Wersja do druku

Udostępnij

Festiwal Szekspirowski to jedna z największych międzynarodowych imprez w kraju, na którą organizatorzy – Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense – co roku zapraszają najlepsze szekspirowskie spektakle i najwybitniejszych twórców teatru z całego świata. W tym roku festiwal został przeniesiony na jesień i odbędzie się w całości w sieci – częściowo jako pokaz granych na żywo w Gdańsku spektakli, a częściowo jako prezentacja nagrań, podobnie jak to miało miejsce podczas Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie. Przedstawienia będzie można oglądać bezpłatnie na platformie streamingowej VOD Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (https://www.vod.teatrszekspirowski.pl/strona-glowna). Tak jak w poprzednich latach, zarówno w nurcie głównym, jak i alternatywnym SzekspirOFF o formule konkursowej, skierowanym do młodych twórców, znalazła się obfita reprezentacja spektakli ruchowo-tanecznych. Bliższe teatru fizycznego i teatru ruchu są trzy propozycje artystów i zespołów z Wrocławia Studia Kokyu z Wrocławia, Wrocławskiego Teatru Pantomimy i Kolektywu KEJOS, natomiast wśród spektakli teatru tańca i tańca współczesnego znalazły się pokazywane na festiwalu podczas streamingu na żywo premierowe prace Heleny Ganjalyan & Bartosza Szpaka, Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód, powstałym z inicjatywy studentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu/AST w Krakowie, podobnie jak solo Teflin przygotowane przez absolwenta tego wydziału, Bartłomieja Gąsiora. W programie znalazła się także jedna taneczna propozycja zagraniczna, którą będzie można obejrzeć podczas streamingu z Pizy – Hamlet w wykonaniu włoskiego zespołu ImPerfect Dancers. Hamlet powraca także w dwóch innych propozycjach. Inne sztuki Szekspira, którymi inspirują się artyści, to Ryszard III i Kupiec wenecki. Inne podejście reprezentuje Kolektyw KEJOS, który przywołuje teatr elżbietański i jego techniki gry, czerpiąc z wielu utworów Szekspira oraz znanej z nich postaci błazna.

O spektaklach:

Studio Kokyu, Wrocław: I come to you River. Ophelia fractured

Spektakl w języku angielskim

21 listopada godz. 17.00

Oddajemy głos Ofelii, by mogła wreszcie powiedzieć, co myśli. Może gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, czy może przyszedł czas na zmianę, zatrzymanie tej rozpędzonej maszyny, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy. Czy może, jak wskazuje Müller w HamlecieMaszynie, potrzebny jest powrót Elektry, która z nożem i trucizną przejdzie przez nasze sypialnie? Obyśmy w głosie Ofelii usłyszeli wołanie człowieka, który błaga o lepszy świat dla nas wszystkich.

reżyseria, prowadzenie projektu: Przemysław Błaszczak

obsada: Anita Szymańska, Marie Walker, Martine Vrieling van Tuijl
video-art: Adrian Jackowski
realizacja oświetlenia: Dawid Ilczyszyn
produkcja: Fundacja Zarzewie, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu

Spektakl inspirowany Hamletem Williama Szekspira i HamletemMaszyną Heinera Müllera. W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta” w oryginale.

premiera: 24 października 2020

Helena Ganjalyan & Bartosz Szpak: Glorious Summer

Streaming z Klubu Żak, SzekspirOFF

22 listopada godz. 17.00

Upalne lato. Kolejne z wielu. Trzy kobiety, których jedyną przestrzeń do życia stanowi wspólny pokój. Ich codzienność płynie w rytmie wpadającego z okien światła. To rzeczywistość zbudowana wiele lat „po zwycięstwie” Ryszarda. Moment, kiedy York stał się już „nowym Yorkiem”. W tym świecie Ryszard nie jest budzącą odrazę, karykaturalną postacią dyktatora, nie jest nawet jedną osobą. Jest zaprojektowanym mechanizmem.

Podobnie jak szekspirowski Ryszard przebijający zza ścian „system” nie ma w sobie człowieczeństwa i skrupułów. Nie ma żadnej konkretnej twarzy, jest bezosobowy, wprowadzany powoli, skutecznie i etapowo. Obdarza, karmi, spełnia przyziemne potrzeby, utrzymuje stan wiecznie trwającego lata, nie pozostawiając szans na reakcję i opór.

Twórcy nawiązują do współczesnych mechanizmów manipulacji, powierzchowności informacji. Zwracają uwagę na to, jak bardzo brak kontekstu lub wystarczającej wiedzy może zmienić znaczenie i rozumienie docierających do nas komunikatów.

koncept, dramaturgia, reżyseria: Helena Ganjalyan & Bartosz Szpak
choreografia: Helena Ganjalyan

obsada: Helena Ganjalyan, Magdalena Fejdasz, Daniela Komędera

Głosy:
Magdalena Czerwińska, Bartosz Szpak, Botond Sárközi, Stanisław Lohman, Hiroaki Murakami
Hussein Owda, Koshik Zaman, Thomas Lesigne, Otar Saralidze, Stefano Silvino, Maciej Hanczewski,
Łukasz Konopka

audio design, muzyka: Bartosz Szpak
nagrania muzyczne: Marta Zalewska
kostiumy, scenografia: Joanna Załęska
fotografie: Cristina Coral
premiera: 22 listopada 2020, 24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

Wrocławski Teatr Pantomimy: Burza

Streaming z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

22 listopada godz. 19.00

Burza jest jedną z ostatnich sztuk Szekspira (1611), akcja rozgrywa się w przeciągu kilku godzin na odległej wyspie. Dzieło Szekspira początkowo było niedoceniane, dziś coraz częściej uznawane jest za jedno z jego największych osiągnięć.

