Wersja do druku

Udostępnij

 

Na inaugurację cyklu Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii Nowy Teatr i kuratorki cyklu – Maria Stokłosa, Magdalena Ptasznik i Eleonora Zdebiak – zapraszają do udziału w dwóch wydarzeniach. W środę i czwartek, 18 i 19 maja o godz. 20.00 odbędzie się pokaz performansu Magdaleny Ptasznik surfing. Natomiast 19 maja od godz. 18.00 wydarzenie specjalne – MAPA. MAPA – spotkanie, przestrzeń dla rozmowy, której gospodarzami będą wybrani eksperci w dziedzinie choreografii. MAPA wprowadza w ruch myśli wokół pojęć aktywizmu tańca i dziedziny choreografii. Organizatorzy zapraszają do foyer teatru, gdzie przy każdym z piętnastu stolików usiądzie ekspert: artysta, kurator czy teoretyk zajmujący się choreografią. W ciągu półtorej godziny odbędzie się sześć piętnastominutowych rund – rozmów ekspertów z gośćmi spotkania. Uczestnik otrzymuje mapę, na której wyznacza swoją trasę spotkań z wybranymi ekspertami. Dokonuje wyboru, czy chce zadać pytanie ekspertowi, czy usłyszeć jej/jego propozycję tematu. Tematy rozmów ekspertów to ich indywidualne odniesienia się do problematyki cyklu. MAPA oferuje możliwość odbycia indywidualnej podróży po samodzielnie wyznaczonym szlaku w krajobrazie choreografii.

 
Zapisy odbywać się będą w dniu wydarzenia od godziny 17.30 do 18.00. Początek pierwszej rundy o godzinie 18.15.

 

O spektaklu surfing:

Choreografia, w której performerka wprowadza w przestrzeń wydarzenia obiekty, wchodząc z nimi w fizyczne interakcje, negocjując wydarzający się ruch i nieustannie zmieniające się krajobrazy. surfing aktywuje materię, skupiając się na jej powierzchni, w kontakcie z nią szuka doświadczania. Uwagę kieruje ku temu, co na wierzchu, co widoczne i dostępne. Prowokuje zderzenia powierzchni, tarcia, zarysowania, obserwuje kierunki w przestrzeni, odległości, zmieniającą się dynamikę i różnice energetyczne akcji, w których powierzchnie spotykają się.


surfing
to laboratorium, w którym podmiotowość działań podlega rozproszeniu. To performans sieci aktywacji – fizyczna akcja ciała wprawia obiekty w ruch, a ich (re)akcje inicjują i transformują kolejne akcje. To rytuał uwalniania obiektów, a lepiej ujmując – rytuał rozluźniania naszego sposobu ich postrzegania. W szerszej perspektywie to propozycja postrzegania rzeczywistości, dodania nowych artykulacji do doświadczenia środowiska i czasu.

 

Choreografia, performance: Magdalena Ptasznik
Dramaturgia, współpraca konceptualna: Eleonora Zdebiak
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Przy wsparciu: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury
Research do performansu zrealizowany został w ramach programu rezydencyjnego NRW Tanzrecherche 2013 w Bielefeld, w Niemczech.

 

Logo Art Stations Foundation (miniaturka)

 

Bilety (normalny/ulgowy): 30/20/15 zł

 

***

 

MAPA

Uczestnik otrzymuje mapę, na której wyznacza swoją trasę spotkań z wybranymi ekspertami. Dokonuje wyboru, czy chce zadać pytanie ekspertowi, czy usłyszeć jej/jego propozycję tematu. Tematy rozmów ekspertów to ich indywidualne odniesienia się do problematyki cyklu. MAPA oferuje możliwość odbycia indywidualnej podróży po samodzielnie wyznaczonym szlaku w krajobrazie choreografii.

 

Wśród ekspertów znajdą się m.in:

Alex Baczyński-Jenkins, Anna Nowicka, Edyta Kozak, Izabela Chlewińska, Joanna Leśnierowska, Joanna Szymajda, Magdalena Zamorska, Małgorzata Wdowik, Marta Keil, Natalia Sielewicz, Ramona Nagabczyńska, Renata Piotrowska,Weronika Pelczyńska, Ilona Trybuła, Wojtek Ziemilski.

 

Bilet na 1 rundę: 2 zł. Maksymalna liczba rund: 6. Liczba miejsc ograniczona.

 

***

 

Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii

 

Od kuratorek:

Mówiąc o choreografii, w kontekście zaproszonych spektakli, odnosimy się do pojęcia aktywizmu – stanowiska głoszącego pierwszeństwo aktywności i zmiany przed trwałością i stałością. Aktywizm nie odnosi się tutaj do społecznego, politycznego zaangażowania poprzez podejmowanie konkretnej tematyki. Mamy na myśli postawę skupioną na prowokowaniu ruchu i wprowadzaniu w ruch. Choreografia, którą chcemy prezentować, przyjmuje jako warunek zmienność i niestabilność. Nie poddaje się jednej konwencji teatralnej, poszukuje i proponuje sposoby ucieleśniania podążające za logiką konsekwentnych dociekań. Dąży do poszerzania granic form tworzących znaczenia. Prowokuje i aktywuje odmienne sposoby postrzegania i doświadczania ruchu, a przez to ciała, przestrzeni, czasu, przedmiotu i ich korelacji. Proponujemy przeniesienie uwagi z tego, co ruch w tańcu może reprezentować, oznaczać, na to jak to robi – jak się formuje i manifestuje, jak ulega zmianie i jak zmienia. Zadajemy pytanie, czym taniec może być i jaką siłę performatywną posiadać. Zastanawiamy się jakie są obecnie możliwe pola funkcjonowania choreografii.

 

Kuratorki: Maria Stokłosa/Magdalena Ptasznik/Eleonora Zdebiak.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close