Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 5-7 października 2018 TR Warszawa i Teatr Dada von Bzdülöw zapraszają na trzydniowy przegląd spektakli gdańskiego teatru, odbywający się pod hasłem „DADAIDA”. Jeden z najważniejszych polskich zespołów tańca współczesnego, założony przez choreografa i reżysera Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę Katarzynę Chmielewską, obchodził niedawno jubileusz 25-lecia działalności artystycznej. W ramach na scenie TR Warszawa/ATM Studio Teatr Dada von Bzdülöw pokaże swoje produkcje z ostatnich sezonów: INTRO ze specjalnym udziałem punkowego zespołu „Nagrobki” (5-6 października), który w TR Warszawa zagra na żywo ścieżkę muzyczną przedstawienia oraz wieczór solowych przedstawień twórców teatru: Strategię Leszka Bzdyla i Why Don’t Like You Sadness Katarzyny Chmielewskiej (7 października). Udział zespołu Nagrobki w pokazach spektaklu INTRO jest możliwy dzięki współpracy TR Warszawa z Avant Art Festival – imprezą prezentującą na muzycznej scenie Warszawy najnowsze nurty w muzyce eksperymentalnej i awangardowej.

 

INTRO to przewrotny, pełen błyskotliwego humoru spektakl o drzemiących w głowach Polaków stereotypach na temat „obcych”. Jego bohaterami są uchodźcy, szukający w Polsce schronienia: pochodząca z Chorwacji Zorana (Katarzyna Chmielewska), Czeczen Kerina (Piotr Stanek), Nazira z Iranu (Katarzyna Ustowska) i Żyd Mordechaj (Leszek Bzdyl). Aby otrzymać azyl, muszą nauczyć się polskich zwyczajów i zdać specyficzny egzamin z polskości. W serii wirtuozerskich solówek i energetycznych układów tanecznych Teatr Dada von Bzdülöw obnaża absurd narodowych lęków i paranoi. Wspiera go w tym grająca na żywo punkowa kapela „Nagrobki”, uprawiająca autorski gatunek nerkopolo. Ich muzyka to wypadkowa zimnej fali i noisu, a przekaz tekstowy to miks black metalu i kreskówek ze Scoobie Doo w roli głównej.

 

Od twórców przedstawienia: Spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. Teatr Dada von Bzdülöw, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu INTRO Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki.

 

 

reżyseria: Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska

choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek

muzyka na żywo, scenografia, wideo: Nagrobki (Maciek Salamon, Adam Witkowski)

kostiumy: Katarzyna Piątek

reżyseria świateł: Michał Kołodziej

produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk,

przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

czas trwania: 1 godzina

 

Udział zespołu „Nagrobki” w pokazach spektaklu INTRO jest możliwy dzięki współpracy TR Warszawa z Avant Art Festival – imprezą prezentującą na muzycznej scenie Warszawy najnowsze nurty w muzyce eksperymentalnej i awangardowej.

 

O spektaklu Why Don’t You Like Sadness?

 

Drugi z solowych spektakli Teatru Dada von Bzdülöw, którego premiera odbyła się w roku 2016 w Teatrze Wybrzeże. Why Don’t You Like Sadness? to zainspirowana twórczością Orhana Pamuka teatralna podróż przez labirynt emocji, którą artystka przyrównuje do przechodzenia z pokoju do pokoju. Jakie uczucia odkryjemy w każdym z nich? O melancholii, uważnym przyglądaniu się sobie i łapaniu dystansu Chmielewska opowie ruchem. Na scenie Chmielewskiej towarzyszy Radek Duda, który na żywo dopełnia jej taniec muzyką, zmieniającą emocjonalne zabarwienie.

 

Katarzyna Chmielewska o spektakluSpektakl jest subtelną podróżą przez labirynt stanów emocjonalnych, którą można porównać do przechodzenia z pokoju do pokoju. Każdy z tych pokoi nasycony jest innym odcieniem i bywa, że wchodząc do jakiegoś z nich odkrywamy nie po raz pierwszy, że jest nam cholernie smutno. Otulamy się tym smutkiem jak kołderką i nie śpieszymy się by spod niej wyjść. Ta melancholia wywołuje spowolnienie, dzięki któremu możemy z uwagą przyjrzeć się wszystkiemu, a przeżywając ten stan jednocześnie staramy się złapać do niego dystans by móc z nową energią otworzyć kolejne drzwi.

 

koncept i wykonanie: Katarzyna Chmielewska

współpraca artystyczna: Anna Steller

muzyka na żywo: Radek Duda

światła: Michał Kołodziej

premiera: 22 lipca 2016

czas trwania spektaklu: 50 minut bez przerwy

produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

 

 

O spektaklu Strategia (mimowolna reaktywacja):

 

One-man show o próbie przetrwania w ciężkich czasach. Jasiu, bohater Strategii, we śnie jest w roku 2018, kiedy się budzi, zauważa, że ciągle tkwi w orwellowskim roku 1984. Koło historii PAŃSTWA NA PE znowu utknęło w swoim piekielnym punkcie. Co zrobiliśmy z naszym buntem, nadzieją na wolność, nieustępliwością wobec zła? Może nasz bunt był pozorny, może nadzieję wypaliliśmy z gandzią, a nieustępliwość utopili w postmodernistycznym relatywizmie?

 

Pracę nad solowym przedstawieniem Strategia o człowieku, zagubionym w metaforycznej polskiej rzeczywistości, Leszek Bzdyl rozpoczął jeszcze w roku 2003. Rok 2005 i zmiana polityczna w Polsce radykalnie zmieniły wydźwięk spektaklu. Twórca zdecydował się wycofać go z repertuaru, aby uwolnić się od konieczności opowiadania się po jednej ze stron politycznego konfliktu. Ale w 2016 roku, kiedy do polskiego życia publicznego wróciła Historia, a z nią podziały i retoryka bieli-czerni, reżyser powrócił do Strategii.

 

Leszek Bzdyl o spektaklu: Zastanawiałem się, czy nie zaryzykować, czy nie wznowić tego spektaklu. Mój bohater byłby już pięćdziesięcioletnim mężczyzną, a jego przemieszczanie się z teraz, które jest snem, w przeszłość, która jest przebudzeniem, byłoby jeszcze dotkliwsze. Koniec końców, podejmuję ryzyko ponownego wejścia do tej samej rzeki. Muszę sprawdzi, czy STRATEGIA, ten one-men-show o próbie przetrwania w ciężkich czasach, spotka się z widownią, podobnie, jak bohater STRATEGII, zagubioną w PAŃSTWIE NA PE?

 

scenariusz, reżyseria i wykonanie: Leszek Bzdyl

muzyka: Blurt

teksty piosenek: Lech Janerka

reżyseria świateł: Michał Kołodziej

 

 

 

***

 

Bilety w przedsprzedaży: 25 zł (do 6 października)
Bilety w dniu spektaklu: 35 zł

 

W ramach festiwalu Avant Art w TR Warszawa również na początku października na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8 zabrzmi alternatywna muzyka z Polski i Stanów Zjednoczonych. Zagrają: Rob Mazurek, amerykański kompozytor i kornecista, jeden z najważniejszych muzyków świata, oraz Lotto, gdański zespół muzyczny, którego płyta Elite Feline zwyciężyła w rankingu „Gazety Wyborczej” na Płytę Roku 2016.

 

Więcej informacji: http://trwarszawa.pl/

O Avant Art Festival: http://avantart.pl/

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close