Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 6-7 lipca w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie odbędzie się konferencja Kontakt improwizacja w Polsce – Konferencja Performatywna, organizowana przez Fundację Artystyczną PERFORM. W jej programie znalazły się m.in. wystąpienia zaproszonych artystów – wśród nich Melissa Monteros, Wojciech Mochniej czy Witold Jurewicz – mające formę wykładów połączonych z prezentacją materiałów filmowych oraz elementów praktycznych. Każdy z nich zakończy się rozmową z uczestnikami. Organizatorzy przewidzieli także otwartą przestrzeń prezentacji w formule Pecha Kucha (trwających 6 min. 40 sek., liczących 20 slajdów) dla wszystkich artystów i pedagogów, którzy chcieliby podzielić się swoim doświadczeniem pracy z kontakt improwizacją*. Chętnych do wzięcia udziału w wydarzeniu (w tym także autorów tekstów dotyczących tańca w Polsce, zwłaszcza techniki, której poświęcona jest konferencja) już dziś zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami i zgłaszania swoich propozycji.

 

O konferencji:

To pierwsza konferencja poświęcona polskiej kontakt improwizacji. Jej głównym celem jest stworzenie przestrzeni dzielenia się wiedzą i praktyką, a także – dzięki ukazaniu roli, jaką ta technika odegrała w twórczości i kształtowaniu się metod polskich tancerzy, choreografów i pedagogów – wyłonienie nowych perspektyw w badaniu polskiego tańca.

 

Technika, w której osoby pozostające w fizycznym kontakcie swobodnie improwizują, będąca wynikiem badań nad ruchem zainicjowanych w 1972 roku przez amerykańskiego tancerza i improwizatora Steve’a Paxtona, jest obecna w polskim tańcu współczesnym od początku lat 90. Miała ona znaczący wpływ na taniec i – szerzej – praktyki performatywne poprzez zerwanie z wertykalną i frontalną postawą wykonawcy, skupienie się na fizycznych właściwościach ruchu oraz wpisany w jej praktykowanie aspekt społeczny, uważność i otwartość na drugą osobę, na to, co nieoczekiwane. Technika ta nie wyklucza osób o alternatywnej motoryce, jest praktykowana na całym świecie przez tancerzy i amatorów o różnym stopniu doświadczenia w pracy z ruchem. Kontakt improwizacja, będąca ważną, a jednocześnie najbardziej społeczną, inkluzywną i relacyjną spośród technik tańca współczesnego stanowi doskonałą płaszczyznę do spotkania widzów i artystów.

 

Zaproszeni artyści:

Sebastian Flegiel, Witold Jurewicz, Melissa Monteros i Wojciech Mochniej, Iwona Olszowska, Jacek Owczarek, Michał Ratajski, Agnieszka Rybak i Jakub Gontarski, Paulina Święcańska, Rafał Urbacki, Filip Wencki i inni.

 

Program konferencji:

Konferencję otworzą wystąpienia rekonstruujące rozwój kontakt improwizacji na tle rozwoju tańca współczesnego w Polsce. Historię techniki – od pierwszych źródłowych warsztatów, poprzez pojawienie się kolektywów i festiwali, po dzień dzisiejszy – zreferuje Sonia Nieśpiałowska-Owczarek. O swoich pionierskich działaniach na polu improwizacji tańca w Polsce opowiedzą prof. Melissa Monteros i Wojciech Mochniej z Uniwersytetu w Calgary. O obecności kontakt improwizacji w pracy z tancerzami i w programach nauczania powie Witold Jurewicz. Dwa wykłady będą poświęcone festiwalom: International Contact Improvisation Dance Festival Warsaw Flow i FRU, Polskiemu Festiwalowi Kontakt Improwizacji w Łodzi.

 

Zaproszeni artyści wygłoszą wykłady połączone z prezentacją materiałów filmowych oraz elementów praktycznych, które zakończą się rozmową z uczestnikami. Każdy prelegent ukaże nieco inny aspekt swojej pracy z kontakt improwizacją, m.in. w treningu, choreografii, reżyserii ruchu, projektach społecznych, pracy terapeutycznej, w edukacji, szkolnictwie artystycznym czy w kontekście sieci międzynarodowych festiwali. Otwierając nabór na wykłady performatywne dla praktyków, organizatorzy w ramach konferencji starają się zarysować możliwie pełny obraz polskiej praktyki kontakt improwizacji. Stawiają przy tym pytanie: jak z jednej strony wpływa ona na polską scenę tańca, i jak – z drugiej – łączy się z międzynarodowym obiegiem praktyk.

