Wersja do druku

Udostępnij

W ramach dwóch ostatnich dni drugiej edycji „Butohpolis. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh”(11-12 sierpnia) Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych” i Teatr Limen Butoh zapraszają na pokazy spektakli (na żywo i online), rozmowę i prezentację książek o butoh, a także wykład online.  Wydarzenia odbędą się w Teatrze Akt w Warszawie – w plenerze oraz budynku (ul. Łaziebna 9). Program tegorocznego festiwalu poświęcony jest różnym formom butoh w Europie.

 

Jak pisze Dyrektorka Artystyczna festiwalu, Sylwia Hanff: „Zaprosiliśmy jedne z najwybitniejszych europejskich tancerek – Yuko Kaseki z Niemiec i SU-EN ze Szwecji. Chcemy prezentować przede wszystkim tzw. nowe butoh – odmienne od klasycznego i poszukujące nowoczesnych środków wyrazu – oraz artystów tworzących na pograniczu butoh i innych sztuk performatywnych, jak Anna Ventura Natsuki – niezwykła artystka pochodząca z Katalonii i mieszkająca we Francji. Prezentujemy także polskich artystów – w tym roku związanych z Teatrem Limen Butoh”.

 

PROGRAM

 

11 sierpnia, wtorek

 

godz. 19.00-19.45

Yuko Kaseki: 9 kroków ku prochom, spektakl na żywo w sali teatralnej

 

godz. 20.00-20.45

Rozmowa na temat tego, czym jest „duch butoh” oraz prezentacja badań nad butoh zebranych w książce Coś zwanego butoh wydanej przez Dance Archive Network. Prowadzenie: Julia Hoczyk.

 

godz. 20.50-22.00

SU-EN Butoh Company Rapture/Upojenie, projekcja wideo w sali teatralnej.

 

 

Butohpolis online: wideo będzie również dostępne online przez 48 godzin od godz. 20.00 11 sierpniado godz. 20.00 13 sierpnia

 

Księga Butoh (wydarzenie towarzyszące)

Koncepcja i opracowanie graficzne: Karolina Bieszczad-Stie

Opracowanie graficzne: Anna Róża Gurowska

Rok produkcji: 2019

Zaproszeni artyści / instytucje: Atsushi Takenouchi, Azumaru, Dai Matsuoka (Sankai Juku), Daisuke Yoshimoto, Ima Tenko, Ken Mai, Mushimaru Fujieda, Saga Kobayashi, Tatsumi Hijikata Archives, Yumiko Yoshioka.

 

Księgę będzie można obejrzeć podczas obu wieczorów butoh w Teatrze Akt 11-12 sierpnia.

 

WSTĘP WOLNY

UWAGA! Liczba miejsc na sali bardzo ograniczona – organizatorzy dbają o bezpieczeństwo widzów.

 

 

Opisy wydarzeń:

 

Yuko Kaseki: 9 kroków ku prochom

 

Taniec inspirowany kusozu (graficznym przedstawieniem dziewięciu etapów rozkładu zwłok).

Kusozu, często przedstawiany w sztuce buddyjskiej jako ciało kobiety, odsłania skłaniający do kontemplacji obraz przemijającej egzystencji.  W dziewięciu warstwach wewnętrznej i zewnętrznej przemiany performans odkrywa fizyczną metamorfozę ciała i kości, wody i wapnia, powietrza i prochu.

Kot ma dziewięć żyć, potem zamienia się w proch.

Przeznaczeniem prochu jest nowy kot. 

9 kroków ku prochom to seria performansów wyróżniająca się innym podejściem i sposobem prezentacji. 

9 kroków ku prochom #4 to spektakl złożony z multiplikacji tańca strukturalnego i muzyki improwizowanej. Performans przechodzi nieustanną transformację dzięki synergii ruchu i dźwięku.

 

Performans jest pełen energii, a kiedy Kaseki przyjmuje zniekształconą pozę, niepokoi. Christopher Shea/ „Exberliner”

 

Reżyseria, choreografia, kostium, taniec: Yuko Kaseki

Muzyka: Kauhisa Uchihashi

Reżyseria świateł: Teo Vlad

 

Yuko Kaseki – tancerka, choreografka i nauczycielka butoh, mieszkająca w Berlinie od 1995 roku. Studiowała taniec butoh i sztukę performance w HBK Braunschweig u Anzu Furukawy. Tańczyła w swoim zespole Dance Butter Tokio i Verwandlungsamt w latach 1989-2000. W 1995 roku Yuko Kaseki i Marc Ates założyli zespół taneczny cokaseki. Brała udział w różnych międzynarodowych projektach z wykonawcami, muzykami i artystami wizualnymi w Europie, Japonii, Tajwanie, Korei, Malezji, Tajlandii, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Chile, Urugwaju, Argentynie, Australii, Rosji, Indiach, Burkina Faso i USA. Jej prace są nagromadzeniem poetyckich i żywych obrazów, które zawierają ducha butoh. Nieustannie poszukuje, a jej artystyczna droga zaprowadziła ją do współpracy z artystami różnych sztuk. Brała udział w rezydencja artystycznych w ośrodkach na całym świecie.

