Ukazała się publikacja Masakra. The Book Pawła Sakowicza, będąca teoretycznym rozszerzeniem i rodzajem krytycznego komentarza do jego spektaklu Masakra. Poza wprowadzeniem autorstwa Sakowicza, w pozycji znalazły się też teksty Anki Herbut, która odpowiadała za dramaturgię w spektaklu, Juliet McMains, tancerki-badaczki oraz refleksje występujących w Masakrze performerek: Karoliny Kraczkowskiej, Agnieszki Kryst, Ramony Nagabczyńskiej i Izy Szostak na temat pracy nad spektaklem – wszystkie zarówno po polsku, jak i po angielsku.
Masakra. The Book dostępna jest na pawelsakowicz.com/masakra w zakładce „The Book”, na samym dole strony.
Ze wstępu:
„Ta niewielka publikacja ma być uzupełnieniem problematyki, którą podejmujemy w spektaklu Masakra. Ma być artefaktem po tańcu, który znika chwilę po opuszczeniu sceny. Ma być zachętą do dyskusji nad tematyką przywłaszczeń kulturowych w choreografii. Być może ma też sprowokować pytanie o to, dlaczego malowanie twarzy na czarno wciąż uchodzi na sucho polskim reżyserom i reżyserkom teatralnym. Publikacja może być czytana po obejrzeniu spektaklu albo zupełnie poza jego kontekstem. Oprócz tego tekstu wprowadzającego, znajdują się tu teksty Anki Herbut (która śledzi kradzież tańca w choreografii współczesnej i popkulturze), Juliet McMains (tancerki-badaczki, która sprawdza, czego pożądają biali ludzie w niebiałym tańcu) oraz refleksje czterech performerek Masakry na temat procesu pracy nad spektaklem. W końcu Masakra: The Book ma być też rozszerzeniem praktyki mówienia i pisania o choreografii przez same artystki i samych artystów tańca”.
Projekt dofinansowany z funduszy m. st. Warszawy w ramach stypendium „Mobilni w kulturze”.