Wersja do druku

Udostępnij

4 listopada o godz. 18.30 Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie (pl. Teatralny 1) zaprasza na wieczór gościnnych spektakli Białego Teatru Tańca w choreografii Izadory Weiss – Eurydykę w piekle (premiera) i Fedrę. Jak zwykle w pracy Izadory Weiss fundamentalne znaczenie ma dobór muzyki. Jej choreografia jest ściśle związana z emocjami zawartymi w rytmie, melodii i barwie dźwięków. Biały Teatr Tańca należy do tych zespołów, dla których muzyka jest jednym z bohaterów dramatu. Również opowieść o konkretnych losach ludzkich jest dla Izadory Weiss szczególnie ważna, bo sam abstrakcyjny ruch jest dla niej w teatrze środkiem niewystarczającym. Dlatego używa w swoich spektaklach wybitnych dzieł wielkich kompozytorów, bo uważa, że to w nich odnaleźć można humanistyczne przesłanie i wiarę w piękno człowieka.

 

Eurydyka w piekle to najnowszy spektakl autorski Izadory Weiss w wykonaniu Białego Teatru Tańca. Opowiada o zawłaszczaniu wrażliwych i delikatnych osób przez fanatyczne grupy podległe demagogom i ich kłamliwym ideologiom. Artystka nie precyzuje, jakie ideologie chce piętnować. Celowo unika konkretu, chcąc pokazać uniwersalny model przemocy, jaką grupa stosuje wobec opornych jednostek, żeby je sobie całkowicie podporządkować i odebrać im samodzielność sądzenia. Orfeusz, który usiłuje wyprowadzić ukochaną z tego ideologicznego piekła, jest, jak w greckim micie, poetą i marzycielem – wierzy w miłość i w zwycięstwo dobra nad złem.

 

Muzyka: Karol Szymanowski w nagraniu kwartetu Meccore, Dymitr Szostakowicz w nagraniu kwartetu Kronos, Eugene Ysay w wykonaniu Weroniki Weiss (skrzypce)
Libretto, choreografia, scenografia: Izadora Weiss

 

Obsada:

Eurydyka: Ieva Ievina

Orfeusz: Beniamin Citkowski

Persefona: Nadja Simchen

Matka: Orfeusza Marta Barossi

Przyjaciel Matki: Peter Dzubera

Hades: Mateusz Sobczak

Wulkanus: Giuseppe Bencivenga

Aristajos: Joshua Feist

Erynia Łagodna: Maya Triay

Erynia Wściekła: Lena Paetsch

Lira Orfeusza: Weronika Weiss

 

Fedra to opowieść o tragicznej miłości macochy do młodego pasierba. Arcydzieło literatury francuskiej przetworzone przez Izadorę Weiss za pomocą sztuki tańca to przejmujący spektakl o miłości niemożliwej, o poczuciu winy i bezradności wobec namiętności rodzących się w nas z niepojętych źródeł, o kłamstwach i śmierci, która jest jedynym wyjściem z ich przeklętej pułapki. To także wysmakowany estetycznie spektakl o nieubłaganej hierarchii w sztuce i w życiu, która powoduje tyle niesprawiedliwości, ale jednocześnie jest potężną siłą napędową naszego przezwyciężania słabości i lęków.

 

Muzyka: Gustaw Mahler w nagraniu Nowojorskiej Filharmonii pod dyrekcją Leonarda Bernsteina
Libretto: według Racine’a
Choreografia, scenografia, światła: Izadora Weiss
Kostiumy: Hanna Szymczak

 

Obsada:

Fedra: Nadja Simchen

Hipolit: Beniamin Citkowski

Arycja: Lena Paetsch

Enona: Ieva Ievina

Tezeusz: Adam Kozal

Teramenes: Tomasz Nerkowski

Demos: Marta Barossi, Maya Triay, Peter Dzubera, Giuseppe Bencivenga, Joshua Feist, Mateusz Sobczak

 

Biały Teatr Tańca Izadory Weiss powstał jesienią 2016 roku jako kontynuacja działalności Bałtyckiego Teatru Tańca stworzonego i prowadzonego przez osiem lat przez wybitną polską choreografkę. Jej choreografie czerpią z wielu źródeł, w tym z dorobku Jiříego Kyliana, u którego pobierała nauki, i którego uważa za swojego mistrza. Język tańca, jakim się posługuje Izadora Weiss w swoich teatralnych spektaklach opartych przeważnie na wielkiej literaturze, jest oryginalny, stworzony przez nią samą w trakcie wieloletnich poszukiwań wyrażania prawdy o człowieku i jego emocjach.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close