Wersja do druku

Udostępnij

Bydgoski Festiwal Operowy w swej nieprzerwanej historii 25. lat zyskał markę  największego polskiego wydarzenia poświęconego sztuce operowej i baletowej.  Jego najbliższą, jubileuszową odsłonę zainauguruje 21 kwietnia premiera baletu Sergiusza Prokofiewa Romeo i Julia  w wykonaniu zespołów Opery Nova. Tytuł ten, nie wystawiany w bydgoskiej Operze od przeszło 30 lat, przygotowywany jest przez twórców , którzy zrealizowali na naszej scenie tak głośne spektakle baletowe, jak Dziadek do orzechów, czy Zniewolony umysł. Zaproszenie do stworzenia choreografii przyjął ponownie Paul Chalmer, wybitny tancerz i choreograf, który akcję Romea i Julii przenosi w przestrzeń i czas epoki elżbietańskiej, w czym pomogą scenografia Diany Marszałek i kostiumy Agaty Uchman. Kierownictwo muzyczne baletu Prokofiewa sprawuje Maciej Figas. W ramach festiwalu Dansk Danseteater, duński zespół z obszaru baletu współczesnego i teatru tańca zaprezentuje dwie prace w choreografii dyrektora artystycznego, Tima Rushtona, będą Kreda i Czarny diament (pokazy 2 i 3 maja). Ponadto w programie znalazła się propozycja dla melomanów i miłośników dzieł unikatowych. Naïs należy do podgatunku francuskiej muzyki teatralnej, zwanej – z uwagi na silnie zaakcentowany element taneczny – opéra-ballet. Zespół Il Giardino d’Amore ponownie odkryje niemal zapomnianą  barokową operę „na czas Pokoju”: o walce bogów i miłości Neptuna do nimfy Naïs.Dzieło ukazuje paletę najbardziej wyszukanych środków muzyczno-teatralnych i baletowych epoki Ludwika XV. Pokaz 30 kwietnia. Na festiwal zaprfasza Opera Nova w Bydgoszczy.

 

O spektaklach:

 

Opera Nova – Sergiusz Prokofiew Romeo i Julia – chor. Paul Chalmer

Przeczytaj wywiad z choreografem:

http://www.bydgoszczinaczej.pl/artykul/nigdy-nie-przestane-szukac-pozywki-dla-duszy/

 

Wykonawcy: Balet i Orkiestra  Opery Nova w Bydgoszczy

Realizatorzy:

Choreografia: Paul Chalmer

Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas

Scenografia:Diana Marszałek

Kostiumy:Agata Uchman

Reżyseria świateł: Maciej Igielski

Asystentka choreografa: Aurora Benelli.

 

Paul Chalmer – choreograf.

Urodził się w Ottawie w Kanadzie. Naukę tańca pobierał w National Ballet School of Canada. Jego zachwyt baletami choreografa Johna Cranko był motywacją do opuszczenia Kanady i związania się w 1980 roku z zespołem Stuttgarter Ballett, gdzie trzy lata później został solistą, tańcząc wiele głównych ról z jego repertuaru. Występował także jako gościnny solista w The English National Ballet, The Birmingham Royal Ballet, The Scottish Ballet, The London City Ballet, Teatro Colon w Buenos Aires, Teatro dell’ Opera di Roma i w mediolańskim Teatro alla Scala. Tańczył m.in. w choreografiach Georgesa Balanchine’a, Jiříego Kyliána, Kennetha MacMillana, Johna Neumeiera, Williama Forsythe’a i Uwe Scholza. W 1999 roku Paul Chalmer został baletmistrzem zespołu baletowego Sächsische Staatsoper Ballett (Semperoper) w Dreźnie, a w 2000 na zaproszenie Uwa Scholza został baletmistrzem zespołu Leipziger Ballett. Zadebiutował także jako choreograf. W latach 2005-2010 Paul Chalmer był dyrektorem zespołu baletowego opery w Lipsku. Dla Leipziger Ballett stworzył takie produkcje, jak Jezioro łabędzie (2005), Dziadek do orzechów (2007), Ognisty ptak (2008), Giselle (2009) i Pietruszka (2009). W 2010 roku Chalmer stworzył nową, pełnospektaklową choreografię dla Opery Rzymskiej z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. W 2011 roku był jurorem podczas Międzynarodowego Konkursu Baletowego Prix de Lausanne. W tym samym roku stworzył choreografię do Jeziora łabędziego dla zespołu MaggioDanza, z premierą podczas festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. W listopadzie 2013 roku zespół baletowy przy Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu wystawił jego Romea i Julię. W 2014 roku Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu przygotował premierę Kopciuszka Prokofiewa w choreografii Paula Chalmera. W tym samym roku balet Opery Rzymskiej zrealizował Śpiącą królewnę w jego choreografii. W 2015 roku dla Opery Nova w Bydgoszczy stworzył choreografię do Dziadka do orzechów  Piotra Czajkowskiego. Kolejna produkcja Paula Chalmera, Trzej muszkieterowie  z partyturą zamówioną u Jana Kucery, miała premierę w marcu 2017 roku w Śląsko-Morawskim Teatrze w Ostrawie (Czechy).