http://www.cokaseki.com

 

SU-EN Butoh Company: Rupture/Upojenie

 

pieśń tworzenia

bezwstydna

emanująca z kręgosłupa

dziko rodzi się suka

zhańbiona

tryskająca życiem

 

kocha sercem lwicy

gryzie duszą węża

wygłodniała

płonie

wyje

śpiewając pieśń upojenia

 

Choreografia: SU-EN

Taniec: SU-EN, Marie Gavois, Gabriel Bohm Calles, Anders Friberg, Jonas Klinkenberg, Heiko Klandt, Helena Kantinkoski, Anna Bergsten, Maria Lundström

Muzyka i wykonanie na żywo: Aki Onda

Działania sceniczne: Junichi Kakizaki

Reżyseria świateł: Johan Söderberg

Scenografia:  SU-EN

Kostiumy, fryzury i body art SU-EN

Fotografie: Gunnar H Stening

Premiera: 2011, Dansens Hus, Stockholm, Sweden

Produkcja:  Mon no Kai/SU-EN Butoh Company

 

SU-EN jest dyrektorką artystyczną SU-EN Butoh Company, choreografką, tancerką i artystką butoh. Zespół powstał w Tokio w 1992 roku pod superwizją Tomoe Shizune & Hakutobo, w którym choreografką była Yoko Ashikawa. Od 1994 roku ma siedzibę w Szwecji i występuje na całym świecie. SU-EN posiada również licencję nattori tradycyjnego japońskiego tańca z Yoh Izumo School of Jiutamai.

 

Od 1997 SU-EN Butoh Company ma swoją siedzibę w starej wiejskiej szkole Haglund Skola,  godzinę drogi na północ od Sztokholmu, w środku lasu. SU-EN zajmuje się szeroko pojętą sztuką: sztuką performance, wideo, projektami wizualnymi, pracą z głosem i tańcem. Od 2013 roku SU-EN jest kuratorką K.R.O.P.P – platformy tańca współczesnego i sztuki performance.

 

SU-EN otrzymała wiele stypendiów i nagród: honorowe odznaczenie Miasta Uppsala, 10-letni grant na działania twórcze od Szwedzkiego Komitetu Grantów Artystycznych, tytuł Honorowego Artysty Uppsali. W 2011 roku SU-EN otrzymał nagrodę Uchimura w Japonii. www.suenbutohcompany.net

 

Czym jest duch butoh? – to temat rozmowy, podczas której zostanie zaprezentowana również książka Something Called Butoh [Coś zwanego butoh], opublikowanej niedawno w Japonii jako raport z ogólnoświatowych badań nad butoh przeprowadzonych przez Dance Archive Network w latach 2017-2019 przy wsparciu Arts Council Tokyo. Książka prezentuje różnorodne wypowiedzi z punktu widzenia praktykujących butoh na całym świecie na temat „czegoś, co nazywa się butoh”.

Więcej o książce http://www.kazuoohnodancestudio.com/english/product/p20015.html

Rozmowę poprowadzi: Julia Hoczyk

 

Julia Hoczyk – teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka. Teksty krytyczne publikowała m.in. w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „Opcjach”, „Dwutygodniku.com” i na portalu nowytaniec.pl. W latach 2005–2010 była redaktorką „Sceny” – periodyku poświęconego kulturze i edukacji teatralnej, w latach 2008–2011 – sieciowego miesięcznika „Kultura Enter”, a od 2011 – portalu taniecPOLSKA.pl (inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca), poświęconego informacji, promocji, dokumentacji tańca artystycznego w Polsce, a także wspierającego dyskurs krytyczny na temat tej dziedziny sztuki. Zajmuje się problematyką ciała, cielesności i gender (płci kulturowej) w polskim i światowym tańcu współczesnym. Prowadzi gościnne wykłady o tańcu współczesnym i butō. Współpracowała z Akademią Teatralną, gdzie w latach 2010-2015 prowadziła zajęcia poświęcone analizie teatru tańca i tańca współczesnego. Pracuje w Instytucie Muzyki i Tańca.

