
Kadr z filmu
Z przyjemnością informujemy, że w serwisie YouTube dostępny jest najnowszy spektakl Teatru Limen Butoh Miejsca niemożliwe. Impresje. Premiera internetowej (i zarazem plenerowej) wersji spektaklu odbyła się 28 czerwca 2020 w ramach projektu Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. Performans jest ostatnią częścią projektu Beksiński_Butoh, inspirowanego malarstwem Zdzisława Beksińskiego.
Od obrazu wymagam tego samego, czego od muzyki: by wprawiał mnie w stan ekstazy, ale nie przy pomocy tego, co zostało namalowane, ani jak zostało namalowane, lecz za pośrednictwem czegoś nieuchwytnego, co staram się odnaleźć w sercu i pod powiekami, ale czego nie umiem nazwać.
Zdzisław Beksiński
Projekt Beksiński_Butoh powstał w 2016 według koncepcji Sylwii Hanff jako otwarty projekt poddawania kolejnym interpretacjom malarstwa Zdzisława Beksińskiego przez kolejnych artystów z Polski i ze świata. Był wielokrotnie prezentowany w Polsce i za granicą (USA, Japonia, Włochy, Francja) w różnych składach, we współpracy z performerami (Joan Laage, Magdalena Jakubów) i muzykami (Robert Jędrzejewski, Lori Goldston, Michel Titin-Schaider). Kompozytor Pierre Boeswillwald – zainspirowany performansem Beksiński_Butoh w solowym wykonaniu Sylwii Hanff w Paryżu w 2018 – stworzył nowy utwór zatytułowany W niemożliwym miejscu. Najnowszy performans Teatru Limen Butoh jest inspirowany właśnie tym utworem i stanowi swobodne odniesienie do niektórych nieznanych aspektów malarstwa Beksińskiego. Niezwykle interesujące z perspektywy butoh są obecne w twórczości Beksińskiego transgresje i transformacje cielesności oraz szczególna relacja ciała z przestrzenią. Artystki podążają jednak głównie za własną wyobraźnią i odczuwaniem świata.
Interpretację tego, czym są „miejsca niemożliwe” chcemy jednak pozostawić widzom. Nas interesuje przede wszystkim to, czym jest spotkanie ze sobą i z drugą osobą w miejscu niemożliwym. Poszukujemy Nieba w miejscach niemożliwych. Nawet jeśli są mroczne jak surrealistyczne przestrzenie obrazów Beksińskiego.
Sylwia Hanff i Marzena Brzezińska
Spektakl dostępny jest na profilu Centrum Teatru i Tańca w Warszawie pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=86ArTnBzvww
koncepcja, reżyseria i wykonanie: Sylwia Hanff & Marzena Brzezińska
muzyka: Pierre Boeswillwald
wideo [zdjęcia i montaż]: Robert Jędrzejewski
Butoh to kontrkulturowa forma współczesnego [post]tańca należąca do nurtu ati-art, która narodziła się na styku kultury japońskiej i europejskiej na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX weku. Nazywany tańcem ciemności, powstał w atmosferze buntu, a inspiracją były m.in. ekspresjonizm, koncepcja teatru okrucieństwa Antonina Artauda, pisma Bataille’a, twórczość Geneta; sam w sobie jest świętem i rytuałem wyzwalającym wewnętrzną energię i eksplorującym mroki podświadomości. Z premedytacją ukazuje zakazane dotąd obszary życia. Nie opiera się na żadnej tradycyjnie rozumianej technice tanecznej. Butoh to taniec, którego istotą jest „butoh-tai” – „totalna obecność” i poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codzienności, poszukiwanie tego, co autentyczne w ciele, tajemniczego piękna, otwarcie na kontakt z Jaźnią i jedność Uniwersum w jego wiecznym cyklu życia i śmierci. Butoh jest stanem jedności umysłu-ciała, umożliwiającym subtelne odczuwanie świata wewnętrznego i zewnętrznego, to czyste doświadczenie zmieniających się stanów istnienia. Tancerz, istniejąc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniają się rzeczy niewidzialne
Warszawski Teatr Limen Butoh, prowadzony przez Sylwię Hanff, istnieje od 2002 roku. Dotychczas zrealizował ponad 20 spektakli i projektów oraz wiele etiud i improwizacji prezentowanych w Polsce i za granicą. TL pracuje w zmiennym składzie, jest otwarty na współpracę z artystami różnych dziedzin sztuki. www.limenbutoh.net
Sylwia Hanff – magister filozofii UW,pionierka i jedna z najbardziej rozpoznawalnych tancerek butoh w Polsce, choreografka, reżyserka. Od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh, z którym stworzyła ponad 20 autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Dyrektorka Artystyczna Butohpolis. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Marzena Brzezińska – tańczy od 1994 roku. Ukończyła Kurs Choreografii Scenicznej pod kierownictwem Iwony Olszowskiej, Kraków 2015 r oraz Kurs Choreografii Eksperymentalnej „Choreografia w Centrum” Tańczyła w wielu zespołach oraz współtworzyła „Sztab Twórczy” – projekt, którego byłam pomysłodawczynią. Z Teatrem Limen Butoh współpracuje od 3 lat.
Pierre Boeswillwald – francuski kompozytor, pionier muzyki elektroakustycznej; kształcił się w zakresie muzyki elektronicznej (m. in. studia u Petera Schaeffera w Konserwatorium Paryskim oraz GRM), sztuk wizualnych i teatru. Zrealizował szereg „ścieżek dźwiękowych” (około 300) dla wielu teatrów i innych instytucji. Jest członkiem założycielem wielu organizacji poświęconych muzyce współczesnej, i emerytowanym wykładowcą akademickim.
Robert Jędrzejewski – artysta intuitywny i multimedialny, wiolonczelista, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, doktorant Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Inicjator konferencji Nowy sens muzyki. Ma na koncie liczne prezentacje i kooperacje artystyczne w kraju, a także w Europie, USA, Kanadzie i Singapurze.