Wersja do druku

Udostępnij

W piątek, 6 lipca 2018 roku o godzinie 19.00 Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format Zero, Warszawskie Muzeum Tańca oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zapraszają na spektakl Druga strona na podstawie elementów stylu tanecznego Poli Nireńskiej. Przedstawienie odbędzie się na terenie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (ul. Anielewicza 6, Warszawa). Spektakl został przygotowany przez zespół choreografów w składzie: Marta Zawadzka, Marta Kosieradzka i Artur Grabarczyk, pracujących pod kierunkiem Iwony Wojnickiej. Widzowie zobaczą tancerzy, biorących udział w projekcie Szkoła Tańca Modern im. Poli Nireńskiej.

 

Wstęp jest wolny – wejściówki do odbioru przed spektaklem w kasach Muzeum.

 

Reżyserię przestrzenną wydarzenia zaprojektował Roman Woźniak. Muzykę do spektaklu stworzył Michał Talma-Sutt na podstawie swoich kompozycji utrzymanych w konwencji modernizmu. Wokalna adaptacja pieśni w języku jidysz została skomponowana przez Indię Czajkowską.

Choreografia spektaklu powstała na podstawie materiałów źródłowych, dotyczących prac Poli Nireńskiej. Dostępne wyłącznie w języku niemieckim i angielskim opracowania dotyczą jej biografii tanecznej, na którą składają się sekwencje inspirowane ćwiczeniami niemieckich pionierów tańca modern; recenzje choreografii Nireńskiej, pochodzące z prasy amerykańskiej oraz krótkie rejestracje filmowe jej późnych prac. Barwa emocjonalna pracy inspirowana jest wywiadem, jakiego Nireńska udzieliła w ostatnim okresie swojego życia. Choreograficzna praca w architekturze wnętrza Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odnosi się do treści tanecznych bohaterki, ale inspiracji dostarczyła barwna historia życia oraz – jej dramatyczne tło historyczne. Zespół projektu zogniskował swoje zainteresowania wokół zasad modernizmu zarówno w tańcu, choreografii, sztukach plastycznych, jak i w muzyce. Dyskusja nad stylem modernistycznym w kontekście prac Nireńskiej okazała się niezwykle nośna dla treści spektaklu. Rezultat tych dyskusji, który obejrzą widzowie, to dialog pomiędzy tancerzami, ich ruchem, przestrzenią Muzeum POLIN oraz dźwiękiem i muzyką. 

 

Pola Nireńska

Dziewiętnastoletnia Pola Nirensztajn wyjechała z Warszawy do Drezna w 1929 roku, aby podjąć naukę w szkole Mary Wigman. Nie mówiła po niemiecku i nie umiała tańczyć. W trakcie edukacji, w 1931 roku wygrała Międzynarodowy Konkurs Tańca Artystycznego w Warszawie. Szkołę ukończyła z wyróżnieniem jako członkini prestiżowego zespołu Mary Wigman, z którym odbyła tournée po Europie i Stanach Zjednoczonych. Po powrocie z Nowego Jorku, gdy Hitler doszedł do władzy, wraz z wieloma innymi tancerkami żydowskiego pochodzenia musiała odejść z pracy. Powróciła do rodzinnej Warszawy i rozpoczęła współpracę ze Szkołą Rytmiki i Plastyki Janiny Mieczyńskiej. W 1934 roku wygrała konkurs choreograficzny w Wiedniu, który otworzył jej drzwi do kariery europejskiej – otrzymała stypendium u Rosalii Chladek, dostała pracę w operze we Florencji. W 1935 roku podjęła decyzję o wyjeździe, ucieczce przed wojną do Londynu. Tam mieszkała i tańczyła do 1949 roku, dając głównie recitale polskich tańców ludowych dla wojska. Wtedy dostała zaproszenie do Stanów Zjednoczonych. Pomimo bogatego doświadczenia tanecznego i licznych rekomendacji, nie sprostała wymaganiom krytyków amerykańskich. Według oceny większości zachowanych tekstów jej prace nie prezentowały przełomowych jakości, porównywalnych z dorobkiem Doris Humphrey czy Marty Graham. Nie mogąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom głównego nurtu choreograficznego, przeprowadziła się do Waszyngtonu, aby poświęcić się karierze dydaktycznej. Ta konieczność okazała się jednak świetnym wyborem, ponieważ założona przez nią szkoła stała się inkubatorem całego ruchu tanecznego w Waszyngtonie, co zaowocowało setkami studentów, tancerzy oraz badaczy tańca a także – kilkoma wydziałami tańca na lokalnych uniwersytetach. Nireńska przeszła do historii jako mentorka wielu znakomitych postaci, zarówno tancerzy, jak i badaczy tańca.  

 

Kierownictwo artystyczne: Iwona Wojnicka
Choreografia: Iwona Wojnicka, Marta Kosieradzka, Marta Zawadzka, Artur Grabarczyk
Taniec: tancerze Szkoły Tańca Modern im. Poli Nireńskiej
Kompozytor: Michał Talma-Sutt
Śpiew: India Czajkowska
Reżyseria przestrzeni: Roman Woźniak
Reżyseria dźwięku: Rafał Smoliński
Kierownictwo produkcji: Joanna Stasina

 

Taniec: Agata Biela, Katarzyna Firlej, Kinga Gintowtce, Julia Jóźwiak, Amanda Nabiałczyk, Sylwia Marciniuk, Aleksandra Kostrzewa, Sandra Kula

 

***

Warszawskie Muzeum Tańca to projekt odnoszący się do dorobku warszawskich tancerzy z okresu międzywojennego, angażujący tworzących w Warszawie tancerzy, choreografów, muzyków i artystów wizualnych. Artyści zachęcają mieszkańców stolicy do odkrywania Warszawy przez pryzmat tańca. Dodatkowo, w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości stawiają pytania o wolność twórczą kiedyś i obecnie. Zaplanowane działania to autorskie prace taneczne współczesnych artystów, które powstały w oparciu o rekonstrukcje prac i metod choreograficznych twórców z okresu 1918-1939, także w kontekście ich biografii oraz specyfiki tamtych czasów. Taniec – od kilku lat coraz bardziej popularny w każdej grupie wiekowej i społecznej – stanie się tutaj medium do przyjrzenia się historii Warszawy po odzyskaniu niepodległości, roli historii w sztuce oraz sztuki w historii, a także do refleksji nad tym jak teraz – dziesiątki lat później – tworzy się i żyje w stolicy, co zostało z blasku XX-lecia międzywojennego, co nas dziś łączy z „tamtą” Warszawą. Wszelkie zebrane i stworzone w ramach projektu materiały znajdą się na stronie internetowej Muzeum.

 

 

Projekt jest współfinansowany przez Biuro Kultury m.st. Warszawy.

 

Zakochaj się w Warszawie - logo finansowanie (miniaturka)Stowarzyszenie i kolektyw artystyczny FORMAT ZERO logo (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close