
Na zdjęciu: dr hab. Beata Książkiewicz, prof. UMFC. Fot. Robert Frąckowiak / Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
14 października 2023 roku pedagożka, choreografka i wykładowczyni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina prof. dr hab. Beata Książkiewicz obchodzi 65. urodziny.
Urodziła się 14 października 1958 roku.
W 1977 roku ukończyła Państwową Szkołę Baletową, otrzymując dyplom tancerza i rozpoczęła studia w Instytucie Sztuki Teatralnej w Moskwie na Wydziale Pedagogiki i Choreografii Baletu pod kierunkiem profesorów Raisy Struczkowej i Tamary Turczyniny oraz Tamary Tkaczenko. Studia ukończyła w 1981 roku, otrzymując dyplom z wyróżnieniem, w tym roku podejmuje pracę jako pedagog tańca w Państwowej Szkole Baletowej w Poznaniu, w której pracowała jako pedagożka tańca klasycznego, tańca charakterystycznego, tańca historycznego i interpretacji muzyczno-ruchowych do 1997 roku.
W latach 1983–1986 kontynuowała naukę na studiach doktoranckich w Instytucie Sztuki Teatralnej w Moskwie. W 1988 roku obroniła pracę doktorską. Od 1996 roku pracuje jako wykładowca Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina) w Warszawie na kierunku Taniec, specjalność Pedagogika Baletowa. Tam w 2010 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego. Od 2012 roku pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego UMFC.
Na UMFC prowadzi zajęcia z tańca historycznego, metodyki tańca historycznego, tańca charakterystycznego i metodyki tańca charakterystycznego oraz tańca artystycznego z dydaktyką, etap wczesnoszkolny. Jest autorką programów tych przedmiotów.
Jako pedagożka ciągle pragnie poszerzać swoją wiedzę: bierze udział w wielu kursach tańca w kraju i za granicą z takich dziedzin, jak: taniec klasyczny, taniec charakterystyczny (flamenco, hinduski, węgierski, rosyjski), taniec historyczny, afro, jazz, modern. Flamenco uczy się u takich pedagogów jak: Pilar Martinez, José de Udaeta, Imma Lopez, Elias Morales.
By zrealizować swoje wieloletnie marzenia, otworzyła Szkołę Tańca i Baletu „Fouetté” z siedzibą w Poznaniu, która rozpoczęła działalność 10 listopada 1997 roku. Szkoła ta to swoiste laboratorium, gdzie można od podstaw wdrażać nowe metody nauczania w oparciu o własne doświadczenia.
Oprócz działalności dydaktycznej jako dyrektorka szkoły rozwinęła współpracę ze szkołami baletowymi: w Danii, Niemczech, Hiszpanii, USA, Rosji, Meksyku, Peru, Japonii, Wenezueli, we Włoszech i Francji, organizując spektakle i wymiany artystyczne pedagogów i uczniów.
Od lat współpracuje ze szkołą baletową „Kalinka” w Santa Cruz na Teneryfie w Hiszpanii, sprawując opiekę metodyczną. Jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Baletowego „Złote Pointy”, oraz Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego w Szczecinie, podczas którego przyznawany jest tytuł „Najlepszego Absolwenta Szkół Baletowych w Europie i w Polsce”. Prowadziła zajęcia z dziećmi, młodzieżą oraz szkolenia pedagogiczne w wielu krajach, m.in.: w Danii, Niemczech, Hiszpanii, USA, we Włoszech i Francji.
Od 2003 roku jest członkinią International Dance Council (Międzynarodowej Rady Tańca) powołanej przez UNESCO, zrzeszającej najwybitniejszych specjalistów z dziedziny tańca i baletu na świecie.
Jest pomysłodawczynią i współorganizatorką International Young Dancers’ Festival – Międzynarodowego Festiwalu Młodych Tancerzy, co roku organizowanego w innym kraju, którego pierwsza edycja odbyła się w Danii w 2004 roku. Festiwalowi towarzyszy Międzynarodowe Sympozjum na temat propagowania tańca wśród dzieci i młodzieży. Festiwal zrzesza wiele szkół baletowych z całego świata.
Jest twórczynią choreografii wielu spektakli baletowych, takich jak: Figurki z porcelany (muz. G. Bizet), Słowiański Krąg (muz. Kwartet Jorgi), baletów w wersji pełnospektaklowej: Kopciuszek (muz. S. Prokofiew), Dziadek do orzechów (muz. P. Czajkowski), Brzydkie kaczątko (muz. F. Schubert), a także Kalejdoskop polski (muz. collage: F. Chopin, S. Moniuszko, Tolhaje, Marek i Wacek, Kwartet Jorgi), Rzepka (muz. E. Grieg), Noc Świętojańska (muz. F. Chopin, Zespół Polski Marii Pomianowskiej), Na promenadzie XIX-wiecznego parku (muz. Karol Kurpiński) oraz niezliczonych miniatur choreograficznych. Stworzyła choreografię do widowiska Poznańskie opowieści (muz. Waldemar Rychły i Przyjaciele) i wyreżyserowała, cieszące się ogromną popularnością wśród mieszkańców Wielkopolski.
Jest autorką wielu programów nauczania, librett baletowych oraz książki pt. Spektakl baletowy dla dzieci – proces twórczy.
Bibliografia