Wersja do druku

Udostępnij

W niedzielę 19 czerwca o godz. 18.00 Centrum w Ruchu (Wawerskie Centrum Kultury, ul. Żegańska 1A) zaprasza na pokaz Można tupać, przewracać się, atakować, będący otwartą próbą prezentującą część researchu związanego z projektem Złote demony. Prezentacja zakłada konfrontację z publicznością fragmentów materiału scenicznego przed zbliżającą się prezentacją projektu Złote demony w Nowym Teatrze w Warszawie. Po prezentacji organizatorzy zapraszają na rozmowę.

 

Premiera spektaklu zaplanowana jest na czwartek 23 czerwca o godz. 19.00 w Nowym Teatrze (ul. Madalińskiego 10/16) i odbędzie się w ramach cyklu Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografiiZłote demony zostały zainicjowane przez Marię Stokłosę, która wiosną 2015 roku zaproponowała współpracę dwóm choreografkom i performerkom: Magdalenie Ptasznik i Marcie Ziółek. W pracy nad tym projektem korzystają z metod terapii tańcem, książek Anny Halprin (choreografki, zajmującej się uzdrawiającą pracą z ciałem), szamańskich tańców żywiołów i kart tarota. Premierę uzupełnią wydarzenia towarzyszące.

 

Złote demony to spektakl, który nie dąży do krystalizacji, ani ostatecznej wersji, ale rozwija się, aktualizuje i zmienia. Złote demony są powracającym pytaniem o to, co jest „pod powierzchnią”. Jest to spotkanie z nieznanym i obcym w sobie. Zbliżanie się do niego i oddalanie. Złote demony to poszukiwanie relacji między podświadomością, ruchem, kobiecym ciałem, jego reprezentacją, choreografią i życiem.

 

„ Przywołujemy złote demony, żeby oświetliły swoim blaskiem nasze pragnienia i lęki. Dążymy do pełni i szczęścia. Fascynujemy się śmietniskiem obrazów i emocji, na które nie mamy czasu zwrócić uwagi, a które nie dają nam spokoju – śmietniskiem archetypów, ikon pop kultury, postaci z bajek, które nas zamieszkują. Czcimy złote demony, przywołujemy je. Kpimy z nich, boimy się.”

 

 

Koncepcja: Maria Stokłosa

Choreografia/wykonanie: Magdalena Ptasznik, Maria Stokłosa, Marta Ziółek

Produkcja: Nowy Teatr

Koprodukcja: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu

Wsparcie: Wawerskie Centrum Kultury, Biuro Kultury miasta st. Warszawy w ramach projektu Centrum w Procesie oraz Szene Salzburg w ramach sieci APAP.

 

 

***

 

 19 czerwca godz.18.00

 

Pokazy Centrum w procesie work in progress to prezentacje spektakli w fazie rozwoju. Odbywają się na różnym etapie zaawansowania pracy – mogą być ukazaniem efektów pierwszych poszukiwań choreograficznych, fragmentów, wyników badań, szkicu całości spektaklu lub eksperymentem testującym konkretny pomysł. Prezentacje w Centrum w Ruchu połączone są z otwartymi rozmowami moderowanymi przez gości, osobami profesjonalnie związanymi ze sztuką. Spotkania work in progress dają możliwość sprawdzenia, jak tworzony materiał spektaklu funkcjonuje wobec widza i rozmowy z nim – usłyszenia w jaki sposób prezentowana wersja oddziałuje, co komunikuje, jakie budzi w nim pytania. Połączenie prezentacji i rozmowy pozwala na wkroczenie we wciąż płynną przestrzeń procesu twórczego, zobaczenie pracy na etapie, w którym wciąż możliwe jest rozwijanie jej w różnych kierunkach; poznanie pytań jakie zadaje sobie twórca oraz metod, jakimi się z nimi mierzy. Jest to zaproszenie do wspólnej praktyki patrzenia, słuchania i mówienia o choreografii, o tym, jakie doświadczenie proponuje dana praca i jaką pozycję wobec niej zajmujemy.

 

Wstęp wolny!
Dojazd: PKP Międzylesie (kolejką S1 lub autobus 521) lub przystanek Pożaryskiego (autobus 525).

Wydarzenie jest częścią projektu Centrum w procesie – prezentacji prac choreograficznych i dyskusji.  

Pokaz współfinansowany ze środków m. st. Warszawy.

 

***

 

Popremierowe pokazy odbędą się w dniach 24-25 czerwca o godz. 19.00.

 

Bilety (normalny/ulgowy/wejściówka): 30 zł/20 zł/15 zł.

 

Premierę uzupełnią wydarzenia towarzyszące:

 
26 czerwca godz. 14.00
Mezze

Autorski format kameralnych spotkań pospektakowych opracowany i praktykowany w Veem House for Performance w Amsterdamie. Spotkania mają nieformalny charakter i są miejscem, gdzie zaproszeni goście, około 15 osób, mają szansę w atmosferze swobodnej rozmowy wymienić się spostrzeżeniami dotyczącymi obejrzanego spektaklu. Spotkania odbywają się dzień, lub dwa po prezentacji spektaklu. Uczestnicy spotykają się wokół nakrytego papierowym obrusem stołu, na którym każdy uczestnik może zapisać myśli wywołane rozmową. MEZZE kończy się wspólnym odczytaniem tego, co zostało napisane na obrusie. 

