Wersja do druku

Udostępnij

W środę 18 października o godz.20.00 w ramach drugiej odsłony nowego cyklu Druga Zmiana Performensu  Magda Jędra i  Anna Steller (Good Girl Killer), we współpracy z Anną Królikiewicz,  pokażą w Dwóch Zmianach w Sopocie (ul. Bohaterów Monte Cassino 31) instalację ruchową z dźwiękiem i zapachem Lotta i Gula.

 

Artystki o spektaklu:

Dematerializacja i rozpad to słowa-klucze, od których zaczynamy swoje działanie. W organicznym ruchu powoli stapiamy się, aby stworzyć nową materię. W miarę upływu czasu nasze ciała ulegają transformacji. Zmęczenie, medytacyjny aspekt wykonywania nieprzerwanie jednej czynności, zmaganie się z ograniczeniami ciała, powodują, że przestajemy traktować się jako osobne jednostki, a zaczynamy postrzegać się jako jeden organizm. Wykorzystujemy ziemię i błoto, które dopełniają naturalistyczny i eschatologiczny wymiar naszego działania.

 

Naszej akcji towarzyszy instalacja dźwiękowa. Są to spreparowane przez nas pamiętniki kobiet, żyjących przed II wojną światową, które zginęły w tragicznych okolicznościach. Interwencja, jakiej dokonuje w spektaklu Królikiewicz poprzez zapach ziemi i słonej wody, ma za zadanie dopełnić innymi środkami metaforę synestetyczną, powiązać obserwowany ruch ciał tancerek z ciałem odbiorcy, na innej niż wzrokowa, pełniejszej płaszczyźnie zmysłów.

 

Projekt Druga Zmiana Performensu zapoczątkował zupełnie nowy cykl prezentacji szeroko pojętej sztuki performance w sopockiej Galerii Dwie Zmiany. Założeniem cyklu jest prezentacja nowych, interesujących zjawisk z pogranicza performansu, tańca, instalacji, poezji, dźwięku. Idea promocji tego rodzaju akcji performatywnych zrodziła się z potrzeby przybliżenia mieszkańcom Sopotu i Trójmiasta tej wciąż mało popularnej formy sztuki. A performans współczesny jest tak szeroką dziedziną i uprawiany jest nie tylko przez artystów związanych z ASP ale także przez muzyków, tancerzy, poetów. Dlatego chcielibyśmy zaprosić do prezentacji swoich akcji twórców zajmujących się tańcem, dźwiękiem, poezją, artystów prezentujących swoje dokonania zarówno na scenach teatralnych, galeriach jak i w klubach, w przestrzeniach nieoczywistych takich jak parki, opuszczone hale itp.

 

 

***

 

Jak pisała na naszym portalu Anna Duda, artystki opierają całość pracyna jednym podstawowym mechanizmie – symbioza ich dwóch ciał, zanurzonych w kwadracie utworzonym ze świeżej ziemi, ma na celu powołanie spójnej ruchowej kompozycji. Mimo pozornie uproszczonej zasady działania, polegającej na nieustannym ruchu dwóch splecionych ciał (artystki przekładają między sobą nawzajem różne części ciała, tworząc dynamiczne kontinuum ruchu) – zaproponowana forma nie wyczerpuje się.

Przeczytaj cały tekst

 

 

reżyseria i wykonanie: Magda Jędra Anna Steller/ Good Girl Killer

interwencja synestetyczna aromatem z serii Absoluty:  Anna Królikiewicz

 

Magda Jędra – tancerka, choreografka, performerka. Zaczęła tańczyć w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja (1997–1999). W 2005 wraz z muzykami Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim oraz Anną Steller stworzyli swój pierwszy wspólny spektakl pod tytułem Good Girl Killer, od którego została przyjęta nazwa ich grupy. Jej spektaklom blisko jest do idei performansu i nurtu site-specific. Improwizacja jest dla niej podstawą procesu twórczego, a pracę nad spektaklem rozumie jako poddanie się temu procesowi. W swojej pracy artystycznej lubi posługiwać się jednocześnie odmiennymi stylistykami oraz środkami czerpiącymi zarówno z popkultury , jak i tzw. kultury wysokiej. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl Good Girl Killer (2006). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wielokrotna stypendystka Miasta Gdańska oraz Samorządu Województwa Pomorskiego. Rezydentka pierwszej wymiany choreografów między Polską a Filadelfią, realizowanej przez Art Stations Foundation w Poznaniu, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Polski w Nowym Jorku i Dance/USA Philadelphia. Prowadzi zajęcia z techniki tańca współczesnego i improwizacji. Współpracuje z wieloma polskimi twórcami, w tym na stałe z Anną Steller. Mieszka w Gdańsku.

 

Anna Steller – tancerka, performerka i choreografka. Na scenie występuje od 1993 roku. Od 1993 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdülöw. Od 2003 roku współpracuje z Teatrem Patrz Mi Na Usta. Gościnnie występowała w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni i Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Współzałożycielka zespołu Good Girl Killer (2005), w którym obecnie tworzy wraz z Magdą Jędrą. Od wielu lat tworzy spektakle taneczne, akcje performance oraz performance typu site-specific. Autorka spektakli solowych: Przemieszczenie (2012), Solove (2013) w ramach rezydencji podczas MAAT Festival w Lublinie. Jest laureatką Nagrody specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej (2012) oraz Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl Good Girl Killer (2007). Jest stypendystką danceWEB (warsztaty w ramach ImPulsTanz Festival w Wiedniu, 2003), programu Visegrad Fund (2015) i stypendystką Alternatywnej Akademii Tańca przy Art Station Foundation (2014). Od wielu lat bierze udział w projektach międzynarodowych z dziedziny tańca jak i sztuk wizualnych: m.in. Telling The Baltic (ART Line projekt), There might be others w choreografii Rebecki Lazier (produkcja Art Station Foundation). Współpracowała m.in. z teatrem 7273 z Genewy, Nigelem Charnockiem, Rafałem Dziemidokiem, Mariolą Brillowską (Hamburg).

 

Anna Królikiewicz – absolwentka Wydziału Malarstwa ASP Gdańsk (1993), po uzyskaniu w 2010 roku tytułu doktora habilitowanego, zaczęła prowadzić na uczelni Czwartą Pracownię Rysunku. W latach 2001–2003 uczyła w kilku pracowniach na wydziałach Sztuki i Projektowania Graficznego Bilkent University w Ankarze. Zajmuje się monumentalnym rysunkiem i instalacją. Autorka wielu wystaw indywidualnych, brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, swoje prace pokazywała m. in. w Nowym Jorku, Istambule, Ankarze, Kolonii, Brukseli, a także w Polsce – w opuszczonym sklepie mięsnym w Sopocie, sali jadalnej zakonu Kartuzów i oliwskim lesie. Laureatka nagród za osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne, stypendystka Miasta Sopot. Zajmują ją obszary związane z szeroko pojętą fizycznością ciała i kruchością pamięci, jej ostatnie prace dotyczą zagadnień z fizjologii smaku.

 

***

 

Bilety 10 zł ulgowe i 15 zł normalne 

 

Projekt realizowany dzięki Stypendium Artystycznemu miasta Sopot.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close