W dniach 4 –16 października Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza na wydarzenie Kierunek: Islandia/ Treasure Iceland – Theatre Inclusions, w ramach którego zaprezentuje różnorodne zjawiska artystyczne tego małego, 350-tysięcznego kraju. Będzie też punktem wyjścia do dyskusji o sytuacji artystów na emigracji. Podczas wydarzenia 7 października o godz. 19.00 będzie można zobaczyć spektakl teatru fizycznego Islandia polerowana w wykonaniu Reykjavík Ensemble. Przedstawienie oparte jest na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki, Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która stawia wszystko na jedną kartę i po traumatycznych doświadczeniach zaczyna wszystko od nowa. Opuszcza Polskę i przeprowadza się do odległej Islandii, by zapomnieć o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Natomiast 13 października o 19.00 polscy widzowie obejrzą spektakl Dolina, który otrzymał Nagrodę Griman za najlepszą choreografię roku 2016. Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, poruszają się w nim na granicy tego, co naturalne i sztuczne.

Wersja do druku

Udostępnij

Więcej o spektaklach:

Islandia polerowana

Spektakl stanowi analizę relacji międzykulturowych, migracji, zmian w islandzkiej demografii i rzeczywistości imigrantów. Jest to głos nowej generacji zamieszkującej Islandię. Po pokazie odbędzie się spotkanie, podczas którego twórcy opowiedzą o losie artysty emigranta za granicą, spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy los artysty w innym kraju zawsze musi zaczynać się od trudnych doświadczeń. Wraz z Emilianą Konopko (autorką bloga o kulturze i sztuce islandzkiej – Uthule Tule) i Ewą Marcinek uczestnicy spotkania spróbują zastanowić się nad powodami emigracji, porozmawiają o problemach związanych z życiem na styku dwóch kultur oraz trudnościach z przebiciem się artysty w nowym środowisku.

Realizatorzy:

Dramaturgia, reżyseria, kostiumy: Pálína Jónsdóttir
Tekst i produkcja: Ewa Marcinek
Inspicjentka: Angela Rawlings
Muzyka: Anna Halldórsdóttir
Reżyseria światła: Juliette Louste
Rekwizyty: Michael Godden
Dyrektor techniczny: David Nelson
Zespół ds. marketingu i produkcji: Bryndís Jónatansdóttir, Claire Paugam, Emma-Line Solander Aubry, Kim Wagenaar, Martyna Daniel, Naila Zahin Ana, Patrik Ontkovic, Rakel Snorradóttir
Obsada: Magdalena Tworek, Michael Richardt, Pétur Óskar Sigurðsson
Czas trwania: 60 min

Dolina/The Valley

Autorki spektaklu używają przedmiotów do wytwarzania dźwięków, a dźwięków do wykonywania ruchów, kwestionując to, co naprawdę jest pod kontrolą. Tytułowa dolina to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali ze sobą połączeni, a granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem uległy zatarciu. Dolina to przestrzeń dwoistości. Tu dwa ciała stają się jednym, lecz tylko po to, by ponownie się zduplikować. Niejasnym staje się bowiem, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Które jest repliką którego?

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy:

Choreografia: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
Muzyka: Sveinbjörn Thorarenssen
Scenografia: Ragna Þórunn Ragnarsdóttir
Światła: Arnar Jónsson, Michael Janssens
Produkcja: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
Wsparcie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Reykjavík Dance Festival, Tjarnabíó, Vooruit, BUDA, WpZimmer, WorkSpaceBrussels, de School van Gaasbeek, Reykjavík Dance Atelier, The Icelandic Ministry of Culture and Education, Reykjavík Culture Fund, Garðabær Fund
Obsada: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
Czas trwania: 60 min

***

O projekcie Kierunek: Islandia/ Treasure Island – Theater Inclusions:

„Gdański Teatr Szekspirowski jest instytucją niestandardową, impresaryjną, stawiającą na działania międzynarodowe, budowanie współpracy artystycznej i edukacyjnej na wielu poziomach. Postrzegamy się jako rodzaj łącznika między twórcami z kraju i zagranicy. Treasure Island – Theatre Inclusions – nasz polsko-islandzki projekt to kolejna inicjatywa, pozwalająca nam na lepsze poznanie naszych sąsiadów. Tym razem nieco dalszych. A przecież wydaje nam się, że tak wiele o nich już wiemy. Islandia to (witajcie stereotypy!) kraj zimny, ciemny, pełen wulkanów, gejzerów, wikingów, elfów, zórz polarnych i długich nocy.

Dobrze, że mamy Gudmundura Thorvaldsson i wskazanych przez niego, jako kuratora projektu, islandzkich artystów, którzy do tych puzzli dodadzą kolejne, abyśmy mogli zobaczyć współczesną kulturę Islandii oczami jej twórców i tych, którzy na co dzień zamieszkują tę niezwykłą wyspę” – mówi Agata Grenda, Dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Na kooperację, zarówno z zawodowymi artystami, jak i amatorami, stawia właśnie kurator programu „Kierunek: Islandia”, Gudmundur Thorvaldsson, islandzki aktor, reżyser i muzyk, członek kolektywu „Vinnslan” założonego w 2011 roku przez grupę artystów, która pracowała w słynnym londyńskim Shunt Lounge – kolektywie artystycznym tworzącym interaktywne projekty, dla których współpraca i publiczność są bardzo ważną częścią działań – i postanowiła przenieść klimat tego miejsca na islandzki grunt. Do współpracy przy polsko-islandzkiej produkcji zaprosił on Olgę Bołądź, a także gdańskich partnerów – studentów Zarządzania instytucjami artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz adeptów aktorstwa ze Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni. Premiera spektaklu planowana jest na 2023 rok, a podczas październikowego przeglądu islandzkiego będzie można zobaczyć kręcony na Islandii film Wolka z udziałem polskiej aktorki.

Projekt Kierunek: Islandia/ Treasure Iceland-Theatre Inclusions realizowany jest dzięki wsparciu ze środków Programu „Kultura” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021.

Więcej: www.teatrszekspirowski.pl

Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir „Dolina/ The Valley”. Fot. materiały Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir „Dolina/ The Valley”. Fot. materiały Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Reykjavík Ensemble „Islandia polerowana”. Fot. materiały Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Reykjavík Ensemble „Islandia polerowana”. Fot. materiały Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close