
Fot. materiały organizatorów.
Niemiecka choreografka Christina Ciupke, we współpracy z dramaturgiem Igorem Dobriciciem, w dniach 4 a 6 października (godz. 14.00-17.00) zaprasza widzów do obserwowania pracy tancerki podczas kilkugodzinnych prób To dance. W dostępnej dla widzów przestrzeni Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie performerka będzie budować choreografię opartą na Water Motor autorstwa legendy tańca współczesnego Trishy Brown. Wstęp jest bezpłatny.
Projekt realizowany jest w ramach Performing Europe 2020. Sezon 1.
Od artystów:
Nasze zainteresowanie tradycyjnym, odziedziczonym z przeszłości „oprzyrządowaniem” tanecznego występu wiąże się z dążeniem do ponownego rozważenia kwestii przyszłości tańca.
W ciągu ostatnich czterech lat, w następujących po sobie stopniowo etapach, przebadaliśmy na nowo różnorodne komponenty, bez których taniec, rozumiany jako wydarzenie o charakterze teatralnym, nie mógłby funkcjonować. Jedynym aspektem który nie został ujęty w naszych badaniach jest akt performatywny – czyli sam taniec. Obecnie znajdujemy się na etapie powracania do pojęcia ciała w tańcu, wyobrażając je sobie w odosobnieniu, jako swoisty „obiekt choreograficzny”.
Zaproszenie do Warszawy i okazja do umieszczenia owego obiektu w muzeum, czyli miejscu, gdzie przeszłość jest jednocześnie uwieczniania i przekraczana, stwarza nam możliwość do zaprezentowania naszego projektu w zupełnie nowym i rozległym kontekście. Jeśli bowiem istnieje ścieżka łącząca pamięć z utopią, bez wątpienia biegnie ona poprzez ciało w tańcu.
Christina Ciupke to performerka i choreografka z Berlina, która rozwija projekty we współpracy z artystami zajmującymi się tańcem, jak i innymi dziedzinami sztuki. Dodychczas współpracowała z choreografami Nikiem Haffnerem i Martem Kangro, autorką filmów Lucy Cash, artystą wizualnym Larsem ø Rambergiem, kompozytorem Borisem Hauf oraz dramaturgiem Igorem Igor Dobriciciem. W latach 2003-2004, Christina Ciupke występowała gościnnie w Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM) w Karlsruhe. W 2003 roku zdobyła tytuł magistra choreografii w Amsterdam School of the Arts. W swojej pracy bada obszary, w których bliskość i dystans, poczucie czasu i bycia razem wśród publiczności i wykonawców są nieustannie negocjowane.
Igor Dobričić studiował dramaturgię na wydziale sztuk dramatycznych Akademii Sztuk Pieknych w Belgradzie. W latach 2000-2004 uczestniczył w programie Master of Theatre w Amsterdamie (Des Arts). Jest wykładowcą w Amsterdam School for New Dance (SNDO), a od 2009 roku również pracownikiem naukowym Amsterdam School of the Arts, gdzie pracuje nad długoterminowym projektem badawczym Table Talks. Od 2014 roku uczestniczy gościnnie w programie rezydencyjnym dla artystów-choreografów K3 w Hamburgu jako dramaturg. Dobričić współpracuje jako dramaturg i doradca artystyczny z wieloma choreografami, w tym m.in. Nicole Beutler, Alma Söderberg, Keren Levi oraz Meg Stuart.
koncepcja: Christina Ciupke i Igor Dobričić
wykonanie: Christina Ciupke
produkcja: Ciało/Umysł Foundation, Barbara Greiner
Więcej informacji o spektaklu: http://2017.cialoumysl.pl/pl/pages/48-to-dance-christina-ciupke-niemcy