 

Księga butoh (wydarzenie towarzyszące)

Koncepcja i opracowanie graficzne: Karolina Bieszczad-Stie

opracowanie graficzne: Anna Róża Gurowska

Rok produkcji: 2019

Zaproszeni artyści / instytucje: Atsushi Takenouchi, Azumaru, Dai Matsuoka (Sankai Juku), Daisuke Yoshimoto, Ima Tenko, Ken Mai, Mushimaru Fujieda, Saga Kobayashi, Tatsumi Hijikata Archives, Yumiko Yoshioka

 

Dla wielu tancerzy butoh to coś więcej niż forma tańca. Czasami jest to koncept, szersza forma sztuki lub pewien sposób myślenia o życiu, śmierci i świecie. Nie ma jednego sposobu zrozumienia butoh. Księga butoh to album, który „tłumaczy” ruch ciała na obiekt fizyczny. Do udziału w projekcie Karolina Bieszczad-Stie zaprosiła kilku najwybitniejszych japońskich tancerzy. Dostali oni przestrzeń papieru o formacie A3, aby wypełnić ją czymś, co dla nich jestbutoh. Poszczególne strony przybrały kształt kolaży kostiumów, zapisów tańca, rysunków, znalezionych przedmiotów… Część stron została stworzona samodzielnie przez tancerzy, część przy współpracy z Karoliną i polską artystką Anną Różą Gurowską. Wszystkie strony zostały następnie zebrane i oprawione przez włoskiego szewca w Oslo, tworząc Księgę butoh. Celem tego interdyscyplinarnego projektu jest powrót do źródeł butoh w niekonwencjonalny sposób.

 

Więcej informacji: https://www.butoh-encounters.com/2019-be-thinking-practice

 

*

 

12 sierpnia, środa

 

 

 

godz. 19.00-20.00, plener

 

Teatr Limen Butoh i goście: Miejsca niemożliwe

Część 1: Nocny lot, Marek Kowalski & Robert Jędrzejewski (wiolonczela)

Część 2: Miejsca niemożliwe,Sylwia Hanff & Marzena Brzezińska.

Część 3: Noc, która płonie dzień, Grupa Laboratorium Kultury Czynnej. Opieka artystyczna: Sylwia Hanff i Roman Woźniak. Asystentka: Marzena Brzezińska. Muzyka: India Czajkowska. Performerzy: Agata Sokół, Agnieszka Jaglarska, Beata Tyrcha, Łukasz Kamiński, Magdalena Jakubów, Magdalena Krawczyk, Maja Radecka

 

godz. 20.15-20.55, sala teatralna

Anna Ventura Natsuki: Kesseki [Nieobecność]: projekcja wideo w sali oraz online w ramach programu Butohpolis online.

 

godz. 21.00-21.50, sala teatralna

Wykład SU-EN Body and the World – wideo w języku angielskim 

 

Księga Butoh (wydarzenie towarzyszące)

Koncepcja i opracowanie graficzne: Karolina Bieszczad-Stie

Opracowanie graficzne: Anna Róża Gurowska

Rok produkcji: 2019

Zaproszeni artyści / instytucje: Atsushi Takenouchi, Azumaru, Dai Matsuoka (Sankai Juku), Daisuke Yoshimoto, Ima Tenko, Ken Mai, Mushimaru Fujieda, Saga Kobayashi, Tatsumi Hijikata Archives, Yumiko Yoshioka.

 

Księgę będzie można obejrzeć podczas obu wieczorów butoh w Teatrze Akt 11-12 sierpnia.

 

WSTĘP WOLNY

UWAGA! Liczba miejsc na sali bardzo ograniczona – organizatorzy dbają o bezpieczeństwo widzów.

Opisy wydarzeń:

 

Teatr Limen Butoh i goście: Miejsca niemożliwe

 

Część 1: Nocny lot, Marek Kowalski & Robert Jędrzejewski (wiolonczela)

 

Nocny lot  to działanie zainspirowane opowiadaniem Saint-Exupéry’ego:

Leci się ku gwiazdom, które migną w szczelinie chmur, a potem nie można już się zniżyć i pozostaje na się tam na zawsze.

 

Wznosić się będzie duet lotniczy w składzie Marek Kowalski i Robert Jędrzejewski.

 

Marek Kowalski – aktor teatru fizycznego, współtwórca Teatru Akt.  Uczestniczył w wielu treningach różnych technik pracy z ciałem. Przez ponad 20 lat swojej drogi zawodowej wystąpił w kilkudziesięciu spektaklach teatru ruchu. Tańczy butoh i współtworzy Ogrody opuściły swoje drzewa oraz Zmierzch opuszczonych miast Teatru Limen Butoh. Animator wydarzeń artystycznych w Warszawie i na Mazowszu.

 

Robert Jędrzejewski – artysta intuitywny i multimedialny, wiolonczelista, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, doktorant Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Inicjator konferencji NOWY SENS MUZYKI. Ma na koncie liczne prezentacje i kooperacje artystyczne w kraju, a także w Europie, USA, Kanadzie i Singapurze.

