
Fot. Oczajdusza-Michał Wojtarowicz
W imieniu Instytutu Muzyki i Tańca oraz STUDIO teatrgalerii serdecznie zapraszamy do oglądania spektakli, które zostaną pokazane w ramach 40. Sceny Tańca Studio. Będą one udostępnione online na platformie VOD Teatru Studio od 18 do 27 grudnia. Dostęp jest bezpłatny.
W programie jubileuszowej STS znalazły się prace zrealizowane w ramach programu Zamówienia choreograficzne, organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca: Kantor. Burza Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w reżyserii Sławka Krawczyńskiego i choreografii Anny Godowskiej, The Entrance Krakowskiego Teatru Tańca w choreografii Ayrin Ersӧz, 45 Polskiego Teatru Tańca w choreografii Jacka Przybyłowicza, Don Juan Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu w choreografii Roberta Bondary (ten spektakl nie był realizowany w ramach programu Zamówienia choreograficzne) i Mommy Issues Teatru ROZBARK w choreografii Cecilii Moisio.
Każdego dnia udostępnione będą co najmniej dwa spektakle. Większość z nich dostępna będzie do 27 grudnia.
Dodatkowym wydarzeniem, zaplanowanym na 27 grudnia o godzinie 17.00, będzie spotkanie urodzinowe Sceny Tańca Studio. Emisja odbędzie się na platformie VOD STUDIO oraz w mediach społecznościowych Instytutu Muzyki i Tańca oraz STUDIO teatrgalerii. Wezmą w nim udział osoby związane z projektem od początku, ale także te współpracujące przy nim od niedawna.
Główną ideą projektu Scena Tańca Studio, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz STUDIO teatrgalerię, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest wprowadzenie tańca w jego szerokim ujęciu do przestrzeni ściśle teatralnej.
Od początku swojego istnienia Scena Tańca Studio odpowiadała na potrzeby publiczności tanecznej oraz teatralnej, a jej program był przygotowywany przez wielu znakomitych kuratorów. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim pomysłodawców projektu – Jadwigę Majewską i Mikołaja Mikołajczyka – a także Mateusza Szymanówkę, Włodzimierza Kaczkowskiego, Katarzynę Bester, Karolinę Wycisk, Annę Królicę, Adama Kamińskiego, Joannę Chitruszko, Sonię Nieśpiałowską-Owczarek i Ankę Herbut. W trakcie 39 odsłon odbyło się niemal 300 wydarzeń – nie tylko spektakli, ale też pokazów filmowych, warsztatów, dyskusji.
Program:
Kantor. Burza, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
Uwaga! Ten spektakl będzie dostępny w dniach 18-20 grudnia.
Spektakl Kantor. Burza Anny Godowskiej i Sławka Krawczyńskiego to taneczna podróż w głąb świata Tadeusza Kantora. Podróż wynikająca z fascynacji twórczością artysty oraz głębokiej intuicji, że istnieją w niej ciągle żywe źródła nowych artystycznych możliwości.
Trudno się z tym przekonaniem nie zgodzić, zwłaszcza że coraz wyraźniej widać, jak nasza rzeczywistość naznaczona jest doświadczeniem przeszłości i wynikającym z niej gniewem, który pociąga za sobą lęk o przyszłość. W tym kontekście premiera Kantora. Burzy doskonale wpisała się w program Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń (kuratorzy: Paweł Łyskawa, Eryk Makohon), rozpięty pomiędzy wspominanie, bycie tu i teraz a wizję tego, co może nadejść. Dzisiaj kolekcjonujemy to, co jutro stanie się częścią wczoraj.
Trudne przeszłości, niepewne przyszłości – hasło przyświecające aktualnym działaniom Cricoteki w 2020 roku podkreśla główne wyzwanie projektu Kantor. Burza, przed którym stoją jego twórcy oraz biorący w nim udział artyści: przeniesienie idei teatru śmierci do współczesnej praktyki scenicznej. To z kolei prowokuje pytanie o sposób, w jaki wspomniane idee mogą objawić się w dzisiejszej rzeczywistości – oddalonej w czasie od traum XX wieku, zorientowanej na wygodne życie, nastawionej na technologiczny, cyfrowy postęp? Jak może wyglądać przestrzeń tych wzajemnych przenikań?