Wstęp wolny, obowiązują zapisy, liczba miejsc ograniczona

27 czerwca godz. 18.00
Warsztaty tańca – wydarzenie towarzyszące premierze Złote demony
Otwarty, autorski warsztat prowadzony przez Marię Stokłosę, Magdalenę Ptasznik i Martę Ziółek oparty na praktykach rozwiniętych podczas tworzenia spektaklu Złote demony.

Warsztaty otwarte dla wszystkich.
Wstęp wolny, obowiązują zapisy, liczba miejsc ograniczona.

Zgłoszenia: marta.kielar@nowyteatr.org z tytułem warsztaty „Złote demony”.

 

***

 

Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii

 

Kuratorki: Maria Stokłosa/Magdalena Ptasznik/Eleonora Zdebiak.

 

Cykl sześciu prac polskich choreografów: Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa, Oli Maciejewskiej, Anny Nowickiej, Magdaleny Ptasznik, Marii Stokłosy i Marty Ziółek. Prezentacji przedstawień towarzyszyć będą kameralne rozmowy, otwarte autorskie warsztaty z twórcami oraz seria tekstów ukazująca się w „Dwutgodnik.com”.

 

Aktywizm tańca

 

Mówiąc o choreografii, w kontekście zaproszonych spektakli, odnosimy się do pojęcia aktywizmu – stanowiskagłoszącego pierwszeństwo aktywności i zmiany przed trwałością i stałością. Aktywizm nie odnosi się tutaj do społecznego, politycznego zaangażowania poprzez podejmowanie konkretnej tematyki. Mamy na myśli postawę skupioną na prowokowaniu ruchu i wprowadzaniu w ruch. Choreografia, którą chcemy prezentować przyjmuje jako warunek zmienność i niestabilność. Nie poddaje się jednej konwencji teatralnej, lecz poszukuje i proponuje sposoby ucieleśniania, podążające za logiką konsekwentnych dociekań. Dąży do poszerzania granic form tworzących znaczenia. Prowokuje i aktywuje odmienne sposoby postrzegania i doświadczania ruchu, a przez to ciała, przestrzeni, czasu, przedmiotu i ich wzajemnych relacji. Proponujemy przeniesienie uwagi z tego, co ruch w tańcu może reprezentować, oznaczać, na to jak to robi – jak się formuje i manifestuje, jak ulega zmianie i jak zmienia. Zastanawiamy się jakie są obecnie możliwe pola funkcjonowania choreografii.

 

Przestrzenie choreografii

 

Celem prezentowanego cyklu nie jest (prze)formułowanie definicji tańca, lecz zadanie pytania o to, czym taniec może być i co może robić, jaką siłę performatywną manifestuje. Chcemy także bardziej świadomie wprowadzić w obieg i rozwinąć pojęcie choreografii.

Choreografia, dosłownie oznaczająca zapisywanie tańca, jest obecnie zawłaszczana przez różne dziedziny – od nauk społecznych, po nauki ścisłe i przyrodnicze. W naukach biologicznych mówi się np. o choreografii molekularnej i komórkowej, w fizyce o tzw. n-body choreography, programiści rozwinęli Web Service Choreography Interface – specyfikację, pozwalającą na opisywanie dynamiki interakcji pomiędzy usługami internetowymi. Andrew Hewitt, w książce Social Choreography: Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement odnosi się do choreografii jako metody praktykowania ideologii, natomiast powstały we Frankfurcie Institute of Social Choreography bada, w jaki sposób choreografia może przyczyniać się do powstawania nieszablonowych praktyk i systemów społecznych.

 

W relacji z tańcem choreografia często pozostaje w roli drugoplanowej. Przykładem tego mogą być dopiero niedawno powstałe szkoły choreografii, które przyjmują studentów również bez profesjonalnego wykształcenia tanecznego. Dla nas interesujące jest przeniesienie uwagi z tańca na procesy i praktyki choreograficzne. Choreografię postrzegamy jako technologię działań, komponującą kierunki/ przejawy ruchu w określonych warunkach – nawigującą procesy, formującą akcje, ramującą zdarzenia, organizującą ruch elementów, składających się na tworzoną sytuację.

 

Proponowany przez nas cykl stawia pojęcie choreografii w centrum uwagi.

AKTYWIZM TAŃCA to przestrzeń dla choreografii.

 

Facebook: https://www.facebook.com/events/210445039329747/

Nowy Teatr: http://www.nowyteatr.org/pl/event/aktywizm%20ta%C5%84ca

 

Rezerwacje biletów: 22 379 33 33

bow@nowyteatr.org

 

 

Patronat medialny: taniecPOLSKA.pl, Dwutygodnik.com

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close