Wersja do druku

Udostępnij

We wtorek 31 maja w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyło się uroczyste ogłoszenie sezonu artystycznego 2016/2017. Program taneczny zaprezentował dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor. Pierwszą premierą baletową będzie wieczór w trzech częściach, planowany na 25 listopada 2016 (kolejne prezentacje w dniach 26-27 i 29 listopada) oraz w lutym i marcu 2017. Wieczór otworzą słynne Chopiniana w choreografii Michaiła Fokina (1907) i realizacji wybitnego choreografa i dyrektora wielu zespołów baletowych Alexeia Fadeyechev’a (który w TW – ON przygotował w 2014 Don Kichota).

 

W drugiej części zobaczymy Bolero do muzyki Maurice’a  Ravela w choreografii Krzysztofa Pastora.  Praca powstała na zamówienie Het Nationale Ballet w Amsterdamie. Polską premierą choreograf obchodzić będzie podwójny jubileusz – 60-lecia urodzin i 30-lecia pracy choreograficznej. Podczas konferencji wspominał, że ponieważ muzyka Ravela jest intensywnie obecna w powszechnej świadomości odbiorców kultury, a na wyobraźni choreograficznej widzów odcisnęła swoje niezwykłe piętno inscenizacja Maurice’a Béjarta (w którym tańczyły m.in. primabaleriny Maja Plisiecka i  Sylvie Guillem). Dlatego praca nad tą realizacją była dla artysty sporym wyzwaniem, co wiązało się także ze zmianą struktury choreograficznej – zamiast pojawiającego się u Béjarta koła, Pastor wpisuje ją w obszar kwadratu.

 

Ostatnią częścią wieczoru będzie realizacja Chroma (2006) wybitnego brytyjskiego choreografa młodego pokolenia, Wayne’a McGregora. Artysta znany jest ze swojej twórczości choreograficznej również w Polsce – w 2009 roku podczas Łódzkich Spotkań Baletowych zaprezentował spektakl Entity, natomiast w 2015 w ramach Dni Sztuki Tańca oraz Międzynarodowcyh Spotkań  Sztuki Akcji ROZDROŻE – na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zespół choreografa pokazał spektakl FAR.  Twórca ten znany jest z misternych ruchowo choreografii, wymagających od tancerzy niezwykłej siły fizycznej, a także z ich bardzo rozbudowanej struktury, rozpisanej na symulatniczne działania grupy tancerzy. Należy się spodziewać, że podobnie będzie i tym razem. Warto dodać, że przy spektaklu choreograf współpracował ze scenografem Johnem Pawsonem, według słów Pastora – „architektem miłującym się w prostocie”.

 

Na 20 maja 2017 zaplanowana jest wyjątkowa premiera – Jezioro łabędzie do muzyki Czajkowskiego w choreografii Krzysztofa Pastora. Będzie to realizacja zrywająca w pewnej mierze z utrwaloną kanonem tradycja inscenizacyjną, ponieważ dzięki współpracy z autorem libretta, Pawłem Chynowskim, pojawi się tu wątek autotematyczny. Bohaterami spektaklu będą bowiem polska balerina Matylda Krzesińską i przyszły następca rosyjskiego tronu, carewicz Mikołaj (później: Mikołaj II). Romans ten doprowadził do skandalu towarzyskiego  na petersburskim dworze.  Jak deklarują realizatorzy, „pomimo zmienionego libretta w przedstawieniu zostaną zachowane najcenniejsze «łabędzie» sekwencje akademickiej choreografii Lwa Iwanowa i Mariusa Petipy”. Warto przypomnieć, że autor libretta, Paweł Chynowski, współpracował już z Krzysztofem Pastorem w tej roli przy realizacji baletu Casanova w Warszawie, a na co dzień jest kierownikiem ds. programowo-organizacyjnych Polskiego Baletu Narodowego. Popremierowe spektakle zaplanowano w dniach 21 oraz 23-27 maja 2017.

 

Ostatnią premierą baletową nadchodzącego sezonu będzie spektakl Izadory Weiss Darkness,  powstający w oparciu o powieść Jądro ciemności Josepha Conrada.  Znana z formuły muzycznych kolaży choreografka, tym razem  sięgnie po barokową muzykę Johanna Sebastiana Bacha, która zostanie zestawiona z utworami współczesnego minimalisty Philipa Glassa. Kostiumy zrealizuje Hanna Szymczak. Jak zapowiadają realizatorzy, w spektaklu przemoc objawia się między mężczyzną i kobietą. Choreografka jest zafascynowana zmianą, jaka pojawia się w tych relacjach, gdy kobieta przestaje być jednomyślna z partnerem i zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Jak to się dzieje, że cudowna obietnica raju mężczyzny spragnionego spełnienia może przerodzić się w agresję, przemoc i poniżanie? [..] Ciemności nie zapadają nagle. Otaczają nasze jasne przestrzenie i czekają, by stopniowo zapanować w naszym życiu na zawsze”. Premiera spektaklu dyrektor artystycznej Bałtyckiego Teatru Tańca kończyć będzie sezon 2016/2017 – odbędzie się 14 czerwca 2017 (kolejne pokazy w dniach 16 i 18 czerwca).

 

Ponadto baletowy program Teatru Wielkiego – Opery Narodowej uzupełnią w sezonie 2016/2017 spektakle repertuarowe, m.in. dawno niewystawiany kameralny balet Roberta Bondary Persona, czy 3-częściowy wieczór baletowy  Obsesje choreografiami Krzysztofa Pastora i Emila Wesołowskiego.  Nie zabraknie również baletowego kanonu, jak m.in. Bajadera,  Don Kichot, Dziadek do orzechów i król myszy, czy Poskromienie złośnicy. W programie także kolejna edycja warsztatów choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego  Kreacje. Warto także wspomnieć o powrocie opery Matsukaze Toshio Hosokawy, której polska premiera odbyła się w 2011.  Choć jest to koprodukcja operowa, ze względu na charyzmatyczną postać reżyserki i choreografki, Sashy Waltz, jest to także znakomite dzieło choreograficzne. Prezentacje zaplanowano w dniach 21-23 kwietnia 2017.

 

Bilety na sezon 2016/2017 będą w sprzedaży od 20 czerwca 2016.

Więcej informacji na stronie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: http://teatrwielki.pl/repertuar/sezon-201617/

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close