Wersja do druku

Udostępnij

Już dziś o godz. 19.00 w Świetlicy Nowego Teatru w Warszawie kuratorka Joanna Leśnierowska wygłosi drugi wykład z cyklu Jak zobaczyć taniec. Ćwiczenia w patrzeniu na taniec, przygotowujący widownię do odbioru spektakli tanecznych. Tematem wykładu będzie ciało jako przedmiot i podmiot choreografii. Spotkanie jest częścią programu choreograficznego Poszerzanie pola, którego celem jest przesunięcie sztuki choreografii z metaforycznych i dosłownych peryferii do centrum zainteresowania. Wykład pełni funkcję wstępu do spektaklu This is the Real Thing Anny Nowickiej, którego premiera zaplanowana jest na 7 listopada w Nowym Teatrze (kolejne spektakle 8 i 9 listopada), również w ramach programu Poszerzanie pola. W dniach 9-11 listopada Nowy Teatr pokaże także You Are Safe Agaty Siniarkiej – pierwszy spektakl z ww. cyklu.

 

Sesja druga:
Uczestnicy spotkania podążą za tanecznym superbohaterem – CIAŁEM – przedmiotem i podmiotem choreografii. Razem z prowadzącą przyjrzą się, jak dzisiejsi artyści tańca dekonstruują – i to na naszych oczach! – jego obraz, kwestionując jednocześnie cielesną tożsamość i autonomię. Poprzez prace wybitnych choreografów spojrzą na ciało jak na krajobraz w nieustannej przemianie, ujrzą je jako obiekt i jako proces i zapytają między innymi – czy to my mamy ciało, czy raczej nim jesteśmy? Czy jednak żyje ono swoim życiem?

 

Ćwiczenia w patrzeniu na taniec to seria trzech spotkań (5 lipca 2018, 31 października 2018 i 3 stycznia 2019), podczas których kuratorka Joanna Leśnierowska wraz z uczestnikami przyjrzy się współczesnej choreografii i nakreśli kontekst premier odbywających się w ramach programu Poszerzanie pola. W trakcie spotkań uczestnicy będą oglądać fragmenty rejestracji kultowych spektakli oraz dyskutować o tym, na czym polega w praktyce wizualny aktywizm choreografii.

 

Każdej premierze w ramach programu towarzyszyć będzie także okazja do ćwiczeń praktycznych. Uczestnicy zostaną zaproszeni na próby generalne przygotowywanych premier, uwrażliwionym już okiem, wyposażeni w odpowiednie okulary, z różnych perspektyw i świadomi wielu kontekstów, wspólnie będą praktykować oglądanie i rozumienie najnowszej choreografii i poszerzać własne pole jej widzenia.

 

Jeśli nigdy nie byłeś/aś na spektaklu tańca, Jeśli zawsze chciałeś/aś tego spróbować,
Jeśli czasem masz wrażenie, że nie wiesz, z czym taniec się je, i czy w ogóle jest to jadalne,
Jeśli nie do końca jasno postrzegasz różnicę między tańcem a choreografią,

Jeśli jesteś tanecznym entuzjastą obecnym i/ lub przyszłym i chcesz pogłębić swoją wiedzę,

Jeśli widziałeś już choreograficzne spektakle i z pewną dozą nieśmiałości, ale jednak chcesz się temu bliżej przyjrzeć,

Jeśli w ogóle boisz się powrócić do tańca, bo czujesz, że nie wszystko rozumiesz lub że nie rozumiesz z niego nic,

Nie martw się, nie jesteś sam.

 

Wstęp na wykład jest bezpłatny.

 

o This is the Real Thing Anny Nowickiej:

 

Zagniatam krajobraz skóry. Zwijam, nakładam, upuszczam, przesuwam, odsłaniam, chowam, odsyłam. Szukam, gubię i znajduję, w absolutnym tu i teraz, przed „jest!”. Przekształcam, powoli, nieustannie formuję, niespodziewanie niszczę, supłam, rozrywam i skrzętnie odkręcam. Niekończący się proces stawania, zaklęty w widzialny obraz /obiekt. Składam poetycki mięsisty album na wycinki z gazet, uporczywe wspomnienia, zasłyszane rodzinne tajemnice i skrzętnie ukryte sny.

„this is the real thing”, czyli „to jest to / to jest prawdziwa rzecz” to spektakl, w którego centrum znajduje się ciało. Pojedyncza tancerka tworzy i dekonstruuje swoje środowisko, bawiąc się krajobrazem wizualnych znaczeń i możliwych odniesień. Jej własne ciało migocze i przemienia się, pozostając w procesie ciągłego stawania się. Ucieleśnione zostają różnorodne jakości, faktury, fragmenty emocji, skojarzeń, sytuacji, intencji, postaci, działań, lecz żadna z nich nie osadza się w formie wizualnego obiektu. Fizyczne ciało funkcjonuje raczej jako nieskończony hipertekst, odsyłający widza do coraz to nowych skojarzeń. Z dialogu realnego ciała z jego wizualnymi reprezentacjami wyłania się pytanie o to, czym faktycznie jest ciało, jak je postrzegamy oraz na ile możemy je świadomie konstruować.

 

Pomysł i realizacja: Anna Nowicka
Dramaturgia: Mateusz Szymanówka
Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
Muzyka: Adam Świtała
Kostiumy: Tanja Padan / Kiss the future
Zdjęcia: Katarzyna Szugajew

 

Artystka w programie rezydencyjnym Fabrik Potsdam 

 

Premiera w ramach programu Poszerzanie pola

Kuratorka: Joanna Leśnierowska

 

Anna Nowicka – absolwentka szkoły tańca SEAD w Salzburgu, Ernst-Busch/HZT w Berlinie oraz magister psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej poszukiwania skupiają się na relacji między śniącym ciałem a ciałem tańczącym i na zagadnieniach choreografii wyobrażonego. W praktyce zgłębia wielorakie perspektywy patrzenia oraz możliwości wykorzystania różnych punktów widzenia jako narzędzi do odkrywania i ujawniania możliwych, z pozoru niedostępnych oku obrazów. Choreografię postrzega jako nieustanne badanie związku i napięcia między procesem twórczym a jego rezultatem. Praktykuje śnienie w The School of Images pod kierunkiem dr Catherine Shainberg i rozwija pracę ze snami u Bonnie Buckner, dzieląc swoje życie między Berlin a Polskę. 

Bilety: 35/25 zł
Wejściówki: 20 zł

 

więcej

 

o You Are Safe Agaty Siniarskiej: http://www.taniecpolska.pl/wydarzenia/show/14973

 

***

Poszerzanie pola to choreograficzny program Nowego Teatru i Art Stations Foundation

kuratorka: Joanna Leśnierowska 

 

Logo Nowy Teatr (miniaturka)   Logo ASF (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close