Przedstawieniu towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu zespołu Kormorany.

Szekspir napisał sztukę niezborną i poplątaną, nie dlatego, że był słabym tekściarzem. Był sakramencko dobry. Ta sztuka jest niezborna i poplątana, bo taka właśnie jest historia Prospera, który postanowił zacząć wszystko od początku, od wyraźnego zdania i zgubił się przy następnym, pomyślał myśl, a ta mu się zamieniła w tuzin. Podjęta przez Prospera próba kończy się piękną katastrofą. Próba poparta wysiłkiem, uporczywą wiarą w sens teatru, podjęta bez złorzeczenia sobie i światu. Podjąć taką próbę to najlepsze co może nam się przytrafić. / Piotr Cieplak

scenariusz, reżyseria: Piotr Cieplak
scenografia: Andrzej Witkowski
współpraca scenograficzna: Bajka Mourier
ruch sceniczny: Aleksander Sobiszewski
konsultacje choreograficzne: Leszek Bzdyl
muzyka na żywo: Kormorany, w składzie: Paweł Czepułowski, Michał Litwiniec, Tomasz Orszulak
premiera: 6 listopada 2020

Obsada:

Burza: Krzysztof Szczepańczyk (Człowiek w hełmie), Leszek Bzdyl (Pan NadUrzędnik), Jan Kochanowski (Pan z drewnianym psem vel Pan w piżamie), Agnieszka Kulińska (NadCarmen vel Kiepska), Agnieszka Dziewa (Pani z zakupami), Paulina Jóźwin (Baletnica z rogami), Monika Rostecka (Biskup), Sandra Kromer-Gorzelewska (Hella), Eloy Moreno Gallego (Górnik z tubą)

Wąsacze: Agnieszka Kulińska (Pan Pizda), Monika Rostecka (Szpenio Kogut), Paulina Jóźwin (Pan Szarmant), Sandra Kromer-Gorzelewska (Młody), Agnieszka Dziewa (Samo Zło), Krzysztof Szczepańczyk (Orła Cień), Jan Kochanowski (Hanio), Leszek Bzdyl, Eloy Moreno Gallego (Kaliban)

Ferdynandy i Mirandy: Jan Kochanowski (Pan), Leszek Bzdyl (Piłkarz), Krzysztof Szczepańczyk (Pan Mucha), Agnieszka Dziewa (Chodziara), Agnieszka Kulińska (Lodzia), Sandra Kromer-Gorzelewska (Siksa), Paulina Jóźwin (Szalona Greta), Monika Rostecka (Lady), Eloy Moreno Gallego (Kaliban)

Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód / Paulina Prokopiuk, Nadia Kraińska, Bytom: Nazwisko

SzekspirOFF, 23 listopada godz. 19.00

Nazwisko to spektakl teatru tańca będący ruchową interpretacją Hamleta Szekspira. Jest negocjacją bliskości i dystansu, pragnienia i lęku, konfrontacją w wielu wymiarach. Przekazy potężnych, choć nieobecnych rodziców, Poloniusza i Gertrudy, przenikają się z wątpliwościami Ofelii i Hamleta, odkrywanymi stopniowo w miarę pogłębiania ich relacji.

Meduza spotka się z Żółwiem.
Nałogowiec poszukiwania bliskości z nałogowcem jej unikania.

koncepcja: Paulina Prokopiuk, Nadia Kraińska
reżyseria: Paulina Prokopiuk

obsada: Adam Zuber (Hamlet), Natalia Pitry (Ofelia), ze specjalnym udziałem aktorów Narodowego Starego Teatru w Krakowie: Katarzyna Krzanowska (Gertruda), Błażej Peszek (Poloniusz)
muzyka: Nadia Kraińska
światło: Damian Bakalarz
wideo: Filip Tokarczyk, Marcin Tokarczyk
choreografia: Natalia Pitry, Adam Zuber

Spektakl na podstawie Hamleta Williama Szekspira w tłumaczeniu Józefa Paszkowskiego i fragmentów opowiadań Kontrolerzy i Rzeczywistość nieskończonego niedookreślenia Mateusza Rosickiego.

Zrealizowany przez studentów Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu przy wsparciu Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK oraz Stowarzyszenia Artystów Bliski Wschód.

premiera: 23 listopada 2020, 24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

Bartłomiej Gąsior: Teflin

SzekspirOFF,25 listopada godz. 17.00

Spektakl jest manifestem. Jest połączeniem formy performansu, monodramu oraz techniki ruchowej Obstruction. Opowiada historię ludzi wykluczonych ze społeczeństwa przez religię, orientację czy płeć. Główną inspiracją przedstawienia jest słynny monolog Shylocka z III aktu Kupca weneckiego Szekspira: „Czy Żyd nie ma oczu? Czy Żyd nie ma rąk, twarzy, narządów, zmysłów, uczuć, namiętności? – skoro żywi się tym samym jadłem, rani go ten sam oręż, gnębią te same choroby, leczą te same leki, ziębi i grzeje ta sama zima i lato co chrześcijanina? […]”.

koncepcja, choreografia, wykonanie: Bartłomiej Gąsior
maska: Guillaume Airiaud
premiera: 25 listopada 2020, 24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

imPerfect Dancers (Włochy): Hamlet

Streaming z Teatro Verdi w Pizie

25 listopada godz. 19.00

Nasza bohaterka, niestabilna emocjonalnie młoda kobieta, identyfikuje się ze swoją imienniczką, szekspirowską Ofelią. Czytanie jest jej ostatnią deską ratunku – w lekturze odnajduje spokój i ukojenie. Czytając Hamleta, stara się zrozumieć co ją spotkało. Słowa nabierają kształtów, bohaterowie ożywają i dzięki opowiedzianej przez Szekspira historii Ofelia na nowo przeżywa dramatyczne zdarzenia ze swojego życia.

Hamlet to dramat o życiu i śmierci oraz niejasnych relacjach między ludźmi, zapewniający odbiorcy podróż przez najmroczniejsze zakątki ludzkiej duszy.

Od momentu powstania we Włoszech w 2009 roku, imPerfect Dancers Company przebojem zdobyła scenę taneczną, zbierając entuzjastyczne recenzje i prestiżowe nagrody. Pod kierownictwem artystycznym założycieli, Waltera Matteini i Iny Broeckx, zespół nieustannie zaskakuje kreatywnością, rozwija swój repertuar i zachwyca widzów subtelnymi, wciągającymi spektaklami oraz odważnymi artystycznymi wyborami. Dzięki nim imPerfect Dancers Company zyskała uznanie na całym świecie i zapewniła sobie należne miejsce w krajobrazie artystycznym.

imPerfect Dancers Company zwyciężyli niedoskonałością. Już od samego początku doskonała synchronizacja wszystkich elementów zachwyca nas tak, że różnice wzrostu czy budowy nie mają żadnego znaczenia. W scenach zbiorowych tancerze potrafili tworzyć jedno ciało, upadając i podnosząc się razem, czyniąc z różnorodności cenny, nigdy niedyskryminujący, element. Piękne przesłanie dla wszystkich rządzących na tym świecie. Urojenie, skrucha, strach, pogarda, ukojenie, walka, śmierć, żądza władzy, smutek, tęsknota: wszystko to przeplata się w choreografii Waltera Matteini i Iny Broeckx, tworząc serię pełnych siły fizycznej scen.

Kolektyw KEJOS: Epitafium Błazna

Streaming z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, 26 listopada godz. 19.00

Co musieli robić aktorzy czasów elżbietańskich, by zdobyć i utrzymać uwagę widza, który gotów był rzucić w wykonawcę kamieniem, gdy ten wydawał mu się zbyt nudny? Jakich oprócz deklamacji tekstu użyć strategii teatralnych, by przekazać żądnej rozrywki publice bardziej złożoną treść? Co by było, gdyby za wystawienie sztuk Szekspira zabrał się błazen?

Epitafium Błazna to spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego, inspirowany motywami ze sztuk Szekspira, a w szczególności postacią Szekspirowskiego błazna.

Bazując na tym, co „pomiędzy tekstem”, Kolektyw KEJOS snuje nową opowieść rozpiętą między odwiecznymi problemami a współczesnością. Spektakl ujawnia efekty eksperymentu artystycznego, badającego relacje między teatrem a nowym cyrkiem.

Kolektyw KEJOS to grupa artystów, która w swej pracy skupia się nad wykorzystaniem technik cyrkowych jako środka wyrazu równorzędnego z innymi formami performatywnymi, takimi jak: teatr, taniec, muzyka czy multimedia. W odróżnieniu od tradycyjnego cyrku pokazy Kolektywu stanowią nie tylko serię sztuczek, ale i spójną wypowiedź artystyczną.

reżyseria, scenariusz, koncepcja: Kolektyw KEJOS, Marta Kuczyńska, Jacek Timingeriu
scenografia: Barbara Szymczak
wykonanie kostiumów: Olga Rudzińska
pomoc techniczna: Ewa Timingeriu
pomoc krawiecka: Maria Zając

premiera: 26 listopada 2020, 24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

Spektakl współfinansowany przez Festiwal Carnaval Sztumistrzów w Lublinie

***

Pełny program festiwalu: http://festiwalszekspirowski.pl/pl/program-24fs/

Wybranym pokazom będą towarzyszyć rozmowy z twórcami: http://festiwalszekspirowski.pl/pl/spotkania-z-tworcami/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close