 

Część 2: Miejsca niemożliwe, Sylwia Hanff & Marzena Brzezińska

 

Koncepcja, reżyseria i wykonanie: Sylwia Hanff & Marzena Brzezińska, Muzyka: Pierre Boeswillwald. Performans jest ostatnią częścią projektu Beksiński_Butoh inspirowanego malarstwem Zdzisława Beksińskiego.

 

„Interpretację tego, czym są »miejsca niemożliwe« chcemy pozostawić widzom. Nas interesuje przede wszystkim to, czym jest spotkanie ze sobą i z drugą osobą w miejscu niemożliwym. Poszukujemy Nieba w miejscach niemożliwych. Nawet jeśli są mroczne jak surrealistyczne przestrzenie obrazów Beksińskiego”.

 

Sylwia Hanff i Marzena Brzezińska

 

Sylwia Hanff magister filozofii UW,pionierka i jedna z najbardziej rozpoznawalnych tancerek butoh w Polsce, choreografka, reżyserka. Od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła ponad 20 autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Dyrektorka Artystyczna Butohpolis. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh.  Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Marzena Brzezińska – tańczy od 1994 roku. Ukończyła Kurs Choreografii Scenicznej pod kierownictwem Iwony Olszowskiej (Kraków 2015) oraz Kurs Choreografii Eksperymentalnej Choreografia w Centrum, organizowany przez Fundację Burdąg i Centrum w Ruchu. Tańczyła w wielu zespołach oraz współtworzyła „Sztab Twórczy” – projekt, którego byłam pomysłodawczynią. Z Teatrem Limen Butoh współpracuje od 3 lat.

 

 

Część 3: Noc, która płonie dzień

 

Grupa Laboratorium Kultury Czynnej. Opieka artystyczna: Sylwia Hanff i Roman Woźniak. Asystentka: Marzena Brzezińska. Muzyka: India Czajkowska. Performerzy: Agata Sokół, Agnieszka Jaglarska, Beata Tyrcha, Łukasz Kamiński, Magdalena Jakubów, Magdalena Krawczyk, Maja Radecka

 

Performans powstał w ramach projektu Nie wie,  kim był Grotowski. Laboratorium kultury czynnej.  Istotą projektu był moderowany proces twórczy, podczas którego uczestnicy poszukiwali własnych form w języku współczesnych sztuk performatywnych. Motywem, wokół którego toczyły się artystyczne działania, było ’11. Przykazanie – Nie bądź obojętny_a”…

 

Warszawski Teatr Limen Butoh prowadzony przez Sylwię Hanff istnieje od 2002 roku. Dotychczas zrealizował ponad 20 spektakli i projektów oraz wiele etiud i improwizacji prezentowanych w Polsce i za granicą. TL pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z artystami różnych dziedzin sztuki.

www.limenbutoh.net

 

Anna Ventura Natsuki Kesseki [Nieobecność]

Anna Ventura Natsuki – hiszpańska artystka mieszkająca we Francji. Po zdobyciu wykształcenia w dziedzinie tańca i scenografii w Teatro del Teatre w Barcelonie i The Place w Londynie, artystka przeprowadziła się do Francji, gdzie w 1991 roku założyła L’Universelle Ilustracja Danse Compagnie. W swoich spektaklach łączy techniki audiowizualne, filmowe i multimedialne z ruchem na przecięciu tańca współczesnego, flamenco i butoh. Jej dzieła prezentowane są we Francji i na wielu wydarzeniach międzynarodowych.

Współpracowała z Carlottą Ikedą i Ko Murobushim w Ariadone – jednym z najsłynniejszych zespołów butoh, mającym siedzibę we Francji. Od 2016 roku kieruje projektem FPOCI dziedzictwa choreograficznego twórczości Carlotty Ikedy i stworzył LPAM –
Laboratorium Praktyk Artystycznych w Mutacji w La Bisbal d’Ampurda w hiszpańskiej Kataloniiroku.

 

http://anna.ventura.free.fr

 

Wykład SU-EN w języku angielskim: Body and the World

 

W swoim wykładzie/choreografii SU-EN zaprezentuje wizję artystyczną zespołu SU-EN Butoh Company. Artystka przedstawi także swój rodowód artystyczny w kontekście genealogii butoh oraz metody twórczej (SU-EN Butoh Method). Prezentacja zostanie uzupełnina materiałem zdjęciowym i fragmentami rejestracji spektakli, dzięki czemu widzowie będą mogli posmakować tego, czym jest wszechświat SU-EN Butoh Company.

 

Cały program Festiwalu Butohpolis 5-12 sierpnia:

https://www.facebook.com/events/631684664110072

 

***

 

 

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Akademia Umiejętności Społecznych, Teatr Limen Butoh

 

Partnerzy: Teatr Akt, Fort Mokotów, Schodki, Pół na Pół

 

Patroni medialni: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, ButohSfera, Fundacja Performa

 

Wsparcie medialne: portal taniecPOLSKA.pl

 

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close