Wersja do druku

Udostępnij

Od niedzieli 4 listopada do 22 listopada w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbywać się będzie kolejna odsłona IV Dni Sztuki Tańca, które zainicjowały wrześniowy pokazy spektaklu RODIN Borisa Ejfmana i jego Sanktpeterburskiego Teatru Baletu . Jak mówi dyrektor PBN Krzysztof Pastor, przegląd ma za zadanie ukazać m.in. panoramę polskiego baletu współczesnego. 4 listopada wieczór baletowy Miłość i lęk, w ramach którego pokazane zostaną choreografie Krzysztofa Pastora, Roberta Bondary, Jacka Tyskiego i Eda Wubbe z repertuaru PBN.

Tego samego dnia ze swoim francuskim zespołem odwiedzi Teatr Wielki Angelin Preljocaj, znany choreograf albańskiego pochodzenia. Pokaże dwie prace:HelikopteriEldorado– obie z muzyką Karlheinza Stockhausena. Występy Baletu Preljocaja umożliwiła owocna współpraca Polskiego Baletu Narodowego z Ambasadą Republiki Francuskiej i Instytutem Francuskim w Polsce.

Balet Opery Nova z Bydgoszczy pokażeZniewolony umysłRoberta Bondary, młodego twórcy Polskiego Baletu Narodowego. Balet Teatru Wielkiego z Poznania przywiezie kameralny wieczórBlack and Whitez trzema różnymi choreografiami. Wszystkie one wywodzą się z niezwykle interesującego nurtu tańca współczesnego w Izraelu, a ich autorami są: Itzik Galili działający obecnie w Holandii, Rami Be’er kierujący słynnym Kibbutz Contemporary Dance Company i szef poznańskiego baletu Jacek Przybyłowicz, którego kariera taneczna związana była przez kilka lat z tym właśnie zespołem. Także Polski Balet Narodowy zaprasza na nowy wieczór baletowy Jako ciekawostkę organizatorzy proponują spektakl bytomskiego Wydziału Teatru Tańca krakowskiej PWST. Studenci pokazują swoje dyplomoweJezioro łabędziew izraelskiej chorografii Idana Cohena.

Największym wydarzeniem festiwalu będzie jednak bez wątpienia najnowsza premiera Polskiego Baletu Narodowego.Echa czasuto wieczór trzech choreografów przełomu XX i XXI wieku, gdzie na pierwszy plan wysuwa się energia współczesnych tancerzy, pokonywanie barier sprawności fizycznej i niesamowita niekiedy błyskotliwość ruchu. Pod tą fizycznością kryją się jednak inspiracje, których widz może doznawać w sposób swobodny i nieograniczony. Te trzy utwory to:Century Rollskreowane specjalnie dla nas przez brytyjskiego choreografa Ashley’a Page’a, mojeMoving Roomszrealizowane wcześniej dla Holenderskiego Baletu Narodowego orazArtifact Suite– po raz pierwszy wykonywana przez polski zespół, głośna praca amerykańskiego choreografa Williama Forsythe’a, który wywarł ogromny wpływ na rozwój baletu przełomu wieków.

Jestem przekonany, że w tym festiwalowym wyborze baletów współczesnych każdy znajdzie dla siebie niejedno przeżycie i wiele satysfakcji. Dlatego serdecznie zapraszam Państwa na przedstawienia IV Dni Sztuki Tańca.

Krzysztof Pastor

Szczegółowy program: http://www.teatrwielki.pl/polski_balet_narodowy/iv_dni_sztuki_tanca_2012.html

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close