Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza w najbliższy weekend na premierowe wydarzenie baletowe Tożsamości. Wieczór nowej choreografii, przygotowane przez kierownika baletu Opery i samych tancerzy.

Wersja do druku

Udostępnij

Tożsamości. Wieczór nowej choreografii to zupełnie nowa propozycja artystyczna przygotowana i zrealizowana od początku do końca przez artystów baletu Opery na Zamku, a zarazem ich debiut w rolach twórców choreografii. Podczas jednego wieczoru zaprezentowanych zostanie 10 autorskich, różnorodnych miniatur. Każda poprzez taniec, dobór tancerzy, wybór muzyki, a nawet samodzielne wykonanie kostiumu odkryje tożsamość twórcy, to, co w nim indywidualne i unikatowe. Ten twórczy projekt jest dla widzów okazją, by poznać oblicza artystyczne tancerzy Opery, różne od tych, prezentowanych w znanym repertuarze. Tancerzom natomiast daje możliwość poszukiwania nowych dróg i środków ekspresji oraz uwolnienia wielkiego potencjału kreatywności. Podczas tego wieczoru oprócz układów stworzonych przez tancerzy zaprezentowana zostanie miniatura baletowa Twisted relations autorstwa Grzegorza Brożka, kierownika baletu Opery na Zamku. Będzie to wieczór pełen niespodzianek i nowych wyzwań!

Grzegorz Brożek, kierownik baletu Opery na Zamku:

„Dlaczego Tożsamości? Tytuł wybrali sami tancerze – z angielskiego identities, przedstawienie siebie. Bo cały pomysł tego spektaklu baletowego polega na tym, by oddać w ich ręce jak największą odpowiedzialność, by ułożyli choreografię, dobrali muzykę, kostiumy, charakteryzację, światła. Są więc choreografami i reżyserami. A dlaczego „nowej”? Bo to, co oni robią, to są w większości debiuty. Choreografowie to z reguły ludzie z doświadczeniem, mający już swój kierunek, a 20-letni tancerz ma totalnie świeże spojrzenie na taniec. Taniec więc cały czas ewoluuje, a każda z tych choreografii jest trochę z innej bajki. (…) To moment, w którym tancerz bądź tancerka stawiają przed sobą pewne wyzwania. Chcą przedstawić siebie i w tym kierunku pracują. Stoją po drugiej stronie lustra, muszą zmierzyć się z różnymi problemami, takimi jak dobór tancerzy, jak zorganizować próbę, jak ją przeprowadzić, ile czasu potrzebuje na duet, ile na grupę, jaka muzyka, jak to zmieścić, jak to podzielić? Co zrobić, jeśli ktoś zachoruje? W tym momencie mają możliwość spojrzenia na całość tworzenia spektaklu, rozwijają swoją mobilizację, umiejętność współpracy i kreatywność. To – jak widzę na próbach – świetnie się sprawdza. Tylko tańcząc, artyści nie widzą wielu rzeczy. (…) Podjęli [tancerze – dop.] tematy, które nas otaczają. Widać, że to nie tylko ludzie, którzy wychodzą na scenę, by wykonać określony zestaw figur czy ruchów. Są świadomi tego, co chcą pokazać i jak chcą to pokazać. Widzą, obserwują, czują rzeczywistość. To ludzie wrażliwi na to, co wszystkich nas boli, gdy obserwujemy świat, w pełni świadomi, oczytani. Cieszę się, że mogę pracować z zespołem, który intelektualnie nie odcina się od często bolesnych spraw nagłaśnianych przez media. Mimo że są bardzo młodzi, nie spuszczają przed oczami kurtyny”.

Fragmenty miniatur tancerzy: https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/tozsamosci-wieczor-nowej-choreografii

Terminy:

27 kwietnia 2024, sobota, godz. 19.00
28 kwietnia 2024, niedziela, godz. 18.00

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close