 

Il Giardino d’Amore NAÏS  – chor. Iwona Runowska

 Naïs jest opero baletem Jean-Philippe’a Rameau, wykonanym po raz pierwszy 22 kwietnia 1749 roku w Operze Paryskiej. Przybiera formę heroiczno-pastoralną w trzech aktach i prologu. Librecistą był Louis de Cahusac, a Naïs była czwartym dziełem stworzonym przez nich wspólnie. Opera nosipodtytuł Opéra pour La Paix, czyli była napisana by wyrazić radość z faktu zawarcia traktatu w Aix-la-Chapelle, po zakończeniu wojny o sukcesję austriacką. Jej pierwotny tytuł to: Le triomphede la paix, czyli Opera na cześć Pokoju.

Reżyseria: Olivier Lexa

Kierownictwo muzyczne: Stefan Plewniak

Choreografia: Iwona Runowska

Projekcje: Adam Nys

Reżyseria świateł: Maciej Igielski

 

Obsada:

Natalia Kawałek – Naïs

Sean Clayton – Neptun

Erwin Aros Aravenna – Asterion

Cecile Achille – Flore, Premier & Duxieme Bergere

David Witczak – Jupiter, Telenus

Etienne Bazola –  Pluton, Tiresie, Palemon

 

Orkiestra i chór:

Il Giardino d’Amore

 

Il Giardino d’Amore – założona w 2011 roku międzynarodowa orkiestra barokowa, grająca na instrumentach dawnych i kopiach z epoki. Zespół tworzą młodzi muzycy z Polski, Włoch, Hiszpanii i Francji. Twórcą zespołu jest Stefan Plewniak, który wcześniej pracował z Les Arts Florissants W. Christie, Le Concert des Nations J. Savalla. Koncertuje na festiwalach, m.in.: Utrecht Oude Musik Festival, Bach Woche Wiedeń, Tartini Festival Pirano, Early Music Festival New York, Mooredale Concerts Toronto, Magnetic Festival Elba, Dramma Per Musica Warszawa, Festiwal Muzyki Polskiej Kraków.Zespół występował w Austrii, Holandii, Słowenii, Włoszech, USA, Kanadzie, Polsce. Dwa lata temu prezentowali na Bydgoskim Festiwalu Operowym inną operę Rameau, Les Indes Galantes.

Więcej

Dansk Danseteater Kreda i Czarny diament – chor. Tim Rushton

Dziś Duński Teatr Tańca jest największym i najważniejszym zespołem tańca w Danii. Zespół jest złożony z wyselekcjonowanych tancerzy z całego świata. Jego działalność obejmuje wielkie sceniczne produkcje w Duńskim Teatrze Królewskim, wydarzenia plenerowe oraz częste zagraniczne tournée, które zaowocowały entuzjastycznie przyjmowanymi występami na wszystkich kontynentach. Od 2001 roku Tim Rushton (kawaler Orderu Imperium Brytyjskiego) jest dyrektorem artystycznym zespołu i z sukcesem kształtuje swą wizję teatru tańca.

 

Kreda

Inspiracją dla Tima Rushtona były: Biblia (Księga Koheleta) i Musica Adventus, suita na skrzypce łotewskiego kompozytora Peterisa Vasksa. Muzyka zaczyna się od świątecznego przesłania – pokoju na Ziemi.

 

Trailer

 

Choreografia: Tim Rushton

Muzyka: Musica Adventus Peterisa Vasksa (1996)

Scenografia: Tim Rushton

Kostiumy: Charlotte Østergaard

 

Czarny diament

Tim Rushton kreuje futurystyczną opowieść o dwuznaczności rzeczywistości, gdzie jednocześnie jasna i ciemna strona człowieka jest eksplorowana psychologicznie, scenograficznie i tematycznie. Muzyka przechodzi od fragmentarycznej i głośnej przez elektroniczną po liryczną i romantyczną.

 

Trailer

 

Pomysł i choreografia: Tim Rushton

Muzyka:  Anders Trentemøller, Alexander Bălănescu, Philip Glass

Scenografia: Johan Kølkjær

Kostiumy: Charlotte Østergaard

 

 

 

O XXV Bydgoskim Festiwalu Operowym:

Program tej szczególnej festiwalowej edycji jest niezwykły; poza bydgoską premierą i musicalem z Wrocławia , zaprezentują się  zespoły zagraniczne:  z Danii, Bułgarii, Niemiec, Austrii, Czech. Zobaczymy różnorodny repertuar: wielką rosyjską operę, balet neoklasyczny, operę barokową przeniesioną w średniowieczny (tak!) klimat, stylową operę kameralną w wersji koncertowej (wierni jesteśmy prezentacji unikatowych dzieł muzyki dawnej, wykonywanych na instrumentach z epoki ), taniec nowoczesny w wykonaniu jednego z najważniejszych zespołów skandynawskich. Kilkuletnią festiwalową „tradycją” jest przybliżanie dorobku naszych południowych sąsiadów – tym razem nieznanej szerzej w Polsce czeskiej opery komicznej. Wśród propozycji festiwalowych znajdą dla siebie coś interesującego zarówno wytrawni melomani operowi, jak i oczekujący dobrej rozrywki miłośnicy musicalu.

O festiwalu: http://www.opera.bydgoszcz.pl/XXV_Bydgoski_Festiwal_Operowy,30

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close