Czytaj o spektaklu: https://www.taniecpolska.pl/krytyka/761
Reżyseria i choreografia: Anna Godowska, Sławek Krawczyński
Występują: Natalia Dinges, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Paweł Łyskawa, Piotr Skalski, Magdalena Skowron, Bartosz Ostrowski
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
Kuratorzy projektu: Eryk Makohon, Paweł Łyskawa
The Entrance, Krakowski Teatr Tańca
Problem wkraczania Innych w społeczeństwa rezonuje z historią i jest niezmiennie aktualny. The Entrance eksploruje pytanie o tę aktualność, angażując artystów z trzech państw: Polski, Turcji i Niemiec, a więc ukazując spojrzenia na ten sam temat z trzech różnych perspektyw – różnych, bo osadzonych w całkowicie odmiennych kontekstach społecznych, ekonomicznych, gospodarczych, politycznych i kulturowych. W The Entrance twórcy stawiają sobie za cel przeistoczenie humanitarnej troski w artystyczną formę, która rzuci światło na często nie wyrażane jawnie uprzedzenia dotyczące uchodźców.
Wstrzymując się od jakiejkolwiek formy reprezentacji, spektakl skupia się na nadziei, która motywuje do bohaterów podjęcia wyczerpującej i niebezpiecznej podróży, w wielu przypadkach kończącej się tragicznie. Ta ślepa, niczym nieusprawiedliwiona nadzieja jest prawie niemożliwa do wytropienia w wysoko zindustrializowanym i zmodernizowanym życiu Zachodu. Rozumianą w ten sposób nadzieję odnaleźć można jedynie w liminalności tańczących ciał, w ich ogromnym pragnieniu tańca poddającym je ciągłym stanom wejścia i wyjścia z wiodącej choreograficznej struktury. Jak powiedział kiedyś Walter Benjamin – „nadzieja jest nam dana w imię pozbawionych nadziei”.
Czytaj o spektaklu: https://www.taniecpolska.pl/krytyka/677
Choreografia: Ayrin Ersöz
Muzyka: Sergej Maingardt
Wideo: Grzegorz Mart
Występują: Pamela Bosak, Magdalena Skowron, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon, Mateusz Ulczok
45, Polski Teatr Tańca
Jubileuszowy spektakl Polskiego Teatru Tańca 45 ukazuje historię młodych tancerzy, dotykając – w symbolicznym wymiarze – tematu zbiorowości, scalonej pracą zespołową, a także wspólną, świadomą decyzją wyboru sztuki jako sposobu na życie. Twórcy pragną pokazać moment, w którym obecnie znajduje się zespół najstarszego teatru tańca w Polsce. Ideą 45 jest wyjście poza tradycyjną formę korelacji choreografa i kompozytora. Podróż pojawia się jako temat spektaklu – podróż jako znak teatru, jego poszukiwanie, jako kompozycja choreograficzna oraz interaktywne zaproszenie dla widza w przestrzeni site specific.
Czytaj o spektaklu: https://www.taniecpolska.pl/krytyka/644
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Andrzej Konieczny, Kacper Krupa
Reżyser świateł: Carsten Wank
Kostiumograf: Joanna Klimas
Asystent choreografa: Anna Krysiak
Współtworzą i występują: artyści Polskiego Teatru Tańca
Don Juan*, Teatr Wielki im. S. Moniuszki w Poznaniu
Uwodziciel czy ofiara pożądania? Wielbiciel kobiet czy mężczyzna chorobliwie od nich uzależniony? Ideał kochanka czy niespełniony poszukiwacz prawdziwej miłości?