 

Każdy z bloków zakończony będzie panelem dyskusyjnym z udziałem publiczności i artystów. Pierwszy dzień konferencji zakończy się otwartym jamem, w którym czynny udział będą mogli wziąć uczestnicy konferencji i widzowie. Na koniec drugiego dnia przewidziany został otwarty dla publiczności wykład performatywny Falling After Paxton Iwony Olszowskiej, z udziałem zaproszonych przez nią artystów, na temat praw fizyki i istoty kontakt improwizacji.

 

Ramowy harmonogram konferencji:

 

Dzień pierwszy – sobota, 6 lipca 2019 roku

10.00 – 14.30 wykłady o historii kontakt improwizacji w Polsce, dyskusje panelowe

16.00 – 18.00 wykłady performatywne w formule Pecha Kucha, dyskusja panelowa

19.30 wprowadzenie do otwartego jamu kontakt improwizacji

20.00 otwarty jam z muzyką na żywo

 

Dzień drugi – niedziela, 7 lipca 2019 roku

10.00 – 13.45 wykłady, pokazy pracy i lekcje otwarte, dyskusja panelowa

15.00 – 18.00 wykłady, pokazy pracy i lekcje otwarte, dyskusja panelowa

19.30 Iwona Olszowska i goście, Falling After Paxton – wykład performatywny

20.00 oficjalne otwarcie festiwalu Warsaw Flow 10

 

Miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2

 

Zgłoszenia na konferencję:

 

1. Praktycy CI (Contact Improvisation) w Polsce – formuła Pecha Kucha

Przez to wydarzenie organizatorzy pragną dać możliwość zaprezentowania się artystom i pedagogom, którzy praktykują kontakt improwizację w swoich działaniach artystycznych, edukacyjnych i społecznych i chcą podzielić się swoim doświadczeniem podczas trwania konferencji. Forma prezentacji to tzw. Pecha Kucha, czyli prezentacja trwająca 6 min. 40 sek. i licząca 20 slajdów, lub inna forma mieszcząca się w takim wymiarze czasowym.

 

Zgłoszenia propozycji prezentacji przyjmowane są do 27 maja 2019 roku przez wypełnienie ankiety dostępnej online. Spośród zgłoszeń organizatorzy wybiorą 6-8 prezentacji. Wyniki naboru zostaną przesłane do autorów do 15 czerwca 2019 roku. Autorzy otrzymają wynagrodzenie za udział w konferencji.

 

2. Uczestnicy konferencji 

Konferencja jest bezpłatna dla uczestników (prelekcje, warsztaty, wykłady performatywne). Obowiązują zapisy. 

Termin zapisów: do 15 czerwca 2019 roku poprzez formularz dostępny online

  

3. Autorzy tekstów

Organizatorzy zapraszają do nadsyłania abstraktów niepublikowanych wcześniej tekstów teoretycznych i metodologicznych, dotyczących kontakt improwizacji i tańca w Polsce. Czekają na teksty, które zarysują szerszy kontekst dla wypowiedzi praktyków lub ukażą wybrane zagadnienia w sposób przekrojowy.

 

Abstrakty i biogramy (o objętościach maks. 1000 znaków ze spacjami) można przesyłać do 15 lipca 2019 roku na adres: soniaowczarek@gmail.com. Wyniki naboru zostaną przesłane do autorów 22 lipca 2019 roku. Dla autorów przewidziane jest honorarium za publikację tekstu w książce.

 

Publikacja Wpływ techniki kontakt improwizacji na taniec współczesny w Polsce, zawierająca teksty źródłowe i opracowane materiały z konferencji, ukaże się jesienią 2019 roku, w ramach Programu Wydawniczego Instytutu Muzyki i Tańca. Książka będzie zawierała niepublikowane zdjęcia z archiwów artystów. Szczegółowe ustalenia dotyczące publikacji będą wynikiem dyskusji w ramach konferencji, dlatego chętnych organizatorzy zapraszają do udziału we wszystkich wydarzeniach konferencyjnych.

 

Kuratorki konferencji:

Sonia Nieśpiałowska-Owczarek i Paulina Święcańska

 

Organizator:

Fundacja Artystyczna PERFORM

 

Partnerzy:

Mazowiecki Instytut Kultury

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

 

Więcej informacji: www.perform.org.pl  oraz na FB

Kontakt: info@perform.org.pl

 

* pisownia zgodna z treścią przygotowaną przez Organizatora  

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close