Wersja do druku

Udostępnij

27 września w Teatrze na Plaży w Sopocie odbędzie się premiera spektaklu tanecznego Rambert. Tryptyk, inspirowanego postacią Marie Rambert. Rozpocznie on tegoroczną odsłonę projektu Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy, cyklu prezentującego niezwykłe kobiety, ikony polskiego tańca i ich biografie.

 

„Pochodząca z Warszawy Marie Rambert wywarła niebagatelny wpływ na popularyzację sztuki tańca w Anglii. Obok Poli Nireńskiej, Bronisławy Niżyńskiej i Yanki Rudzkiej jest jedną z najwybitniejszych artystek awangardy tanecznej XX wieku” mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

 

Projekt Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy jest efektem współpracy Instytutu Adama Mickiewicza, Instytutu Muzyki i Tańca, Centrum Kultury w Lublinie, Lubelskiego Teatru Tańca oraz Art Stations Foundation.

 

Marie Rambert, choreografka, tancerka i pedagog rozwinęła talent wielu brytyjskich choreografów oraz tancerzy. Założony przez nią zespół, noszący obecnie nazwę Rambert Dance Company, jest najstarszym profesjonalnym, działającym nieprzerwanie zespołem tańca w Wielkiej Brytanii. Wciąż istnieje także stworzona przez artystkę szkoła – Rambert School of Ballet and Contemporary Dance.

 

Koncepcja przedstawienia Rambert. Tryptyk, inspirowana życiem i twórczością polskiej choreografki Marie Rambert, zwyciężyła w konkursie organizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza  i Instytut Muzyki i Tańca w 2019 roku i jest realizowana przez Stowarzyszenie Dance [Sic!] Association.

 

Autorkami i pomysłodawczyniami produkcji są Joanna M. Czajkowska (część 1), Małgorzata Dzierżon (część 2) i Anna Akabali (część 3). Każda z części spektaklu Rambert. Tryptyk odnosi się do innego okresu w artystycznej, a także prywatnej  biografii Marie Rambert i może istnieć samodzielnie, jako niezależna całość. Jednak dopiero zestawione razem stanowią pełną, bogatą wypowiedź artystyczną, która z jednej strony cieszy różnorodnością, z drugiej – pokazuje złożoność i przenikanie światów Marie.

 

Sopocka publiczność będzie mogła zobaczyć spektakl 27 i 28 września w Teatrze na Plaży w Sopocie. Poza prezentacją na żywo, produkcja będzie także dostępna online na wybranych platformach i festiwalach branżowych. 

 

 

Rambert. Tryptyk

Choreografia: Joanna M. Czajkowska (część 1), Małgorzata Dzierżon (część 2), Anna Akabali (część 3)
Taniec: Joanna Nadrowska, Róża Kołoda, Joanna M. Czajkowska, Wiktoria Rudnik, Jacenty Krawczyk, Kalina Porazińska, Artur Grabarczyk, Tomasz Graczyk
Muzyka: Mariusz Noskowiak (część 1), Szymon Brzóska (część 2 i 3)
Wizualizacje: Katarzyna Teresa Turowska
Kostiumy: Alicja Gruca
Światła: Mateusz Gierc

Ze względu na ograniczenia spowodowanymi przez COVID, wstęp tylko z zaproszeniami.

 

Stowarzyszenie Dance [SIC!] Association zrealizowało ten projekt we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, Instytutem Muzyki i Tańca, CK Lublin oraz Teatrem na Plaży, Bałtycką Agencją Artystyczną BART i Gminą Sopot.

 

***

 

Celem projektu Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy jest przypomnienie sylwetek wybitnych artystek awangardy tanecznej XX wieku polskiego pochodzenia – Poli Nireńskiej, Bronisławy Niżyńskiej, Marie Rambert i Yanki Rudzkiej. Prekursorkami polskiej awangardy tanecznej były kobiety – ikony historii tańca, propagatorki nowoczesnych idei, myśli i technik. Poza przypomnieniem twórczości i bogatej biografii artystek, w ramach projektu realizowane są działania rekonstrukcyjne, edukacyjne, wspierające międzynarodową wymianę i współpracę środowisk tanecznych. 

W 2018 roku odbyła się pierwsza edycja projektu Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy, którą otworzyła premiera spektaklu Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos. Wykorzystano w nim metodologię pracy Rudzkiej, tworząc współczesną choreografię w odniesieniu do niestylizowanej kultury ludowej. Do udziału w przedstawieniu zaproszono artystów z Polski, Brazylii, Armenii i Gruzji.  W roku 2019 w ramach projektu powstał spektakl Druga natura. Punktem wyjścia dla przedstawienia było życie i twórczość Poli Nireńskiej, polskiej Żydówki, tancerki i choreografki, która, mimo że całe życie była o krok przed nazistami, nigdy nie wymknęła się traumie Holokaustu. Ten rok, tak odmienny ze względu na pandemię i jej konsekwencje, należy do Marii Rambert.

 

Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close