Teatr Wielki – Opera Narodowa ogłasza program na sezon 2022/2023. Znalazły się w nim dwie premiery baletowe oraz pięć pozycji repertuarowych, spektakl gościnny oraz warsztat choreograficzny Kreacje 15.

Sprzedaż biletów na spektakle grane do końca 2022 roku rusza 21 czerwca o godzinie 11.00. Tego dnia, z okazji Święta Muzyki, dostępna będzie 21-procentowa zniżka przy zakupie biletów na wszystkie wydarzenia, z wyjątkiem Gali Sylwestrowej i projektów edukacyjnych (sprzedaż biletów od 22 czerwca) oraz imprez zewnętrznych.

Wersja do druku

Udostępnij

Od Teatru:

Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie,

sytuacja pandemiczna znacznie wpłynęła na kształt repertuaru dwóch ubiegłych sezonów i w pewnym stopniu naznaczyła też nadchodzący 2022/23. Powoli odnajdujemy się w świecie, który pamiętamy sprzed czasów epidemii koronawirusa. Zarazem jednak naszą rzeczywistość dotyka agresja Rosji na Ukrainę. I choć dziś nie jest to już ten sam bezpieczny świat, postaramy się zapewnić naszej publiczności niezapomniane chwile w kontakcie ze sztuką prezentowaną na scenach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Mamy nadzieję, że w sezonie 2022/23 wystawimy wszystkie zaplanowane tytuły, a z każdym kolejnym będziemy mieć dla Państwa więcej zróżnicowanych propozycji repertuarowych.

Premiery baletowe w sezonie 2022/2023:

Miłośników tańca z pewnością ucieszy fakt, że w nadchodzącym sezonie powróci do repertuaru Giselle z muzyką Adolphe-Charlesa Adama (libretto Théophile Gautier i Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges, choreografia Jean Coralli i Jules Perrota). To arcydzieło baletowe twórców francuskiego romantyzmu. Giselle to początkowo beztroska dziewczyna, zakochana w uwodzicielskim Loysie, nie podejrzewająca, że jest on przebranym za wieśniaka księciem Albrechtem, aż do momentu jego zdemaskowania, co zszokowana kobieta przypłaca obłędem, a potem śmiercią. Powraca jednak jako willida, dołączając do duchów zmarłych, skrzywdzonych dziewcząt. Siła jej miłości do księcia sprawia, że ratuje go swym tańcem przed ich zemstą. Ta wzruszająca rola, łącząca w sobie sielankowy wdzięk i głęboki dramatyzm doczekała się wielu wspaniałych kreacji najsłynniejszych tancerek świata. Ostatnim realizacjom tego baletu na scenie Opery Narodowej towarzyszyła stylowa scenografia i piękne kostiumy Andrzeja Kreutza Majewskiego, oddające romantyczny klimat francuskiego arcydzieła. Polski Balet Narodowy postanowił więc sięgnąć po raz kolejny do malarskiej wizji wielkiego polskiego scenografa, realizując Giselle w jego odtworzonej inscenizacji plastycznej. To ambitne przedsięwzięcie będzie więc zarazem hołdem dla światowej sławy polskiego artysty, który w latach 1966-2005 pozostawał naczelnym scenografem Teatru Wielkiego.

W nowym sezonie publiczność baletowa zobaczy również tryptyk baletowy zatytułowany Beethoven i Szkoła holenderska. Mianem szkoły wymienionej w tytule określa się nie tylko malarstwo XV i XVI wieku: braci van Eycków, Memlinga, van der Weydena i Boutsa, działających głównie na terenie Flandrii oraz kompozytorów tamtego okresu. Możemy mówić o niej także w przypadku formacji choreografów XX wieku skupionych we wpływowym ośrodku artystycznym, jakim jest Het Nationale Ballet w Amsterdamie, założony w 1961 roku przez Sonię Gaskell. To przede wszystkim utalentowani artyści holenderscy: Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schayk i Ted Brandsen, ale również obecny szef tego zespołu, brytyjski choreograf David Dawson oraz Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego. Muzyczną inspiracją do tryptyku stanowią dzieła kompozytora, który również miał pochodzenie flandryjskie, choć urodził się w Niemczech – Ludwiga van Bethovena. Wieczór rozpocznie się jedną z najsłynniejszych choreografii Hansa van Manena, dzieła z 1971 roku, stworzonego dla zespołu Nederlands Dans Theater w oparciu o Grosse Fuge op. 133 i Cavatinę z Kwartetu B-dur op. 130 Beethovena. W polu zainteresowania choreografa znalazły się ciała tancerzy. Nie tylko partnerki i partnera, ale też całej grupy rzeźbionej pod wpływem muzyki. Kolejna część to specjalnie stworzona przez Teda Brandsena na zaproszenie Polskiego Baletu Narodowego choreografia inspirowana osobowościami artystycznymi warszawskich tancerzy do wybranego utworu fortepianowego kompozytora. W finale wieczoru zobaczymy zaś dzieło Toera van Schayka, znanego już warszawskiej publiczności. Choreografia powstała w oparciu o VII Symfonię Beethovena.

