Z przyjemnością informujemy, że nakładem Muzeum Sztuki w Łodzi ukazała się książka Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności pod redakcją Katarzyny Słobody. Na publikację składają się eseje będące pokłosiem wystawy pod tym samym tytułem, która odbyła się w Muzeum Sztuki w Łodzi na przełomie 2016 i 2017 roku oraz konferencji pod tytułem Jak myśli ciało? Cielesno-ruchowe praktyki doby modernizmu (3-4 grudnia 2016), współorganizowanej przez prof. Małgorzatę Leyko z Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego.
Publikację otwiera esej wizualny dokumentujący wystawę (której scenografię opracowała Karolina Fandrejewska) i performanse, które odbyły się w jej ramach, a także przewodnik opisujący artystyczne (czy szerzej: kulturowe), społeczne i polityczne wątki, których dotykała wystawa. Kolejne teksty tomu ukazują globalną (prof. Susan Manning) i lokalną (Hanna Raszewska) trajektorię rozwoju tańca modern, zagadnienia percepcji i recepcji tańca w kontekście praktyk scenicznych Republiki Weimarskiej (dr Kate Elswit), kinestetyczny wymiar relacji nauk przyrodniczych i technologii w początkach XX wieku (prof. Inge Baxmann), cielesne aspekty myślenia, wyznaczające nowe ścieżki rozważań o historii kobiet (prof. Felicia McCarren), społeczne funkcje rytmu w tanecznych praktykach i teoriach modernizmu (dr hab. Wojciech Klimczyk), taniec jako pracę w kontekście politycznym i filozoficznym (prof. Mark Franko), relacje praktyk tańca modern i wczesnych faz ruchów feministycznych (Julia Hoczyk). Tom zamykają teksty dopełniające kluczowe wątki wystawy: tłumaczenie artykułu prof. Nell Andrew, która na przykładzie twórczości Akarovej (belgijskiej tancerki i choreografki) opisuje relacje sztuk wizualnych, tańca, teatru, architektury i muzyki, a także tekst Małgorzaty Jędrzejczyk o relacjach przestrzeni i ruchu ciała w twórczości rzeźbiarskiej i teoretycznej Katarzyny Kobro.
Wystawa, konferencja, a także niniejsza książka stawiają pytania o cielesne i ruchowe doświadczenie nowoczesności w kontekście praktyk artystycznych i społecznych. Oddając książkę w Państwa ręce, mam nadzieję na ożywienie dyskusji na temat kinestetycznych uwarunkowań modernistycznego projektu, a także wpisanie praktyk tanecznych i choreograficznych w szerszy horyzont rozważań na temat sztuki nowoczesnej.
Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności
redakcja: Katarzyna Słoboda
Teksty autorstwa: Nell Andrew, Inge Baxmann, Kate Elswit, Mark Franko, Julia Hoczyk, Małgorzata Jędrzejczyk, Wojciech Klimczyk, Susan Manning, Felicia McCarren, Hanna Raszewska, Katarzyna Słoboda
Z recenzji:
Muzeum Sztuki w Łodzi nie od dziś jest znane nie tylko ze znakomitych i ważnych wystaw, ale też z równie znakomitych i ważnych wydawnictw, coraz śmielej (zgodnie z kierunkiem rozwoju współczesnej kultury) wychodzących poza pole sztuk wizualnych. Jednym z kierunków owego wychodzenia, dziedziną coraz częściej i śmielej obecną w pracach Muzeum, jest taniec. Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności to kolejna po niedawnej publikacji Przyjdźcie, pokażemy wam, co robimy. O improwizacji tańca (Łódź 2013) niezwykle ważna publikacja dowodząca słuszności tego kierunku. Jest ona dopełnieniem wystawy noszącej taki sam tytuł jak książka oraz efektem konferencji Jak myśli ciało? Cielesno-ruchowe praktyki doby modernizmu. (…) Tytuły obu wydarzeń poprzedzających powstanie książki i przez nią dokumentowanych wyznaczają niejako obszar, po którym się w niej poruszamy i wskazują zarazem na dwa główne wytyczone na nim szlaki: choreograficzno-historyczny i filozoficzno-polityczny. W pewnym skrócie można powiedzieć, że pierwszym idziemy za pytaniem: „co poruszało ciała w pierwszej połowie XX wieku?”, podczas gdy na drugim towarzyszy nam fundamentalna kwestia umieszczona w tytule konferencji: „jak myśli ciało?”. Podróż po obu szlakach (często łączących się, czy też biegnących niemal równolegle) jest prawdziwie pasjonującą przygodą, odsłaniającą niespodziewane, pociągające perspektywy.
(…) Książka ta pokazuje jasno i dobitnie, że taniec staje się obszarem nowego sposobu myślenia o przedstawieniach i nowych metod ich badania, z konieczności wychodzących od ciała i myślenia o ciele, a nie od języka. Dla bardzo wielu osób zainteresowanych tańcem jest to pozycja już nie tylko zachęcająca do podejmowania prób poszukiwania nowych metodologii, ale po prostu pokazująca je w działaniu i prezentująca bardzo konkretne rezultaty takich badań. Dla humanistów wciąż pozostających (mimo deklaracji odejścia od logocentryzmu) w polu oddziaływania języka i tekstu jako podstawowych metafor myślowych Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności mogą być budzącą zazdrość, ale i inspirującą lekturą zachęcającą do praktykowania tego, o czym tak frapująco potrafią rozprawiać.
prof. dr hab. Dariusz Kosiński
Książka można już kupić w księgarni Muzeum Sztuki w Łodzi:
http://msl.org.pl/ms/ksiegarnia/poruszone-ciala–choreografie-nowoczesnosci,247.html
O wystawie: