
Warszawa / Centralna Scena Tańca: Spektakl taneczno-multimedialny "Chronovision Glance Dance" - chor. Stefano Silvino. Plakat: materiały promocyjne organizatora
26 października (czwartek) w Mazowieckim Instytucie Kultury odbędą się dwa wydarzenia w ramach Centralnej Sceny Tańca, edycja IV. O godzinie 18.00 będzie mieć miejsce panel ekspercki poświęcony działaniom włączającym w obszarze sztuki tańca. Natomiast o godzinie 19.00 zaprezentowany zostanie eksperymentalny spektakl z pogranicza tańca, technologii i nowych mediów Chronovision Glance Dance w wykonaniu Barbary Bujakowskiej, Grzegorza Kaliszuka oraz Marcina Janusa. Organizatorem wydarzeń jest Fundacja Artystyczna PERFORM i Mazowiecki Instytut Kultury.
Centralna Scena Tańca – Krytyka i teoria tańca, IV edycja 2023
26 października (czw.), godz. 18.00
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
Potencjał sztuki włączającej w aspekcie artystycznym i odbiorczym
panel ekspercki: Marta Seredyńska, Justyna Wielgus, Madi Rostkowska
Dostępność oferty kulturalnej dla różnych grup odbiorców stała się tematem popularnym w związku z ustawą, która obowiązuje organizatorów wydarzeń od 2019 roku. Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest istotne zarówno w kontekście budowania publiczności, tworzenia inkluzywnej i atrakcyjnej oferty kulturalnej, jak i otwierania się na działania artystyczne o różnorodnym potencjale.
Jaka jest więc dziś sztuka, którą nazywamy włączającą? Do kogo jest adresowana? Kto ją tworzy? Na te pytania postarają się odpowiedzieć uczestniczki panelu, poruszając zarówno kwestie ogólnej organizacji działań inkluzywnych oraz opierając się na konkretnych przykładach projektów i programów. Ekspertki porozmawiają także o potencjale sztuk performatywnych w temacie inkluzywności. Omówione zostaną narzędzia, pozwalające na włączanie grup i osób ze szczególnymi potrzebami, nie tylko do odbioru, ale także do tworzenia sztuki.
CST – Krytyka i Teoria Tańca
Cykl rozmów poświęcony budowaniu dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na niniejszy dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi/gościnami na tematy związane ze sztuką tańca skupiające się na kontekstach społecznych, kulturowych, politycznych.
Biografie ekspertek:
Marta Seredyńska – absolwentka kierunków: wiedza o teatrze oraz media interaktywne na UAM w Poznaniu, a także polityki społecznej na UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, internetowym magazynem Teatralia, portalem taniecPOLSKA.pl, magazynem „Taniec” i kwartalnikiem „Nietakt”. Koordynatorka różnorodnych projektów taneczno-artystycznych m.in. Tanecznych Konfrontacji Europejskich Zawirowania. Prezeska Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kuratorka konferencji naukowej Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku, organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktorka publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Członkini Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Od 2022 roku kuratorka działu „Krytyka i teoria tańca” w ramach Centralnej Sceny Tańca. W 2022 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Justyna Wielgus – reżyserka, performerka, choreografka, kuratorka, wiceprezeska Zarządu Fundacji Teatr 21. Od 2013 roku współtworzy Teatr 21 oraz Centrum Sztuki Włączającej/Teatr 21. Wraz z aktorami Teatru 21 prowadzi wykłady poświęcone teatrowi stosowanemu na studiach podyplomowych Pedagogika Teatru w IKP UW. Autorka ruchu scenicznego do licznych przedstawień.
Madi Rostkowska – migająca choreografka, pedagożka tańca współczesnego, performerka, użytkowniczka polskiego języka migowego. Działa głównie w obszarze badania związków między polskim językiem migowym a teatrem. Pomysłodawczyni Projektu Migawki, który łączy świat ciszy i dźwięku w opowieściach. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku choreografia. Instruktorka w projektach Lato w teatrze i Erasmus+. Prowadzi zajęcia taneczne i teatralne dla wszystkich grup wiekowych.
projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja IV
kuratorka: Marta Seredyńska
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: m. st. Warszawa
Potencjał sztuki włączającej w aspekcie artystycznym i odbiorczym - panel ekspercki Centralnej Sceny Tańca. Plakat: materiały promocyjne organizatora
Centralna Scena Tańca: Scena | Taniec i Nowe Media
26 października (czw.), godz. 19.00
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
Chronovision Glance Dance – spektakl taneczno-multimedialny
Występują: Barbara Bujakowska, Grzegorz Kaliszuk, Marcin Janus
W ramach działu programowego CST-Scena, pod hasłem „Taniec i Nowe Media” prezentowane są innowacyjne projekty, w których taniec łączy się z interaktywnymi rozwiązaniami technologicznymi, umożliwiającymi oddziaływanie ruchu na przestrzeń dźwiękową lub wizualną. Realizacja tego bloku jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie projektami multimedialnymi ze strony publiczności oraz potrzebą zaznaczenia obecności tego typu transmedialnych spektakli w przestrzeni tańca, improwizacji oraz technik pokrewnych.
projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja IV
dział: CST-Scena: Taniec i Nowe Media
kuratorka: Katarzyna Stefanowicz
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: m. st. Warszawa
bilety dostępne online lub w kasie Mazowieckiego Instytutu Kultury