
Projekt graficzny: Tomasz Bersz
Z przyjemnością informujemy, że ukazała się dwujęzyczna publikacja Inne tańce. Zwrot performatywny w polskiej sztuce XXI wieku pod redakcją Agnieszki Sosnowskiej, podsumowująca głośną wystawę jej autorstwa pod tym samym tytułem, jaką można było zobaczyć w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w 2018 roku. Tematem wystawy, prezentującej prace ponad dwudziestu artystów i artystek, twórców tańca, teatru, performansu, muzyki oraz sztuk wizualnych, był rozległy fenomen nowej sztuki w Polsce XXI wieku, określany jako zwrot performatywny.
Książka zawiera dokumentację wystawy oraz towarzyszącego jej programu. Zebrane w niej teksty odzwierciedlają w dużym stopniu transdyscyplinarną strukturę zarówno zjawiska zwrotu performatywnego, jak i samej ekspozycji. Agnieszka Sosnowska wyjaśnia obszernie swoje założenia badawcze i to, w jaki sposób przedstawiła je w formacie wystawy. Joanna Zielińska przywołuje przykłady praktyk artystycznych, w których praca z archiwami i dokumentacją prowadzi do powstania nowych dzieł sztuki. Dorota Sosnowska zastanawia się nad samym faktem archiwizowania i umuzealniania performansu, a także praktyką kuratorską prezentowania go na wystawach, posługując się przykładem wystawy Inne tańce. Antoni Michnik analizuje spotkanie współczesnej sztuki dźwięku ze sztukami performatywnymi. Piotr Morawski w tekście Instytucje są OK przygląda się możliwości przekroczenia instytucjonalności teatru oraz temu, jak praktyki artystyczne wpływają na struktury instytucji. Na koniec Tomasz Plata podsumowuje dyskusje, jakie toczyły się wokół wystawy, zastanawiając się nad koniecznością zmiany słownika pojęć opisujących sztuki performatywne – zarówno w stosunku do współczesnych nam praktyk, jak i retroaktywnie: przepisując historię sztuki i teatru.
Integralną częścią publikacji jest fotograficzno-tekstowa dokumentacja zarówno samej wystawy, jak i towarzyszącego mu programu performatywnego podczas którego można było obejrzeć m.in. spektakle Oli Maciejewskiej, Ramony Nagabczyńskiej, Joanny Leśnierowskiej, Marty Ziółek, Agaty Maszkiewicz, Magdy Ptasznik oraz Izy Szostak. Ponadto można w niej znaleźć informacje i fotografie o rezydencjach performatywnych Sprzężenia zwrotne, realizowanych we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach projektu Kartografie obcości. Podczas rezydencji powstały prace Marii Zimpel, Ani Nowak i Karola Tymińskiego. Twórczość choreografów i choreografek pojawia się także w tekstach wchodzących w skład publikacji.
Spis treści:
Małgorzata Ludwisiak, Co się powtarza, a co się przemieszcza
Agnieszka Sosnowska, Inne tańce, czyli zwrot performatywny po polsku
Dokumentacja wystawy i programu performatywnego
Eseje
Tomasz Plata, Świecki performans
Piotr Morawski, Instytucje są OK
Redakcja: Agnieszka Sosnowska
Teksty: Antoni Michnik, Piotr Morawski, Tomasz Plata, Agnieszka Sosnowska, Dorota Sosnowska, Joanna Zielińska
Projekt graficzny: Tomasz Bersz
Teksty w języku polskim i angielskim
Oprawa miękka z obwolutą, 268 stron
ISBN 978–83–65240–52–1
Warszawa 2019
Wydawca: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Więcej informacji: https://u-jazdowski.pl/program/publikacje/inne-tance
Kup: https://artbookstore.pl/inne-tance