Wersja do druku

Udostępnij

XXV Łódzkie Spotkania Baletowe dobiegają końca, ale przed nami jeszcze dwa spektakle. Dziś i jutro (18 i 19 czerwca) w Teatrze Wielkim w Łodzi Sydney Dance Company zatańczy spektakl ab[intra] w choreografii Rafaela Bonacheli. W weekend (22 i 23 czerwca) wystąpi The Tokyo Ballet ze spektaklem The Kabuki w choreografii Maurice’a Béjarta. Na oba spektakle są jeszcze dostępne ostatnie bilety.

 

Na tegorocznych, jubileuszowych Łódzkich Spotkaniach Baletowych można było zobaczyć siedem spektakli: premierową Ciszę/Silence Teatru Wielkiego w Łodzi w choreogorafii Ivana Cavallariego, klasyczną La Sylphide z Balletto del Teatro dell’Opera di Roma w choreografii Paula Chalmera, dwa spektakle Kibbutz Contemporary Dance Company – Horses in the Sky i Mother’s Milk, oba w choreografii Ramiego Be’era, balet flamenco Sombras w choreografii Sary Baras oraz dwa wspomniane powyżej.

 

ab[intra]

 

Proces twórczy rozpoczął się serią improwizacji z zespołem, podczas których nakłaniałem tancerzy, aby otworzyli się na siebie, uruchamiając wszystkie zmysły; aby dali sobie wzajemnie maksimum uwagi, polegali na instynktach, a następnie postarali się zawrzeć te emocje w pisemnej formie. Ten tekst stał się scenariuszem tańca – transferem energetycznym między myślą i ciałem.
 

W ab [intra] tancerze dzielą się swoją intymnością, obnażają swoje emocje, są autentyczni, a przez to piękni i poruszający. Oni są sensem i siłą tego przedstawienia. Nie sposób nie wspomnieć również o Damienie Cooperze (oświetleniowiec), Davidzie Fleischerze (scenarzysta, kostiumy) i Nicku Walesie (kompozytor), bez których ten spektakl nie mógłby mieć miejsca. Dziękuję im za ich wrażliwość i zaangażowanie w realizację tego wyjątkowego projektu.
    

ab [intra] jest moją pierwszą od 6 lat pełnowymiarową choreografią. Moim celem było zatrzymanie w spektaklu energii i mocy, jakie czuję za każdym razem, gdy przekraczam próg sali baletowej. Myślę o ab [intra] (z łac. od wewnątrz) jak o łączniku między światem wewnętrznym i zewnętrznym. To coś więcej niż energia, pojawiająca się przy uzewnętrznianiu konceptów i idei. Ta sfera tańca reprezentuje energię, która pochodzi z interakcji między tymi dwoma światami. Moje wrodzone instynkty pełnią bardzo istotną rolę w procesie tworzenia. Sterują mną od początku do końca twórczego aktu: od momentu uchwycenia inspiracji, przez wszystkie etapy pracy, aż do efektu finalnego. Właśnie ten głęboko intuicyjny proces i towarzysząca mu energia stały się fundamentem dla spektaklu ab [intra].

              Rafael Bonachela

 

Realizatorzy:

 

Muzyka: Nick Wales

Choreografia: Rafael Bonachela

Scenariusz i kostiumy: David Fleischer

Reżyseria światła: Damien Cooper

 

 

 

The Kabuki

 

Choreografia tego spektaklu oparta jest na teatrze Kabuki – niezwykłej formie sztuki, rytuale, gdzie mity przenikają do codziennego życia, a postaci z japońskich legend wkraczają w realny świat. Ich obecność koi egzystencjalne lęki ludzkości współczesnego świata. Czas przestaje istnieć; wszyscy jesteśmy roninami. Podczas zgłębiania tej wspaniałej opowieści zdałem sobie sprawę z konieczności zrozumienia religijnych aspektów pokoju. Finałowa ceremonia Samurajów, „Seppuku” jest jednocześnie zaklęciem na cesarza, hymnem opiewającym Buddę i wielką Nicością.
                                                                                                                                         Maurice Béjart

 

 

Realizatorzy:

 

Muzyka: Toshiro Mayuzumi

Choreografia: Maurice Béjart

Dekoracje i kostiumy: Nuno Corte-Real

 

Ambasada Japonii w Polsce objęła Patronatem Honorowym występy zespołu podczas XXV Łódzkich Spotkań Baletowych

 

***

 

Łódzkie Spotkania Baletowe to taneczne biennale z 50-letnią tradycją. Rangę i niepowtarzalność Łódzkich Spotkań Baletowych określały tej miary nazwiska choreografów i ich zespoły co: Maurice Béjart, Alicia Alonso, Jiří Kylian, William Forsythe, Daniel Ezralow, Boris Ejfman, Mats Ek, Birgit Cullberg i wielu innych, których dzieła sceniczne wyznaczały dla świata kierunki rozwoju sztuki choreografii i baletu w ogóle. Do najważniejszych zespołów goszczących na scenie łódzkiego Teatru Wielkiego należą: Balet XX wieku Maurice’a Béjarta, Nederlands Dans Theater, Sadler’s Wells, Royal Ballet, Ballet Rambert, Cullberg Ballet, Batsheva Dance Company, Balet Teatru Bolszoj z Moskwy, Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana, Ballet Nacional de Cuba, Stuttgarter Ballett, Elisa Monte Dance Company, Kibbutz Contemporary Dance Company, Akram Khan Company. Przez 50 lat funkcjonowania festiwalu na łódzkiej scenie tańczyli najlepsi tancerze i tancerki nie tylko klasyki baletowej, ale także innych form tańca.

 

Bilety do nabycia

– na stronie: http://www.operalodz.com/ lub www.bilety24.pl (teatr nie pobiera dodatkowej opłaty za sprzedaż w internecie)

– dzięki aplikacjom mobilnym do pobrania ze strony www.operalodz.com

– w kasie Teatru

Kasy teatru czynne od poniedziałku do soboty: 12.00 – 19.00
niedziele i święta (gdy grane jest przedstawienie): 15.00 – 19.00
tel. 42 633 77 77
 

CENNIK BILETÓW NA XXV ŁSB

Zespoły zagraniczne:

strefa I (parter, amfiteatr, loże): 180 zł

strefa II (balkon): 150 zł

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close