Od 2 do 9 kwietnia 2022 roku odbędzie się 30. edycja festiwalu Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA 2022. W jego ramach widzowie obejrzą 11 spektakli, którym będą towarzyszyły pokazy filmowe (np. Zabij to i wyjedź z tego miasta), koncerty, spotkania z wybitnymi artystami (Maja Komorowska) oraz wystawy. Widzowie obejrzą m.in. widowiska pt. Anatomie Katarzyny Pastuszak i Natalii Chylińskiej oraz Humanimal w choreografii Natalii Dinges, Magdy Niedzielskiej, Michała Przybyły i Piotra Skalskiego.
O spektaklu pt. Humanimal:
Humanimal – inspiracja spektaklu sięga do zapomnianych już publicznych wystaw, tzw. ludzkich zoo, w których umieszczano przedstawicieli rdzennych ludów, zamieszkałych na terenach kolonii. Ludzkie zoo działały w XIX i XX wieku w USA i Europie. Żywe eksponaty dla odwiedzających były tylko bezimiennymi twarzami, umieszczonymi w zoo dla rozrywki. Uprzednio zostały brutalnie wysiedlone z ojczystej ziemi. Dehumanizacja, która kryje się u podstawy tworzenia ludzkich zoo, to problem wciąż obecny w historii świata. Infrahumanizując, subtelnie ograniczamy człowieczeństwo innych – bezdomnych, narkomanów, żebraków – innych niż my.
Realizatorzy:
Choreografia, wykonanie: Natalia Dinges, Magda Niedzielska, Michał Przybyła, Piotr Skalski
Koncepcja: Magda Niedzielska
Muzyka: Özgür Ede
Światło: Filip Marszałek
Producent: Krakowski Teatr Tańca
Spektakl powstał w ramach projektu rezydencyjnego Krakowskiego Teatru Tańca Rollercoaster. Młodzi kreatorzy wrażeń, zrealizowanego przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
***
O spektaklu pt. Anatomie:
W 1774 roku w Japonii wydano Kaitai Shinsho (解体新書) – nowy podręcznik anatomii opracowany w języku japońskim z inicjatywy Sugity Genpaku. Za tekst źródłowy posłużyła publikacja autorstwa Johanna Adama Kulmusa (pierwotnie wydana po łacinie około 1722 roku w Gdańsku) Tabulae Anatomicae, w tłumaczeniu holenderskim (Ontleedkundige Tafelen). Niemal 300 lat później artystki z Gdańska szukają wielogłosowej anatomii, zaglądają pod powierzchnię, otwierają szczeliny i nasłuchują szmerów, pomruków, wybuchów, osunięć, wibracji. Próbują uchwycić to, co żywe, (nie)nazwane – na styku ludzkiego i nieludzkiego.
Realizatorzy:
Koncept, reżyseria, wykonanie, teksty: Natalia Chylińska, Katarzyna Pastuszak
Reżyseria świateł, wideo i montaż: Piotr Nykowski
Obsługa techniczna: Radek Bach
Czas trwania: 45 minut
Premiera: 12 grudnia 2021, Babylon Tokyo Theatre (Tokio) w ramach Performing Arts Meeting in Yokohama 2021 – Fringe Programme (YPAM Fringe).
Premiera polska: 4 lutego 2022, Instytut im. Jerzego Grotowskiego w ramach projektu Szczeliny
***
O festiwalu:
Festiwal Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA jest organizowany od 1992 roku przez Akademickie Centrum Kultury i Sztuki „Od Nowa” Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. To wydarzenie teatralne, które ukazuje najnowsze i najbardziej interesujące spektakle przygotowane przez polskie teatry niezależne. Jego celem jest prezentacja jak najszerszego spektrum krajowej sceny alternatywnej, a więc teatrów posługujących się różnorodnymi środkami wyrazu i językami, operujących różnorodną poetyką i klimatem spektakli.
Na festiwalu prezentowane są rozliczne formy teatralne. Można zobaczyć teatry tańca i lalek, przedstawienia oparte na literaturze polskiej i światowej, monodramy, a także performanse i spektakle, w których wykorzystywana jest technika multimedialna.
Tradycją festiwalu są odbywające się po spektaklach spotkania i dyskusje z ich twórcami i wykonawcami – to bardzo ważny element festiwalu. Pozwalają na bezpośrednią konfrontację na płaszczyźnie twórca–odbiorca i stanowią doskonałą okazję do poznania intencji twórców, ale również do poznania interpretacji publiczności. Festiwalowi towarzyszą prezentacje filmowe, koncerty, wystawy fotograficzne i warsztaty teatralne.
Podczas festiwalu odbywa się plebiscyt publiczności, która wybiera najlepszy spektakl. Nagrodzony teatr otrzymuje statuetkę i jest zaproszony na kolejną edycję KLAMRY z nowym przedstawieniem.
Pełny program: link
Więcej o informacji o festiwalu: link