Wersja do druku

Udostępnij

Dziś w gdańskim Klubie Żak początek festiwalowych prezentacji VI Gdańskiego Festiwalu Tańca „SoundSpaceS”. O godz. 19.00 spektakl przygotowany przez młodych polskich tancerzy (Katarzyna Kania, Daniela Komędera, Piotr Stanek) we współpracy z doświadczonymi artystami chorwackiego zespołu Bad.co. w ramach projektu „rezydencja/premiera” Klubu Żak. Sednem spektaklu jest pytanie – „co to znaczy posiadać?”. Egzystencjalny temat podjęty został przez trójkę tancerzy z humorem i dystansem. Ich mocno zarysowane osobowości taneczne w bardzo ciekawy sposób kontrastują na scenie dając wielobarwny obraz, którego nieodłącznym elementem jest ciągły ruch trójmiejskiego muzyka – Olega Dziewanowskiego. Natomiast o godz. 20.00 wernisaż projektu fotografa od lat dokumentującego żakowskie imprezy, Pawła Wyszomirskiego Zatańcz to Miasto, w którym wzięli udział zwycięscy konkursu „rezydencja/premiera 2014” oraz tancerze Trójmiejskiej Korporacji Tańca. Na zakończenie wieczoru o godz. 20.30 zaplanowano promocję książek Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny pod redakcją Joanny Szymajdy oraz Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą z udziałem Anny Królicy i Joanny Szymajdy.

 

 

O spektaklu Zrabowali mi składaka

 

Katarzyna Kania, Daniela Komędera, Piotr Stanek: „Nie mam nic, ale rządzę swoim czasem. To, co dla Ciebie jest granicą dla mnie jest uosobieniem wolności. Nie wybrałbym życia, gdzie musiałbym udawać. Nie mogę skończyć z uzależnieniem od zabawy. Obudź fantazję i dołącz do mnie. To jest historia jednego dnia. Przed widzem odkrywa się paralelny świat absurdów i nieograniczone możliwości ludzkiej fantazji, która potrafi stworzyć osobną rzeczywistość. Spektakl ma na celu spojrzenie na ludzi bezdomnych z innej perspektywy, jako na ludzi wolnych i niezależnych.”. 

 

Zrabowali mi składaka / Katarzyna Kania, Daniela Komędera, Piotr Stanek / współpraca artystyczna: Alesandra Janeva, Pravdan Devlahović / rezydencja / premiera 2014

koncept, choreografia, wykonanie: Katarzyna Kania, Daniela Komędera, Piotr Stanek / współpraca artystyczna: Alesandra Janeva, Pravdan Devlahović / muzyka: Oleg Dziewanowski / kostiumy: Magdalena Kowalczyk  / premiera 23.02.2014, Klub Żak, realizacja w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca 2014 / 35 min.

 

Katarzyna Kania – studentka piątego roku PWST, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, tancerka w spektaklach Jacka Łumińskiego. Kształciła się również w Kibbutzim Collage of Education w Tel Avivie i VSMU w Bratysławie. Od 2012 roku członkini i współzałożycielka międzynarodowej grupy Little:interference, która otrzymała Złotą Maskę – Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Śląskiego za spektakl Heimsuchung/Nawiedzenie. Spektakle były prezentowane na międzynarodowych festiwalach (Niemcy, Rosja, Węgry).

 

Daniela Komędara – studentka piątego roku PWST, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu; współzałożycielka Little:interference, autorka projektów Speed dates (pokazywany m.in. w Spoleto na festiwalu dei Due Mondi, nagrodzony nagrodą publiczności na festiwalu Na bosaka po trawie), Conductividad oraz Dziewczynka z zapałkami na Tanz Medien Akademie w Weimarze; tancerka w Oratorium z Powstania Warszawskiego w choreografii Macieja Florka oraz spektaklu Storm Piece w ramach Intermedia Performance Group Palindrome w Teatrze Narodowym w Weimarze. Studiowała taniec na AHE w Łodzi. 

