W sobotę 23 marca 2013 o godz. 20.00 w siedzibie komuny//warszawa (ul. Lubelska 30/32) swoją działalność rozpocznie Instytut Sztuk Performatywnych, którego nadrzędnym zadaniem będzie integracja środowisk twórców oraz produkcja nowych wydarzeń artystycznych z pogranicza sztuk wizualnych, teatru, muzyki, performance art. Zapraszamy na wydarzenia towarzyszące otwarciu.
W 2013 r. w Warszawie, pomimo działania ponad 40 teatrów, nie funkcjonuje żadna instytucja (czy to prywatna, państwowa, czy 3-sektorowa), która stymulowałaby rozwój nowego języka teatralnego. Nadal istnieje wyraźny podział na galerię, teatr i filharmonię – mimo wieloletniej, naturalnej i ożywczej, wzajemnej inspiracji artystów z różnych dziedzin sztuki.
Ten stan rzeczy – zacierania granic i nieustannego przedefiniowywania gatunków – powinien mieć odzwierciedlenie w krajobrazie instytucjonalnym. Dlatego KOMUNA// WARSZAWA ogłasza powstanie Instytutu Sztuk Performatywnych – miejsca równoprawnego tworzenia i prezentacji wystąpień łączących teatr, taniec, performance art, muzykę i sztuki wizualne. Instytut Sztuk Performatywnych będzie niepubliczną instytucją kultury nowego typu, platformą integrującą środowisko, producentem nowych spektakli i wydarzeń, organizatorem festiwali i jednorazowych pokazów, a przede wszystkim miejscem, gdzie widzowie zawsze będą mogli zobaczyć coś nieoczekiwanego i zaskakującego.
Formalnym organizatorem i inicjatorem Instytutu Sztuk Performatywnych jest teatr KOMUNA// WARSZAWA, który w ciągu ostatnich 3 lat, oprócz własnych spektakli i akcji, wyprodukował ponad 30 premierowych wydarzeń, autorstwa artystów z różnych dziedzin sztuki, m.in. takich jak Akademia Ruchu, Leszek Bzdyl, Krzysztof Garbaczewski i Marcin Cecko, Marcin Liber, Mikołaj Mikołajczyk, Paweł Passini, Krzysztof Skonieczny, Monika Strzępka i Paweł Demirski, Weronika Szczawińska, Wojtek Ziemilski.
ZAŁOŻENIA IDEOWE Instytutu Sztuk Performatywnych
Instytut Sztuk Performatywnych wypełni lukę w warszawskiej scenie kulturalnej:
· stworzy miejsce współpracy twórców z różnych tradycji teatralnegoi nieteatralnego świata,
· będzie prezentować spektakle i akcje odważne myślowo i podejmujące ryzyko artystyczne,
· będzie przestrzenią dla eksperymentów poszukujących nowatorskich form i środków ekspresji,
· będzie spotkaniem i (artystyczną) rozmową z najbardziej wymagającą i poszukującą odpowiedzi
na trudne pytania współczesności publicznością.
Rada Artystyczna Instytutu Sztuk Performatywnych:
Joanna Klass (kuratorka projektów międzynarodowych, Instytut Adama Mickiewicza), Edyta Kozak (Fundacja Ciało/Umysł), Wojciech Krukowski (Akademia Ruchu, były dyrektor CSW Zamek Ujazdowski), Michał Libera (socjolog, producent, kurator ikrytyk muzyczny), Janusz Marek (Spotkania Sztuki Akcji ROZDROŻE), Tomasz Plata (BWA Warszawa, Akademia Teatralna w Warszawie), Dorota Sajewska (Instytut Kultury Polskiej, UW), Joanna Szymajda (Instytut Muzyki i Tańca), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana).
W programie 23 marca 2013, godz 20:00:
Chór Artystów z udziałem artystów współtworzących cykl RE//MIX, m.in. Marcina Cecko, Łukasza Chotkowskiego, Pawła Demirskiego, Jacka Poniedziałka, Krzysztofa Skoniecznego, Weroniki Pelczyńskiej, Weroniki Szczawińskiej, Wojtka Ziemilskiego, oraz gościnnym występem na żywo wokalistki zespołu Frozen Birds – Julii Szproch.
Wystąpienie Michała Merczyńskiego, dyrektora Narodowego Instytutu Audiowizualnego, eksperta Unii Europejskiej w zakresie kultury, wieloletniego dyrektora instytucji takich jak: Międzynarodowy Festiwal Teatralny Malta, Teatr Rozmaitości w Warszawie, Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Wideorozmowa z niemieckim dramaturgiem i reżyserem Matthiasem Lilienthalem, wieloletnim animatorem życia teatralnego Berlina, dramaturgiem teatru Volksbühne za początków dyrekcji Franka Castorfa, kuratorem festiwalu Theater der Welt, a od 2003 do 2012 roku dyrektorem artystycznym Hebbel am Ufer (HAU).
KOMUNA// WARSZAWA: Muzyka jest lepsza
Muzyczny performance KOMUNY// WARSZAWA – podsumowanie ostatnich doświadczeń teatralnych KOMUNY, w których muzyka stawała się coraz ważniejszym albo dominującym środkiem wyrazu.
Filozoficzno-egzystencjalny esej na gramofony, instrumenty strunowe i głosy.
Tańce
DJ Wyrodna (100% winylowych płyt: nowa fala, jak i popowa alternatywa)
dojazd z Centrum tramwajami linii 7, 8, 22 i autobusem 517 (przystanek al. Zieleniecka) lub kolejką SKM (stacja Warszawa Wschodnia).
WSTĘP WOLNY
//
Projekt dofinansowany przez UM Warszawa w ramach projektu „Teatr jako przestrzeń publiczna”.