Wersja do druku

Udostępnij

Znane są już plany Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie na kolejny sezon artystyczny (2012/2013). Taneczny sezon otworzy w listopadzie wieczór Echa czasu: „prace trzech choreografów przełomu wieków z energetyczną muzyką współczesną. Wszyscy oni dekomponują tradycyjny porządek tańca klasycznego, wytyczając nowe drogi baletu współczesnego”. Na wieczór składają się: premierowa choreografia Ashley’a Page’a Centrury Rolls; Moving Rooms Krzysztofa Pastora (prapremiera w holenderskim Het Nationale Ballet), a na zakończenie pierwsza realizacja przez polski zespół słynnej choreografii Artifact Suite Williama Forsythe’a, do którego nowatorskich koncepcji w dziedzinie baletu współczesnego nawiązuje cały wieczór. Kolejna premiera to Sen nocy letniej wybitnego twórcy baletu współczesnego, Johna Neumeiera – amerykańskiego choreografa od kilkudziesięciu lat pracującego w Niemczech. Ponadto przygotowany zostanie tematyczny wieczór Miłość i lęk, w ramach którego pokazane zostaną wybrane choreografie z reperuaru PBN, niektóre stanowiące część większej całości, jak Weill Suite Pastora pochodzący z Kurta Weilla, czy The Green Eda Wubbe’a z Tańczmy Bacha. a oprócz tego – choreografie młodych twórców PBN, When You End And I Begin… Roberta Bondary oraz Popołudnie Fauna Jacka Tyskiego. Kontyuowany będą także warsztaty choreograficzne dla tancerzy PBN pod hasłem Kreacje.

Równie ciekawie zapowiadają się IV Dni Sztuki Tańca, w ramach których oprócz premier wspomnianych już spektakli gospodarzy (wieczory: Echa czasu i Miłość i lęk w listopadzie) we wrześniu wystąpi Teatr Baletu z Sankt Petersburga z choreografią Rodin Borisa Ejfmana oraz Balet Preljocaja z Francji z Helikopterem/Eldorado).

Natomiast w listopadzie bydgoska Opera Nova pokaze Zniewolony umysł Roberta Bondary oraz wieczór Black & White z Teatru Wielkiego z Poznaia (choreografie Jacka Przybyłowicza oraz pochodzących z Izreala twórców, tj. Itzik Galili i Rami Be’er), a także Jezioro łabędzie z Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu/PWST w Krakowie, również w choreografii izraelskiego choreografa, Idana Cohena.

Warto zwrócić uwagę także na kompozytorów poszczególnych choreografii nowego sezonu – od Mendelssohna-Bartholdy’ego i Ravela do Góreckiego i Stockausena.

Wsród wielu interesujacych propozycji opeowych w cyklu Terytoria także opera Petera Eötvösa Lady Sarashina w choreografii Ushio Amagatsu, założyciel słynnego japońskiego zespołu butō Sankai Juku, mającego obecnie siedzibę we Francji.

Ponadto w repertuarze zostaną utrzymane dwa spektakle dyrektora Polskiego baletu Narodowego, Krzysztofa Pastora (Tristan, I przeją deszcze…), a ponadto dwa tryptyki choreograficzne, tj. Święto wiosny (Niżyński, Gat, Béjart) i Opowieści biblijne (Balanchine, Wesołowski, Przybyłowicz), pełnowymiarowa choreografia artysty PBN i młodego choreografa, Roberta Bondary (Persona), a także klasyczne balety dla dzieci (Dziadek do orzechów król i myszy Toera van Schayka i Wayne’a Eaglinga, Kopciuszek Fredericka Ashtona oraz Śpiąca królewna Jurija Grigorowicza na podstawie pierwowzoru Petipy).

Abonamenty na spektakle nowego sezonu można rezerwować już od 15 czerwca: http://www.teatrwielki.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close