 

Piotr Stanek – tancerz zespołu Tańca Ludowego Złocienie, student PWST, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, siedmiokrotny uczestnik Ogólnopolskich Warsztatów Tańca Współczesnego Na Bosaka w Połczynie Zdroju oraz zwycięzca nagrody publiczności w ogólnopolskich eliminacjach konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2013′ tancerz w spektaklu Enclave 4/7 w choreografii Roberto Olivana.

 

WSPÓŁPRACA ARTYSTYCZNA:

Aleksandra Janeva Imfeld (Chorwacja) – stypendystka Jennifer Muller Dance Company w Nowym Jorku oraz Dance web w Wiedniu. Ukończyła szkołę tańca w Zagrzebiu oraz akademie tańca w Brugii i Lier w Belgii. Związana z zespołem BADco z Zagrzebia. Jej pierwszy spektakl – 4, wygrał Grand prix podczas Tendances w Luksemburgu.

 

Pravdan Devlahović (Chorwacja) – jeden z założycieli zespołu BADco z Zagrzebia. Współpracował z takimi choreografami jak Irma Omerzo (MARMOT), Sandra Banić – Naumovski, Selma Banich (OOUR). W latach 1995-1999 kształcił się w zakresie techniki Cunninghama u Kiliny Cremony. Wykłada taniec na Akademii Teatralnej w Zagrzebiu.

 

O książkach:

 

Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny
Zbiór tekstów opisuje rozwój tańca współczesnego w Europie Środkowej i Wschodniej po przemianach ustrojowych  czy wręcz rewolucjach – które miały miejsce w 1989 roku. Państwa Europy Środkowej i byłego bloku wschodniego były istotnymi ośrodkami tańca – szczególnie tańca teatralnego  przez cały wiek dwudziesty. Na skutek rozpadu tradycyjnych struktur instytucjonalnych w ostatniej dekadzie ubiegłego stulecia wyłoniły się w środowiskach tanecznych tych krajów różnorodne postawy estetyczne i ideologiczne. Były to zarówno próby reformy baletu klasycznego, jak i starania o uzyskanie niezależności od wpływów państwa, zaś charakter każdej był wypadkową różnorakich kontekstów i okoliczności specyficznych dla danego państwa. Każdy z prezentowanych w niniejszym zbiorze tekstów poświęcony jest strategiom działania przyjętym przez środowisko taneczne innego kraju. By ułatwić czytelnikowi dokonywanie porównań, rozdziałom nadano podobną formę.

Pokolenie solo
Publikacja Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą to cykl dwudziestu pięciu wywiadów przeprowadzonych z młodymi polskimi choreografami, który układa się w narrację pokoleniową. W kolejnych rozmowach powracają liczne wątki oraz powtarza się podobny cykl formacyjny: nauka pod okiem tych samych nauczycieli – mistrzów jak Henryk Tomaszewski, Jan Fabre, Anna Teresa de Keersmaeker czy Iwony Olszowskiej, Leszka Bzdyla i Witolda Jurewicza, widoczne są także ślady razem organizowanych projektów i warsztatów, kończonych szkół. Z wywiadów wyłania się także obraz oraz specyfika organizacji pracy niezależnych choreografów, nierzadko oparta na strategii równoczesnego działania w kraju i zagranicą, nieustannym byciu w drodze, pomiędzy jednym a drugim projektem. Tymczasowość, nomadyczny tryb życia oraz dążenie do celu i perfekcji wyznaczają im codzienny rytm. Ten zapis spotkań i dyskusji o tańcu tworzy krajobraz polskiej sceny tańca ostatniej dekady, są one także świadectwem zachodzących przemian w choreograficznej praktyce scenicznej. I tak niezaprzeczalnie obok teatru tańca pojawia się mie

 

 

HARMONOGRAM FESTIWALU

 

Organizatorem Gdańskiego Festiwalu Tańca jest Klub Żak, a festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Klub ŻAK / 80-266 Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197

Miejska Instytucja Kultury

tel. /  fax: (+48) 58 344 05 73, 58 345 15 90

biuro@klubzak.com.pl ; www.klubzak.com.pl

 

 Więcej:

www.gdanskifestiwaltanca.pl

www.facebook.com/GdanskiFestiwalTanca

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close