Wersja do druku

Udostępnij

6 listopada w Teatrze Wielkim w Warszawie rozpoczynają się V Dni Sztuki Tańca, organizowane przez Polski Balet Narodowy. Podczas wtorkowej konferencji prasowej dyrektor artystyczny PBN, Krzysztof Pastor i choreograf Robert Bondara podkreślali wagę współpracy polsko-litewskiej, której efektem będą prezentacje Litewskiego Baletu Narodowego, w tymspektakl Čiurlionis w choreografii Bondary.Praca ta była wyzwaniem dla wileńskich tancerzy, zadomowionych w formie klasycznej. Stało się to dla artystów okazją do otwarcia się na nowe sposoby budowania roli i kontaktu z reżyserem oraz przedefiniowanie swojego podejścia do tańca współczesnego. Kontynuacją tej współpracy będą grudniowe pokazy wieczoru Echa czasu Polskiego Baletu Narodowego w Wilnie. Patronat nad tymi wydarzeniami objęli prezydenci Polski i Litwy. Natomiast prezentacjana warszawskim festiwalu Święta wiosnyKieleckiego Teatru Tańca w choreografii Angelina Preljocaja wpisuje się w tradycję pokazów The Rite of Springpodczas III Dni Sztuki Tańca – dwa lata temu odbył się pokaz Das FrühlingsopferOfiara wiosny w choreografii Piny Bausch.

Na początek przeglądu prezentacja przedstawienia Plateau Effect słynnego szewdzkiego zespołu Cullberg Ballet. W swojej najnowszej choreografii Jefta van Dinther łączy choreografię, światła, dźwięk i oprawę plastyczną, by rzucić wyzwanie publiczności. Taniec wPlateau Effectobrazuje społeczeństwo w ciągłym, niezakorzenionym ruchu, pędzące poprzez różnorodne krajobrazy. Komunikacja, transport, budowa i osiedlanie składają się na tę choreografię i scalają poszczególne tańce, próbując stworzyć coś więcej niż byłaby w stanie osiągnąć jednostka. Za pomocą ciał i głosu, dźwięku, światła oraz materiału owa siła atakuje publiczność jak fala, cofa się i uderza ponownie. TytułPlateau Effectodnosi się do stanu stałego rozwoju i produktywności, które po pewnym czasie osiągają stabilizację – mówi Jefta van Dinther o swojej nowej kompozycji choreograficznej.

Jefta van Dinther – tancerz i choreograf urodzony w 1980 roku. Jego kariera związana jest głównie ze Sztokholmem i Berlinem. Dorastał w Szwecji, a później przeniósł się do Holandii, gdzie w 2003 roku uzyskał dyplom Amsterdam School of the Arts. Występuje zarówno solo, jak i we współpracy z innymi artystami. Dzieli się także swoimi metodami pracy oraz doświadczeniem nauczając choreografii. Wraz z Frédéricem Giesem sprawuje funkcję dyrektora kreatywnego studiów choreograficznych na poziomie magisterskim w sztokholmskiej Wyższej Szkole Sztuki Cyrkowej i Tańca (Dans och Cirkushögskolan). Prapremiera jego najnowszego dzieła Plateau Effect dla Cullberg Ballet odbyła się w lipcu 2013 roku.

Cullberg Ballet – zespół założyła w 1967 roku Birgit Cullberg, legendarna postać szwedzkiego i europejskiego baletu. Przez wiele lat tworzył w nim także jej syn, słynny choreograf Mats Ek. Formację od początku wyróżniały wybitne osobowości sceniczne tancerzy oraz ich umiejętności techniczne. Zespół występował na całym świecie przyczyniając się do popularyzacji szwedzkiej kultury. Ze swoimi spektaklami tańca współczesnego dociera także do rodzimej widowni organizując regularne turnée po Szwecji. Cullberg Ballet współpracował z wieloma krajowymi i zagranicznymi choreografami. Realizuje także projekty wybiegające poza sale tradycyjnego teatru oraz współpracuje ze szkołami tańca. Do zespołu należy dziś 16 tancerzy, niemal każdy innej narodowości. Cullberg Ballet jest częścią Szwedzkiego Teatru Narodowego – Riksteatern.

Strona Cullberg Ballet

Program V Dni Sztuki Tańca

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close