Spektakle repertuarowe w sezonie 2022/2023:

Pierwszy kwartał sezonu ucieszy na pewno miłośników tańca. Już we wrześniu wznowiona zostanie porywająca rewia tańca klasycznego w hiszpańskiej stylistyce – balet Don Kichot w choreografii Mariusa Petipy z muzyką Ludwiga Minkusa, od 1869 roku odświeżany i przetwarzany przez kolejne pokolenia choreografów – która cieszy się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Teatr pokaże również Obsesje, wieczór baletowy w trzech częściach, w postaci kameralnych form baletowych autorstwa wybitnych choreografów: Emila Wesołowskiego (Powracające fale) i Krzysztofa Pastora (Adagio & Scherzo, Moving Rooms).

Dla tych widzów, którym nie udało się zobaczyć premierowych produkcji baletowych kończącego się właśnie sezonu, mamy dobre wiadomości. W nowym sezonie Teatr zaprasza na wieczór baletowy w dwóch częściach: Exodus / Bieguni-Harnasie w choreografii Anny Hop i Izadory Weiss. Część pierwsza z  muzyką Wojciecha Kilara nawiązuje do pojęcia fatum ciążącego nad ludzkim losem. Zbiorowość, będąca bohaterem spektaklu, w wyniku wciąż tych samych błędów popełnianych przez ludzkość, uwięziona zostaje w kręgu nieuchronnej powtarzalności. Inspirowana społecznościami ptaków i owadów warstwa ruchowa znakomicie oddaje złożony z jednostek organizm.

Koncepcja dramaturgiczna choreografii, a także kostiumów do spektaklu Bieguni-Harnasie, opiera się na śmiałym połączeniu prozy Olgi Tokarczuk z muzyką Karola Szymanowskiego. Weiss sięga po epizod zatytułowany Bieguni z noszącej ten sam tytuł powieści Tokarczuk i łączy go z IV Symfonią „Koncertującą” i Harnasiami kompozytora. Całość oparta jest na ciągłym ruchu i nieustannym dążeniu do wolności.

Kolejna propozycję baletowa nowego sezonu także jest tegoroczną premierą, a mianowicie Dracula w choreografii Krzysztofa Pastora również do muzyki Wojciecha Kilara. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i stał się sensacją 2018 roku. Baletowa adaptacja powieści grozy Brama Stokera Dracula (1897) i jej Oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli zdobyła również serca publiczności warszawskiej. To historia człowieka prześladowanego przez groźne fatum, które zdjąć z niego może tylko miłość i jednocześnie wzruszający spektakl o uczuciu, którego nie pokona nawet śmierć. Produkcja otrzymała nominację do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii „Najlepsze przedstawienie baletowe” i trzykrotnie nagrodzono ją w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję, realizację, kostiumy oraz aranżację muzyczną. Przedstawienie skradło również serca warszawskiej publiczności, cieszymy się, że będziemy mogli zaprosić Państwa na kolejne wystawienia.

Nie zabraknie również znanych już Widzom miniatur tanecznych w ramach Kreacji, które dają tancerzom Polskiego Baletu Narodowego szansę na stworzenie własnej choreografii.

Pod koniec sezonu Teatr przypomni arcyzabawny dyptyk baletowy, powstały w oparciu o twórczość hrabiego Fredry. Wieczór baletowy Fredriana to okazja do wysłuchania muzyki Stanisława Moniuszki, towarzyszącej miłosnym perypetiom, ukazanym w sposób niezwykle zabawny i żartobliwy. Lekka, uniwersalna tematyka, ukazująca niezwykłe poczucie humoru komediopisarza, w połączeniu z raz liryczną, a po chwili dramatyczną muzyką Moniuszki – tworzą idealny duet. Podobnie jak dwie różne choreografie Conrada Drzewieckiego oraz Anny Hop, znakomicie wykonane po pod okiem Hop i Emila Wesołowskiego przez tancerzy Polskiego Baletu Narodowego.

Spektakl Mąż i żona zostanie zaprezentowany jesienią 2022 roku publiczności macedońskiej i węgierskiej w ramach Roku Romantyzmu i projektu 44 x Mickiewicz, realizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza (26 września 2022, Macedonian Opera and Ballet, Skopje, Macedonia Północna / 9 października 2022 r. Ballet Company of Győr, Węgry).

BALET

Don Kichot                                                 15/09 16/09 17/09 18/09 21/12 22/12 23/12 15/03 16/03
Obsesje                                                       30/09 01/10 02/10 08/10 21/04 22/04 23/04
Dracula                                                       21/10 22/10 23/10 25/10 15/12 16/12 17/12 18/12 16/02 17/02 18/02 19/02
BER. Tryptyk baletowy                            20/11
(Produkcja Teatru Wielkiego w Poznaniu)
Giselle                                                                 25/11 26/11 27/11 30/11 01/04 02/04 04/04 05/04
Kreacje 15                                                  12/01 14/01 15/01
Exodus/Bieguni-Harnasie                      28/01 29/01 31/01
Beethoven. Szkoła holenderska             18/05 19/05 20/05 21/05 02/06 03/06 04/06
Fredriana                                                    22/06 24/06 28/06 30/06

***

Kasy biletowe w holu głównym: czynne od wtorku do niedzieli w godz. 11.00–19.00
Butik (i kasa) w lewym skrzydle Teatru: czynny codziennie w godz. 11.00–19.00
Bilety online na teatrwielki.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close