Wersja do druku

Udostępnij

Z przyjemnością informujemy, że ukazała się książka Bojany Kunst Artysta w pracy. O pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu (przeł. Pola Sobaś-Mikołajczyk oraz Dominika Gajewska i Joanna Jopek). Wydawcami książki są Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie i Konfrontacje Teatralne/Centrum Kultury w Lublinie.  Jak  we wstępie do wydania polskiego książki pisze Marta Keil, „nie poprawia [ona ] nastroju. Pokazuje pułapki, w jakie współczesną sztukę polityczna wikłają skomplikowane związki z kapitalizmem […] Uwikłania te powodują, że nawet najlepiej wumyślony projekt teatru politycznego może utracić swój krytyczny i emancypacyjny potencjał. Artysta w pracy to książka, która odsłania skalę i zasięg tego zjawiska, wskazując na jego dewastujące dla sfery publicznej i życia artystów konsekwencje. […]. Autorka książki stawia tezę, że przywrócenie sztuce krytycznej wiarygodności nie jest możliwe w oderwaniu od analizy warunków pracy artysty (oraz pozostałych pracowników sztuki: producentów, kuratorów, krytyków, badaczy i wielu innych) – i wskazuje na czekające tutaj pułapki”.

 

Cały wstęp dostępny jest tu: https://fraukeil.wordpress.com/

 

Premiera książki, połączona z wykładem i seminarium Bojany Kunst, odbyła się w Lublinie w ramach XXI Konfrontacji Teatralnych.

 

Rozdział 1. publikacji, zatytułowany Opór sztuki zaangażowanej, dostępny jest online na stronie Konfrontacji Teatralnych:

http://konfrontacje.pl/kontekst/opor-sztuki-zaangazowanej/

 

Książka jest dostępna w księgarni internetowej Instytutu Teatralnego PROSPERO:

www.prospero.e-teatr.pl

 

oraz w księgarni partnerskiej Narodowego Centrum Kultury Szklarnia w Centrum Kultury w Lublinie.

 


O autorce:

 

Bojana Kunst – filozofka, dramaturżka, badaczka sztuk performatywnych. Profesor w Instytucie Teatrologii Stosowanej Uniwersytetu Justusa Liebiga w Gießen, gdzie jest odpowiedzialna za studia drugiego stopnia na kierunku Choreografia i performans. Członkini redakcji magazynu „Maska”, periodyku „Amfiteater” oraz „Performance Research”. Jej eseje opublikowane zostały w wielu czasopismach akademickich oraz wydawnictwach; naucza i wykłada na wielu uniwersytetach w Europie. Jest autorką wielu książek, między innymi, Impossible Body (Maska 1999), Dangerous Connections: Body, Philosophy and Relation to the Artificial (Maska 2004), Processes of Work and Collaboration in Contemporary Performance (red., Ljubljana 2006), Contemporary Performing Arts (Ljubljana 2006, współred. Petra Pogorevc), Performance and Labour (Performance Research 2012, współred. Gabriele Klein), Umetnik na delu (Maska 2012), oraz Artist at Work — Proximity of Art and Capitalism (Zero Books 2015).

 

Boja Kunst także autorką tekstu Obecna nieobecność. Taniec i choreografia w słoweńskim tańcu współczesnym w dwujęzycznym tomie zbiorowym Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny/ European Dance since 1989. Communitas and the Other, wydanym wspólnie przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Routledge (2014).

 

 

Oficjalna strona: www.kunstbody.org

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close