Wersja do druku

Udostępnij

29 lutego Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierę słynnego baletu Grek Zorba w choreografii Lorki Massine’a. Muzykę do niego, specjalnie dla Massine’a, skomponował Mikis Theodorakis. Balet Grek Zorba, oparty na wątkach popularnej powieści Nikosa Kazantzakisa, miał swoją spektakularną światową premierą we włoskiej Arena di Verona w 1988 roku. Łódź była drugim miastem, gdzie spektakl został wystawiony – w 1990 roku. Po 30 latach Zorba wraca na deski łódzkiej sceny.

 

– Wierzę w pewnego rodzaju przeznaczenie: po 30 latach i występach na całym świecie wracam tutaj, do miejsca, gdzie tak naprawdę zrodził się ten spektakl. To fascynujące. Pamiętajmy, że i zespół się zmienił, zmieniła się niejako sama technika: balet pod względem technicznym nie był tak zaawansowany 30 lat temu, jak jest teraz – mówi Massine.

 

Postać Zorby – człowieka wolnego i króla życia z powieści Nikosa Kazantzakisa, spopularyzowana na całym świecie filmową kreacją Anthony’ego Quinna, stała się symbolem swobody i bogactwa wewnętrznego, a także symbolem człowieka, który może być dobry i nie boi się taki być. Jego finałowy porywający taniec sirtaki, od czasu ukazania się filmu nazywany po prostu zorbą – jest kwintesencją filozofii życiowej i charakteru tytułowego bohatera, a niezwykle barwna muzyka Mikisa Theodorakisa–Greka z krwi i kości – unosi tancerzy w efektownej „greckiej” choreografii Lorki Massine’a. 

 

Ten balet Massine’a, który miał swoją światową premierę w słynnej Arena di Verona, jest ciągle grany na różnych, nie tylko europejskich scenach; zmienia się, nabiera nowych znaczeń, a jego choreografia rozwija się wraz z wykonującymi ją zespołami baletowymi. Jedynie muzyka pozostaje ta sama: wielobarwna, emocjonalna i dynamiczna.

 

– Myślę, że polska publiczność będzie oczarowana bardziej niż przed laty, kiedy to ostatnio pokazywaliśmy „Zorbę” w Polsce. Jestem Rosjaninem i stwierdzam, że we wszystkich Słowianach jest coś podobnego. Jesteśmy bardziej wrażliwi na emocje, silniej ich doświadczamy, przez co sam proces twórczy i jego efekt jest bardziej poetycki niż u innych nacji – wyznaje choreograf.

 

Grek Zorba

Balet w dwóch aktach

 

muzyka: Mikis Theodorakis

Realizatorzy:

libretto, choreografia i reżyseria: Lorca Massine
dekoracje, kostiumy: Zuzanna Markiewicz
asystent choreografa, przekaz układu choreograficznego: Anna Krzyśków

realizacja światła: Adam Trautz
inspicjenci: Anna Krzemińska, Mariusz Caban

(muzyka z nagrania)

Obsada:

Zorba – Joshua Legge
John – Dominik Senator, Maciej Pletnia, Fabian Michaux
Marina – Laura Korolczuk, Riho Okuno, Alicja Bajorek
Madame Hortense – Alicja Bajorek, Walentyna Batrak, Matylda Molińska
Manolios –  Yuki Itaya, Wiktor Krakowiak-Chu, Witold Biegański

soliści, koryfeje, zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi

 

Streszczenie libretta:

W małej greckiej miejscowości ludzie żyją według zwyczajów zakorzenionych w tradycji i w archaicznych zależnościach rządzących wspólnotą. Niechęć i zazdrość kobiet wzbudza młoda wdowa Marina, która odrzuca zaloty lidera mężczyzn – Manoliosa. Wzbudza to ogólne niezadowolenie. Niespodziewane pojawienie się Amerykanina Johna wywołuje poruszenie. Inność cudzoziemca, reprezentanta zachodniej kultury, jest nie do zaakceptowania przez społeczność. Niechęć i wrogi stosunek rośnie, gdy młody Amerykanin zakochuje się w Marinie, która nie ukrywa swojego zainteresowania przybyszem.

                                                                                                         

Pojawia się także Zorba – człowiek bez granic i barier, włóczęga, podróżnik. Jego nieposkromiony apetyt na życie i optymizm oczarowuje Johna. Wbrew otoczeniu i rzucając wyzwanie losowi, Zorba postanawia zaprzyjaźnić się z młodzieńcem. Wśród mieszkańców jest także osobliwa postać, pozostawiona przez dawnych kochanków, podstarzała subretka – Madame Hortense. Teraz żyje wspomnieniami dawnych romansów i występów w kabarecie, opuszczona i samotna. Spotykając Zorbę widzi w nim uosobienie wszystkich tęsknot, ten zaś, chce – choć na chwilę – dać kobiecie radość i roztacza wizję spełnienia jej marzeń.

 

Miłość Mariny i Johna upokarza Manoliosa. Wzburzona i bezlitosna społeczność przygotowuje zemstę. Wdowa zostaje zabita przez ukamienowanie.   

 

Madame Hortense choruje i umiera. Po rozpaczy Johna przychodzi czas na smutek i przygnębienie Zorby. Zorba i John rozpoczynają taniec. Jest on wyrazem nadziei i wiary w wartość życia oraz przekonania, że mimo przeciwności losu zawsze warto patrzeć w przyszłość. W szalonym tańcu przekazują to przesłanie innym. Duch Dionizosa tańczy razem z nimi.

 

autor libretta: Lorca Massine

(opracowanie Anny Krzyśków)

 

***

Spektakl będzie grany także 1 i 11 marca, 4 i 5 kwietnia oraz 27 maja i 3 czerwca.  

Bilety dostępne na operalodz.com.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close