Don Juan – jedna z najbardziej zniewalających postaci kultury zachodniej – domaga się nowej opowieści. Tym razem historia namiętnego kochanka z Sewilli zostanie opowiedziana językiem tańca. Choreograf Robert Bondara, inspirując się dramatem Moliera, zadaje pytanie o przyczynę donżuanizmu. Czy w czasach, kiedy seks przestał być tajemnicą alkowy, dziwią jeszcze zachowania w typie Don Juana? Co jest przyczyną nieposkromionej chęci uwodzenia kobiet?
Baletowa opowieść o namiętności otrzyma szlachetne muzyczne ramy. Usłyszymy kompozycje Johanna Sebastiana Bacha, Christopha Willibalda Glucka i Alessandra Marcella oraz fragmenty poruszającego Concerto grosso Alfreda Schnittkego.
Czytaj o spektaklu: https://www.taniecpolska.pl/krytyka/694
Choreografia i reżyseria: Robert Bondara
Kierownictwo muzyczne: Katarzyna Tomala-Jedynak
Dekoracje i kostiumy: Julia Skrzynecka
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Projekcje: Karolina fender Noińska (www.jajkofilm.com)
*Spektakl nie był realizowany w ramach programu Zamówienia choreograficzne.
Mommy Issues, Teatr ROZBARK
Mommy Issues to pełnowymiarowy spektakl teatralno-taneczny w choreografii Cecilii Moisio, fińsko-holenderskiej choreografki i reżyserki. Oparty jest on na motywie kompleksu Edypa – psychoanalitycznej teorii Zygmunta Freuda, w której pragnienie seksualnego związku z rodzicem przeciwnej płci prowadzi do rywalizacji dziecka z rodzicem tej samej płci. Jest to istotny etap w procesie rozwojowym chłopców oraz, wedle tej teorii, podstawa wszystkich interakcji w ich późniejszym życiu.
W Mommy Issues Moisio porusza tematy takie jak miłość, kłamstwo, współzależność od rodziców i uwalnianie się z więzów przeszłości. Osobiste doświadczenia performerów stają się punktem wyjścia do opowiedzianej historii. Scenę wypełniają pokoje, w których tancerze interpretują różne zachowania, emocje i psychologiczne wzorce wyniesione z domu rodzinnego.
Siedmioro tancerzy Teatru ROZBARK, w tym jedna kobieta i sześciu mężczyzn, interpretuje odmienne zachowania, emocje i psychologiczne wzorce u mężczyzn w ich stosunkach z kobietami. Mężczyźni poszukują komfortu, wyzwalają swoje pożądanie seksualne i projektują swoją frustrację na kobietę, wiecznie poszukując matczynej akceptacji. Jedyna tancerka w zespole reprezentuje różne typy kobiet w ich życiu: matkę, kochankę, siostrę, rywalkę.
W Mommy Issues Moisio bada, jakie są konsekwencje dysfunkcyjnej relacji matka – syn, jak mężczyźni wyrażają bądź ukrywają swoje problemy? Czy mierzą się ze swoimi lękami i przeszłością, czy trzymają wszystko w sobie? Czy można mieć zdrowy związek z kobietą bez projektowania na niego swojej relacji z matką?
Czytaj o spektaklu: https://www.taniecpolska.pl/krytyka/491
Koncepcja, choreografia: Cecilia Moisio,
Kreacja i wykonanie: Angelika Tomasiak, Artur Bieńkowski, Szymon Dobosik, Alexey Torgunakov, Piotr Mateusz Wach, Kamil Bończyk, Kamil Pilarski,
Reżyseria świateł: Paweł Murlik
***
Pełen program wydarzeń będzie dostępny wkrótce na stronie Instytutu Muzyki i Tańca.
Organizatorzy:
Instytut Muzyki i Tańca i STUDIO teatrgaleria
Finansowanie:
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Projekt Scena Tańca Studio realizowany jest od września 2015 roku przez Instytut Muzyki i Tańca oraz STUDIO teatrgalerię, finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Inicjatorami projektu są Jadwiga Majewska i Mikołaj Mikołajczyk.