirował ich fragment Valdemara Baldhead Łysiaka Konkwista. Ideologiczną bazę spektaklu Streetwise stanowią z jednej strony dekadenckie spostrzeżenia Łysiaka dotyczące upadających ideałów piękna i miłości, z drugiej strony – spektakl zdecydowanie przeciwstawia się kryzysowi wartości. W technice wykonania dominować będą akrobatyczne figury oraz dynamiczny ruch zaczerpnięty ze stylu street dance, kojarzonego z breakdancem. Tancerzom towarzyszyć będą wizualizacje Andrzeja Rajkowskiego.

W repertuarze tegorocznej Metropolii znalazł się tea najnowszy spektakl Teatru LipZezRew, Kobieta z wydm, w choreografii i wykonaniu Bożeny Zezuli, Danuty Markisz i Tomasza Lipskiego. Inspirowany jest powieścią Abe Kobo pod tym samym tytułem. Opowiada historię narodzin miłości, jest obrazem uczucia, które potrzebuje czasu i zrozumienia, uczucia, które jest walką, a jej finał jest z góry dla każdego wygrany.

Można spokojnie powiedzieć, że stałym punktem Metropolii są performanse Krzysztofa „Leona” Dziemaszkiewicza, choreografa, tancerza i performera. Również tym razem zaprezentuje on próbkę swojego charakterystycznego stylu, na który składają się obrazy wyraziste, niejednoznaczne, często humorystyczne, groteskowe, brutalne albo dosadne; motywy przeplatające się w kolejnych wariantach, kolaże, wariacje własnych prac i odkryć.

Wstęp na wszystkie prezentacje Metropolia Jest OKEY! jest wolny.

Magdalena Hajdysz

(w ramach współpracy portalu taniecPOLSKA.pl z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close