Wersja do druku

Udostępnij

W lutym 2016 na zaproszenie Fundacji POMPKA w Warszawie gości wybitny tancerz butoh Atsushi Takenouchi. W ramach organizowanego prze Fundację cyklu Japońscy mistrzowie butoh – prezentacje w czwartek 18 lutego o godz. 19.00 w Instytucie Teatralnym w Warszawie (ul. Jazdów 1) premierowo zaprezentowany zostanie solowy spektakl butoh Jedność w wykonaniu Atsushiego Takenouchiego. Muzykę na żywo tworzyć będzie Hiroko Komiya.

 

Po pokazie odbędzie się wystawę fotografii Waldemara Zdrojewskiego RealUnreal. Prezentowane zdjęcia to fotograficzny zapis innego przedstawienia japońskiego artysty, prezentowanego w Warszawie w ubiegłym roku Ziarna emocji.  Na zakończenie pobytu Atsushiego Takenouchiego w Polsce w niedzielę 21 lutego o godz. 18.30 w Kinie Elektronik (ul. Zajączka 9) odbędzie się pokaz filmu Ridden by Nature, będącego efektem dziesięcioletniej współpracy między Kathi von Koerber i artystą. Jest to film o spotkaniu człowieka z naturą w jej najbardziej ekstremalnej postaci. Po raz pierwszy uczestniczymy w tak bezpośrednim dialogu człowieka z przyrodą – doświadczeniu czysto zmysłowym, pozawerbalnym. Projekcja połączona będzie ze spotkaniem z japońskim twórcą. Cykl objęty jest patronatem honorowym Ambasady Japonii.

 

TRAILER

 

Strona filmu: http://riddenbynature.com/

 

O spektaklu

W krótkim tekście napisanym przez artystę jako rodzaj komentarza do spektaklu można przeczytać m.in.:

 

Horyzont topnieje

ziemia i niebo stały się jednym.

Jeden kwiat się rodzi.

 

Jesteśmy jednością.

Góra i morze to jedno.

Wiatr i ogień to jedno.

Dzień i noc to jedno.

Ciemność i światło to jedno.

Życie i śmierć to jedno.

Ty i ja to jedno.

 

Jedna kropla wody, miliony razy zebrana, staje się morzem-matką.

Wszyscy pochodzimy z tej jednej matki.

Matka rodzi kwiaty – to dary życia.

 

Życie i śmierć, ten nieskończony cykl celebracji, z pokolenia na pokolenie, przez miliony lat bez końca tworzy kwiaty.

 

Każdy z nich to dar, a twoje życie to jeden z nich.

 

Taniec to jedna kropla wody,

to jeden czysty kwiat.

 

Tysiące kwiatów spadają z gwiazd, niosąc miłość i łzy duchów poprzednich pokoleń.

 

 

Jedność ducha, ciała i umysłu w tańcu daje widzom możliwość uczestnictwa w bezgranicznej i ponadczasowej podróży do uniwersalnego źródła bytu. W trakcie spektaklu szczupłe ciało artysty emanuje energią udzielającą się widowni, a światło i niezwykła muzyka, przypominająca dźwięki zasłyszane w naturze, dopełniają wrażenie doświadczania żywego obrazu. Umiejętność przełożenia pełnego spektrum ludzkich uczuć  na minimalistyczny, a jednocześnie niezwykle silny w odbiorze język butoh dana jest tylko mistrzom po latach osobistych i głębokich poszukiwań. Atsushi Takenouchi jest jednym z nich.

 

Więcej o filmie

Więcej o wystawie

 

Ponadto w dniach 17 oraz 19-21 lutego Atsushi Takenouchi poprowadzi w warszawie warsztaty Jinen butoh, na które rekrutacja została już zakończona.

Więcej o warsztatach

 

Butoh od lat jest w spektrum zainteresowania fundacji. Organizujemy warsztaty, spektakle, dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wydaliśmy książkę „Świat butoh Kazuo Ohno”. Atsushi Takenouchi jest trzecim artystą zapraszanym w cyklu Japońskich Mistrzów po Yukio Wagurim  i Yoshito Ohno, współautorze książki  – mówi Anita Zdrojewska, organizatorka wydarzeń.

 

Cykl Japońscy mistrzowie butoh – prezentacjeto wyjątkowa okazja dla poszukiwaczy  interesujących zjawisk w kulturze i sztuce. W tym przypadku jest to butoh– kontrkulturowa forma tańca powstała w Japonii pod koniec lat 50. Jej twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010). Jak pisze prof. Dariusz Kosiński, wicedyrektor Instytutu Teatralnego,  butoh to nie tylko i nie tyle specyficzny styl tańca, współczesny gatunek performatywny czy określony typ treningu, ale całościowa postawa, łącząca specyficzny sposób pracy, estetykę, dramaturgię, filozofię. Powstałe przez połączenie tradycji i inspiracji z Wschodu i Zachodu, zarazem wciąż otwarte na inwencje twórców, stanowi swoiste odbicie złożoności współczesnej kultury globalnej, a jednocześnie pozwala na wyjście poza jej ograniczenia.

 

Atsushi Takenouchi dołączył do grupy „Hoppo-Butoh-ha”, na Hokkaido w 1980 roku. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – Takazashiki (1984) – było opracowane przez twórcę butoh Tatsumi Hijikata. Atsushi rozpoczął swą własną drogę „Jinen Butoh” w 1986; stworzył m.in. spektakle solo IttekiGinkan łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył trzyletnią podróż po Japonii, wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u twórcy butoh Kazuo Ohno i jego syna – Yoshito. Od 2002 przebywał głównie w Europie, współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca, „Wypełniony naturą” – realizowany na Alasce i Hawajach film artystyczny o środowisku naturalnym, zdobył nagrodę „Best of the Fest” na Martinique International Film Festival i przeszedł oficjalną selekcję Festiwalu w Wenecji.

 

Hiroko Komiya – obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki – bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Używa zarówno wody i materiałów naturalnych takich jak kamień, bambus, piach, liście, muszle jak dzwonki, bębenki czy perkusję. Od 1996, pod okiem grającego na Tabla – Masahiro Besso, uczyła się gry na „instrumentach perkusyjnych” używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushi Takenouchi. W czasie warsztatów JINEN Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy i aktorów, a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami upośledzonymi w Japonii, Francji, USA czy Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jean C. Dussin (pieśni inuickie, afrykańskie, celtyckie, z kręgu).  

 

Bilety:

50 zł normalne
20 zł ulgowe

Kup on-line na EVENTIM.PL

 

Bilety dostępne w: księgarni PROSPERO

 

Rezerwacja:

bilety@instytut-teatralny.pl

tel. 791 877 377

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close