Wersja do druku

Udostępnij

Po 150 latach nieobecności, 20 marca 2020 roku powraca na scenę Teatru Wielkiego jeden z hitów baletowych XIX wieku – widowiskowy Le Corsaire. Spektakl powstał w 1856 roku na scenie Opery Paryskiej. Jego librecistą był francuski dramaturg Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges (autor m.in. Giselle), który oparł się na słynnym i popularnym w tamtych latach poemacie Lorda Byrona. Muzykę skomponował Adolphe-Charles Adam, a twórcą pierwowzoru choreograficznego był ich wybitny rodak, baletmistrz Joseph Mazilier. W tym samym roku wystawiono Korsarza w Londynie, a już półtora roku później balet znalazł się w repertuarze Teatru Wielkiego w Warszawie, wystawiony według pierwowzoru przez polskiego choreografa Romana Turczynowicza. Dopiero potem podbijał kolejno Mediolan, Petersburg i Moskwę. To właśnie w Rosji przetrwał w repertuarze do naszych czasów, a w ostatnim ćwierćwieczu ponownie zyskał szerszą popularność na Zachodzie, powracając na sceny europejskie i amerykańskie.

 

Pierwszej twórczej rewizji pierwotnej oprawy muzycznej i choreografii Korsarza dokonał legendarny choreograf francuski Marius Petipa na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Dodawał do partytury Adama numery muzyczne innych kompozytorów (Pugni, Oldenburg, Drigo i in.) oraz wzbogacał kolejne wznowienia baletu o nowe sekwencje choreograficzne. Właśnie na jego wersji, przetwarzanej i doskonalonej przez następne pokolenia baletmistrzów i tancerzy, oparł się Manuel Legris, były „danseur étoile” Opery Paryskiej, a obecnie dyrektor Baletu Opery Wiedeńskiej, który w 2016 stworzył tam z powodzeniem własną rekonstrukcję Korsarza. I ta właśnie inscenizacja trafia teraz na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wykonaniu czołowych solistów i zespołu Polskiego Baletu Narodowego.

 

Korsarz to opowieść baletowa rozgrywająca się w dawnym tureckim mieście Adrianopol. Przedstawia przygody charyzmatycznego pirata Konrada zakochanego w pięknej Medorze. Zostaje ona porwana przez handlarza niewolnikami, który sprzedaje ją na targu władczemu Zeid-Paszy. W intrygę wplątany jest także podstępny Birbanto, kompan Konrada, oraz zazdrosna niewolnica Gulnara, która kocha się w Paszy. Balet jest pełen zaskakujących zwrotów akcji, roztańczonych scen widowiskowych i obfituje w liczne popisy solowe. Będzie kolejną atrakcją repertuarową Polskiego Baletu Narodowego skierowaną do widowni w każdym wieku.

Współtwórcami realizatorami warszawskiej premiery Korsarza są: francuski dramaturg Jean-François Vazelle, litewski dyrygent Robertas Šervenikas, znana włoska scenografka Luisa Spinatelli oraz francuska projektantka świateł Marion Hewlett. Pierwszą serię przedstawień zaplanowano w dniach 20-26 marca, a następnie balet powróci do repertuaru dopiero w przyszłym sezonie.

 

Balet w trzech aktach z prologiem i epilogiem

 

Choreografia: Manuel Legris według Mariusa Petipy
Libretto: Manuel Legris i Jean-François Vazelle według George’a  Byrona, Julesa-Henriego Vernoy de Saint-Georges i Josepha Maziliera

Dramaturgia: Jean-François Vazelle

Dyrygent: Robertas Šervenikas

Scenografia i kostiumy: Luisa Spinatelli

 

Światła: Marion Hewlett

Premiera tej inscenizacji: 20.03.2016, Wiener Staatsballett
Premiera polska tej inscenizacji: 20.03.2020, Polski Balet Narodowy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close